Uenighed om, hvorvidt udenlandske chauffører overtager danske job

Fagforeningen 3F og vognmandsorganisationen DTL mener, at lavtlønnede udenlandske chauffører i stor stil overtager job fra danske ansatte, der er blevet fyret under coronakrisen. Danske Fragtmænd er imidlertid uenige, mens DI Transport efterspørger dokumentation.

Lastbiltrafikken ruller videre på de danske landeveje, men det skyldes i høj grad ansættelsen af underbetalte, udenlandske chauffører på bekostning af danske, mener 3F og DTL. Danske Fragtmænd og DI Transport er dog uenige..

07.04.2020

SCM.dk

Organisationerne henviser til nye tal fra Vejdirektoratet, som viser, at efter regeringen indførte omfattende karantæne-tiltag for at begrænse spredningen af corona-virus, er lastbiltrafikken stort set uændret, som også tidligere beskrevet her på SCM.dk.

”Danske transportfirmaer massefyrer, hjemsender og sender folk på arbejdsfordeling. At det er muligt at opretholde lastbiltrafikken, skyldes ene og alene, at der kører flere udenlandske lastbiler med chauffører til lav løn på de danske veje. Det er fuldstændig indlysende”, siger forhandlingssekretær i 3F Kim René Busch til Fagbladet 3F.

Han bliver bakket op af adm. direktør i DTL, Erik Østergaard.

”Udenlandske lastbiler med lavtlønnede chauffører har overtaget arbejdet. Det gælder en række danskkontrollerede firmaer, der har datterselskaber i udlandet, der bruger udenlandske chauffører til at køre indenrigs i Danmark. Det skal der slås hårdt ned på”, siger han.

Brug for dokumentation og sammenhold
Det billede kan man imidlertid ikke genkende i transportfirmaet Danske Fragtmænd, hvor adm. direktør Jørn P. Skov fortæller om ”en mindre nedgang, men slet ikke i et omfang, så vi har været nødt til at fyre en masse medarbejdere.”

Uden dokumentation så sværter man hele branchen til, og også de transportvirksomheder, som har måttet fyre chauffører

Michael Svane

”Der kommer hver eneste dag lastbiler fra udlandet ind med varer til vores terminaler, som vi så bringer videre til danske butikker og virksomheder. Sådan var det også før Corona-situationen. Vi er jo ikke selvforsynende i Danmark. Hvis der ikke kommer internationale lastbiler frem til de danske terminaler, så ville der være langt færre varer til at fragte rundt i Danmark”, siger han videre.

Heller ikke i DI Transport er man begejstret for udmeldingen fra 3F og DTL. Branchedirektør Michael Svane kalder det i en kommentar ”helt uforståeligt” at situationen tegnes op, som det er tilfældet i de to organisationers udtalelse, og efterlyser dokumentation.

”Sådanne udmeldinger må og skal dokumenteres. Lad os få de konkrete navne frem på de virksomheder, som der i givet fald må have gjort det”, skriver Michael Svane og fortsætter:

”Jeg kan kun være enig i, at det er en helt uacceptabel handlemåde, hvis der er virksomheder, som har fyret danske chauffører for derefter at ansætte udenlandske chauffører. Men uden dokumentation så sværter man hele branchen til og også de transportvirksomheder, som har måttet fyre chauffører.”

Læs også: Coronakrisen giver plads men også hovedbrud for transport- og logistikbranchen

I stedet understreger Michael Svane, at han deler Jørn P. Skovs synspunkt, og peger på, at det man har brug i branchen i disse tider er sammenhold, ”men det kræver, at man spiller på samme hold!”, som han fremhæver.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) indkaldte i fredags til et møde med branchen, men har endnu ikke meldt noget ud i sagen.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle