Tre afgørende spørgsmål til fremtidens logistiknetværk
Begreber som resiliens, agilitet, robusthed og responsiveness har alle mere eller mindre været en del af supply chain lederes ordforråd gennem en årrække. Tidens særlige hændelser, som covid-19 pandemien og Brexit, har gjort begreberne kendte også i den bredere befolkning. Men der er også en række andre tendenser (nogle påvirket af tidens særlige begivenheder), der påvirker fremtidens logistiknetværk.
Øget nethandel, personaliserede produkter, ny teknologi, re-shoring af produktion og leverandører og bæredygtighed får nemlig forbrugerne til at stille fornyede krav til fremtidens logistiknetværk.
Og det gør, at jeres kunder som minimum har følgende fem krav til jer:
1. Det skal gå stærkt, og leveringen skal være præcis. Kunderne gider ikke hverken vente til i morgen eller sidde og glane i et længere tidsrum for eksempel mellem klokken 8-16.
2. Det skal være billigt. Kunden betaler ikke 49,- kroner ekstra for hjemmelevering.
3. Det skal være gennemsigtigt. Kunden vil vide alt, hvad der sker med sin ordre og vil have præcis information om, hvornår den kan leveres allerede inden bestilling.
4. Det skal være nemt. Hvis man ikke kan bestille varen i bussen på vej til skole, så kan det være lige meget.
5. Det skal være bæredygtigt og cirkulært. Kunderne vil ikke være med til at skade miljøet.
Alt det giver et sammensurium af kendte spørgsmål, der søger nye svar, hvor den klassiske supply chain tænkning ofte kommer til kort. For at udvikle logistiknetværket til at bidrage til markedsdominans skal spørgsmålene i stedet besvares på nye måder for at finde morgendagens svar.
Som supply chain leder og direktion bør man derfor granske følgende tre spørgsmål til fremtidens (og endda nutidens) logistiknetværk:
A. Hvad skal logistiknetværket kunne for at bidrage til markedsdominans?
B. Hvordan skal det fremtidige logistiknetværkskoncept se ud?
C. Hvor skal de enkelte lagre være, hvordan skal de spille sammen, og hvad skal de kunne?
A) Hvad skal logistiknetværket kunne for at bidrage til at dominere markedet?
Tidligere baserede servicekoncepter sig på, hvad logistiknetværket kunne og ville tilbyde kunderne (og ofte blev der så ad hoc via feberredninger og håndbæring leveret, hvad sælgeren havde lovet kunden). Morgendagens logistiknetværk baserer dets servicekoncept på fremadskuende konkurrencetendenser samt datadrevne indsigter i, hvad der driver kundeadfærd og profit. Det er endda muligt at opnå datadrevne indsigter i, hvor de næste lommer af profitable markeder ligger. Her har nye metoder og værktøjer til at forstå kundeadfærd og drivkræfter for profit givet muligheder for at opnå nye værdifulde indsigter i, hvad kunder reelt har behov for og ikke har behov for.
B) Hvordan skal det fremtidige logistiknetværkskoncept se ud?
Fortidens logistiknetværk bestod ofte af nogle centrallagre med det fulde varesortiment samt nogle distributionscentre tættere på kunderne – og evt nogle servicedepoter for servicevirksomheder. Det var et relativt fastlåst koncept, som blev kodet ind i virksomhedens it-systemer og supply chain parametre baseret på analyser af balancen mellem omkostninger og serviceniveau.
Morgendagens koncepter for logistiknetværk bliver mindre låste, og de vil i højere grad inkludere den fulde forsyningskæde fra leverandører og underleverandører til detail- og kundeleddet aktivt og dynamisk. For eksempel bliver butikkers hylder og baglokaler en aktiv og synlig del af netværkets tilgængelige varesortiment. Designmæssigt bliver logistiknetværk ligeledes meget dygtigere til at omstille sig. Her er ny teknologi, nye forretningsmodeller hos leverandører og nye digitale salgskanaler blot nogle af de elementer, der muliggør nye svar på gamle spørgsmål. Til gengæld kan øget nethandel føre til en stigning i behovet for returlogistik.
C) Hvor skal de enkelte lagre være, hvordan skal de spille sammen, og hvad skal de kunne?
Der er lavet utallige ’centre of gravity” analyser og andre øvelser for at placere lagre rigtigt i forhold til nærhed til kunderne, hensyntagen til leverandører og omkostninger. Det er fine hjælpeværktøjer, men praktikken kommer ofte i vejen for analyserne. Din 3PL havde tilfældigvis ledig plads et andet sted, eller der var ledige lejemål et andet sted, og transportpriserne udviklede sig anderledes, end du havde spået. Også her spiller ny teknologi ind. Ny lagerteknologi har ændret parametrene for omkostninger, produktivitet og pladsbehov samt muligheden for at lave individuelle logistikløsninger i et højt antal. IT og AI løsninger øger muligheder for at kunne orkestrere og ændre, hvorledes de enkelte lagre spiller sammen på tværs af hele forsyningskæden – og ikke mindst hvorledes forsyningskæden understøtter et væld af forskellige salgs- og distributionskanaler på tværs af online og fysiske butikker.
Det er nogle af de spørgsmål, som vi drøfter med vores kunder, hvor vi finder nye svar på gamle spørgsmål. Hvad drøfter du?