Triscan øger sin konkurrencekraft gennem logistikken

Et nyt ordresystem har medvirket til at sikre, at autoreservedelsproducenten Triscan har en høj leveringsevne.

Fra Triscans lagre i Danmark og Tyskland distribueres dagligt 7.000 ordrelinjer fordelt på cirka 2.000 ordrer. Foto: Triscan. .

20.04.2015

SCM.dk

Om Triscan

Danske Triscan, der producerer autoreservedele til det professionelle frie eftermarked, afsætter udelukkende sine produkter via distributører/grossister.

Distributionen sker fra Triscans fem distributionscentre til 35 markeder i Europa.

Virksomheden beskæftiger mere end 100 medarbejdere i Danmark, Frankrig, Sverige og Tyskland.

Kilde: triscan.dk 

Leveringshastigheden minder en del om distribution af friskvarer til supermarkederne, som dagligt modtager frisk mælk til køledisken, bortset fra at leveringen af autoreservedele ofte går hurtigere, fortæller Triscans logistik- og it-direktør, Morten Hallum.

Logistik- og distributionsprocesser er således kritiske i Triscans verden, hvor 25 procent af alle ordrer leveres samme dag inden for få timer, og 95 procent af alle ordrer er leveret hos kunden senest kl. 07:00 næste morgen.

”Det er jo herligt, når reservedelen når fra Triscan via grossisten og ud til mekanikeren, mens bilen stadig hænger på liften. Vi modtager ordrer til sent på eftermiddagen og leverer varen senest kl. 07:00 – fra Umeå i nord til München i syd”, siger Morten Hallum.

Løbende ordrer
De tre hovedlagre i henholdsvis Brabrand, Glostrup og tyske Hagen modtager løbende ordrer fra grossister og importører hen over dagen.

”Ca. 90 procent af vore ordrelinjer ankommer elektronisk via vore egne e-løsninger TriWeb, Web-service samt via TecCom. Og halvdelen af denne ordremængde går uden menneskelig indblanding direkte videre til pluk på et af Triscans lagre. Vores elektroniske ordrebehandler ”AXA” klarer den opgave”, fortæller Morten Hallum.

Teknikken bag logistikprocessen er helt vital og skal fungere 100 procent. Det har været en stor udfordring i 2014 i forbindelse med overgangen til et nyt Axapta 2012-R2-ordresystem. At sikre en leveringsevne på 96 procent på 57.000 varenumre gav sved på panden – men Morten Hallum mener, at Triscan er landet med et stærkt tunet set-up, hvor alle systemer er solidt integreret.

Bedre synliggørelse
Fremtiden byder ifølge logistik- og it-direktøren på flere markante tilpasninger, hvor Triscan bl.a. kommer til at synliggøre sine logistikprocesser langt bedre.

Læs også: Danske Speditører ønsker en logistikkommission

”Vores kunder og medarbejdere skal kunne følge alle processer tæt, og det kommer de til. Vi vil satse hårdt på yderligere at effektivisere og kvalitetssikre ordre- og vareflow gennem synliggørelse af fremdriftsstatus i og uden for huset. Fysisk kommer vi til at foretage en række investeringer, der sikrer konstant fokus på vores overordnede tema ”SpeedOn””, fastslår Morten Hallum.

- JKK 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle