Trumps vilde toldssatser bliver virkelighed i dag

Kina nægter at bøje sig for Donald Trumps toldkrig, og det betyder, at landet fra i dag rammes af en toldsats på vilde 104 pct. Også tolden på import fra en lang række andre lande træder i kraft i dag. På varer fra EU fordobles tolden fra 10 pct. til 20 pct. Og tolden sætter sig tydelige spor i den amerikanske import.

Der er udsigt til markant mindre arbejde på de amerikanske havne efter USA´s indførelse af høje toldsatser på stort set al import.. Foto: Port of Los Angeles

09.04.2025

SCM.dk

Toldkrigen kan aflæses i antallet af containerbookings til USA, der i den sidste uge er raslet ned.

Data fra Vizion's TradeView Global Trade Intelligence Platform viser, at containerbookinger til USA er faldet med 67 pct. i løbet af de seneste syv dage sammenlignet med ugen før. Derudover indikerer platformen, at eksportbookinger er faldet med 40 pct., skriver Splash.

“Hvis disse tal bare er nogenlunde korrekte, er det en ekstremt stor forstyrrelse af de handelsstrømme, vi ser. Og hvis det er korrekt og fortsætter, vil vi meget snart begynde at se betydelige blank sailings fra rederierne,” skriver Lars Jensen, CEO i containerkonsulentfirmaet Vespucci Maritime, i et opslag på LinkedIn og tilføjer:.

“Det ser ud til allerede at være begyndt, idet ONE i går annoncerede, at Premier Alliance PN4 Pacific-servicen, som skulle være startet i maj, er suspenderet indtil videre”.

PN4 var planlagt til at forbinde havne i Kina med bl.a. Vancouver i Canada og TAcoma i USA.

EU har foreløbig ikke annonceret modforanstaltninger, men vil i lighed med andre lande først forsøge at forhandle med Donald Trump.

“Disse lander ringer til os. Kissing my a**,” fastslog Trump i en udtalelse tirsdag.

Det kommer Kina dog næppe til at gøre, forudser Lars Jensen og minder om vicepræsident J.D Vance´s udtalelse i sidste uge. “Vi låner penge fra kinesiske bønder for at købe de produkter, de bønder fremstiller”.

“På den baggrund er det meget svært at se det kinesiske lederskab trække sig fra konfrontationer uden, at det vil blive opfattet som en ydmygelse af deres ledelse - og vi bør forvente, at situationen muligvis kan blive værre,” skriver Lars Jensen.

-emte

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCM.dk

Produktionsdanmark får nu eget fagmedie

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle