Trængsel i havne forsinker forsyninger

Beacon’s rapport om havnetrafik og præstation afslører globale forsinkelser og robuste knudepunkter

De nyeste data fra Beacon afslører både nye og forværrede trængselsproblemer, hvor nogle havne nu oplever ventetider på over 90 timer, før skibene kan lægge til kaj. Hongkong har flest skibe liggende for anker og afventer kajplads. Foto: 123rf.com

18.03.2025

SCM.dk

Trængsel i verdens havne fortsætter med at skabe store udfordringer for den globale handel. Forsyningskæderne oplever forsinkelser på grund af længere omladningstider og forlængede perioder, hvor containere står stille i havnene. Beacon’s februar 2025-rapport om havnetrafik og præstation dykker ned i, hvilke havne der er hårdest ramt af trængsel, og hvilke der præsterer bedst. Rapporten giver værdifulde indsigter for logistikfirmaer, transportører og virksomheder, der forsøger at navigere gennem disse forstyrrelser.

De nyeste data fra Beacon afslører både nye og forværrede trængselsproblemer, hvor nogle havne nu oplever ventetider på over 90 timer, før skibene kan lægge til kaj. På den amerikanske østkyst er Savannah nu den mest overbelastede havn med en gennemsnitlig ventetid på 91,6 timer for containerskibe. Samlet set er Sub-Sahara det hårdest ramte område, mens Østasien viser den bedste driftseffektivitet.

Andre vigtige konklusioner fra rapporten:

● Hongkong har flest skibe liggende for anker og afventer kajplads, mens Melbourne, Ambarli og Vishakapatnam ikke har nogen ventende skibe.

● Havne i Oceanien klarer sig bedst med hensyn til containeropholdstider, mens Sub-Sahara har de længste forsinkelser.

● Trods de globale udfordringer har havne som London Gateway, King Abdullah og Los Angeles vist stor robusthed med minimal trængsel.

● Nøglehavne i Asien, herunder Shanghai, Gwangyang og King Abdullah, har nogle af de hurtigste turnaround-tider for skibe.

Fraser, CEO for Beacon, understreger vigtigheden af realtidsdata om havnetrafik i en uforudsigelig forsyningskæde:

"Trængsel i havne er en vedvarende udfordring, der påvirker virksomheder over hele verden. Vores rapport giver afgørende indsigt, så forsyningskæde-specialister kan træffe velinformerede beslutninger og minimere forstyrrelser. Mens nogle havne kæmper med store efterslæb, opretholder andre en høj effektivitet – og det er afgørende for logistikfirmaer og transportører at være på forkant med disse udviklinger”.

Beacon’s rapport indeholder detaljerede regionale analyser og sammenligninger, der hjælper virksomheder med at optimere deres fragtruter og undgå dyre forsinkelser.

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

03.03.2025Descartes

Sponseret

CBAM og frihandelsaftaler – dette er vigtigt at vide

27.02.2025SCM.dk

Året grønne indkøber i 2024 har miljømærkede indkøb som en høj prioritet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle