Tre trin til bedre integrationer i din forsyningskæde

Sammenhængskraften i den interne og eksterne forsyningskæde er helt afhængig af stærk integration af de mange it-systemer, så de kan udveksle data ubesværet og hurtigt. Ekspert peger på tre afgørende anbefalinger.

”Jeg forventer ikke, at API vil skubbe EDI ud i kulden inden for en kort årrække. EDI byder på mange standarder og er derfor god til at skabe brede integrationer med mange partnere. API byder ikke på standarder i samme grad og er derfor ikke egnet til volumen, men derimod til de mere skræddersyede integrationer”, fortæller Dennis Zachariassen. Foto: BizBrains..

18.05.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det lyder meget pænt og sirligt, når man siger ”en forsyningskæde”, men i virkelighedens verden er der jo aldrig tale om én kæde. Der er tale om et virvar af netværk, der snor sig ind og ud af hinanden som en stor skål spaghetti – og mængden af it-systemer og ”semantiske modeller”, der er involveret i virvaret, løber for de fleste virksomheder og forsyningskæder hurtigt op i 100-vis.

”Semantiske modeller” er systemernes sprog, altså hvilke tegn betyder hvad? Hvis systemerne er enige om semantikken, kan de tale sammen uden, at medarbejdere hele tiden skal indover og oversætte eller korrigere.

”SAP, Microsoft, Oracle, IBM, IFS o.s.v. har alle deres egen måde at kommunikere på, og de fleste virksomheder har behov for at kommunikere med flere forskellige systemer for at binde informationsflowet sammen”, fortæller Dennis Zachariassen.

… de fleste virksomheder har behov for at kommunikere med flere forskellige systemer for at binde informationsflowet sammen

Dennis Zachariassen

Han er CCO i virksomheden Bizbrains, og han og kollegaerne i Bizbrains har arbejdet med b2b-integrationer i årtier. Han fremhæver på onlinearrangementet SAP Excellence Day 21 tre gode råd, som han mener er essentielle for at skabe stærke b2b-integrationer og derved styrke sammenhængskraften i forsyningskæder.

1: Brug både API og EDI
Det første råd vil sikkert overraske en del, som anser EDI for noget old school teknologi, der hører fortiden til.
”EDI er den gode gamle standardmetode, som har været anvendt og er blevet udviklet på i årtier. Vi ser ingen grund til at smide en gennemprøvet teknologi på porten bare fordi, den ikke er ny. EDI er typisk god til bredden, hvor API ofte vil være bedre til dybden. De to teknologier vil i mange tilfælde være gode supplementer til hinanden”, fortæller han og tilføjer:
”EDI er i nogle brancher meget udbredt, og det er derfor en oplagt metode at gribe til. API er en nyere stærk grænsefladeteknologi, der ofte vil være god at anvende til mere specifikke og krævende integrationer. Der er næsten ingen grænser for, hvad man kan integrere med API’er, så det er en stærk integrationsteknologi”.
Han peger på, at API kan være en hjælp til mange integrationsopgaver, men han mener ikke, at API kan løse alle integrationsopgaver. ”Jeg forventer ikke, at API vil skubbe EDI ud i kulden inden for en kort årrække. EDI byder på mange standarder og er derfor god til at skabe brede integrationer med mange partnere. API byder ikke på standarder i samme grad og er derfor ikke egnet til volumen, men derimod til de mere skræddersyede integrationer”.

LÆS OGSÅ: Fremtidens ERP skal gøre virksomheder selvlærende, intelligente og bæredygtige

2: Flyt onboarding og support væk fra it-afdelingen
It-medarbejdere er dygtige teknikere, og de skal ifølge Dennis Zachariassen bruges til det, de er gode til. Nemlig tekniske opgaver. Onboarding og support af samarbejdspartnere er i første omgang en service- og supportopgave, som kræver pædagogiske servicekompetencer. Han mener derfor, det giver mest mening og værdi at overlade kontakten angående integrationer med kunder, leverandører og samarbejdspartnere til en EDI-support afdeling eller en anden afdeling, der er bemandet med service- og supportmedarbejdere. Servicemedarbejderne kan så trække på it-afdelingen, men det er vigtigt, at selve kontakten sker via servicemedarbejderen.

3: Byg en partnerportal
”Onboarding – altså tage imod en ny forretningspartner og bygge en stærk integration – tager stadig lang tid. Det gælder både kalendertid, egne ressourcer og partnerens ressourcer. En partnerportal vil ofte være en stor hjælp for partneren – og derved sparer alle parter både kalendertid og ressourcer”, fortæller Dennis Zachariassen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Techgiganter satser grønt - og sværmer for Trump

29.10.2025SCM.dk

AI skal forkorte oplæring i produktionen

28.10.2025SCM.dk

Stor fusion inden for data- og AI-beskyttelse

27.10.2025SCM.dk

Grøn fremdrift for jyske SMV’er

27.10.2025Descartes

Sponseret

Customs Assured øger produktiviteten med AI-drevet toldautomatisering fra Descartes og AiDock

23.10.2025SCM.dk

Termiske droner afslører varmetab og sparer fjernvarmen for millioner

23.10.2025SCM.dk

Nordjylland bliver centrum for europæisk rumteknologi

22.10.2025SCM.dk

Fra universitetslaboratorier til verdensrummet – Nordjyllands rumeventyr tager fart

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense