Undersøgelse: Returlogistik er stadig et puslespil for omnichannel-forhandlere

Gratis og nem returnering er noget, mange kunder foretrækker. Men det er ikke nødvendigvis en fordel for forhandlerne, der ifølge en ny undersøgelse kæmper for at finde den rette balance mellem omkostninger og service.

I undersøgelsen besvarer 142 forhandlere i alt 35 spørgsmål om deres virksomheds tilgang til at imødegå aktuelle udfordringer inden for omnichannel-handel og deres planer for fremtiden. Arkivfoto..

28.11.2017

SCM.dk

Derfor benytter mange sig af muligheden for billig og nem returnering - og det er noget, der kan give hovedpine hos de mange detailhandlere, vurderer Ben Ames, senior editor hos DC Velocity, ligesom det presser mange fragtfirmaer.

Ifølge ham skyldes hovedpinen hovedsageligt den måde, returneringen foregår på. De sofistikerede og automatiserede systemer, der er designet til at behandle store mængder af udgående ordrer, er nemlig ikke nær så velfungerende, når varerne skal tilbage igen.

Aktuelle udfordringer inden for omnichannel
Når forbrugerne returnerer varer, kræver det samtidig ekstra arbejdskraft, oplæring, overblik over rabatter og ekstra håndterings- og forsendelsesgebyrer at håndtere de mange ordrer.

Derfor har DC Velocity i samarbejde med ARC Advisory Group for femte år i træk udarbejdet en undersøgelse af 142 virksomheders detailforløb for at få en bedre forståelse af, hvordan disse imødekommer udfordringerne med omvendt logistik i omnichannel-handel.

Undersøgelsens resultater viste blandt andet, at kun et fåtal af undersøgelsens virksomheder vælger at opkræve penge for returvarer. Således kræver kun 30 procent af virksomhederne penge for returnering, og blot 20 procent kræver gebyrer for selve behandlingen af returneringer.

Kanaler til returnering kan være et problem
Ifølge Ben Ames kan en af de mere komplicerede faktorer i forbindelse med omnichannel være antallet af kanaler til returnering. I en omnichannel-verden er transaktionerne pr. definition nemlig ikke begrænset til en enkelt kanal.

Således viser undersøgelsen, at 64 procent af de adspurgte har valgt gør det selv-tilgangen ved selv at returnere, mens 40 procent benytter sig af en tredjepartslogistikudbyder (3PL).

Samtidig giver 45 procent af de adspurgte kunderne mulighed for at returnere deres varer et andet sted, end hvor de oprindeligt er købt - og det er netop det, der kan give komplikationer, vurderer Ben Ames:

Læs også: Walmart skruer op for returnerings-tempoet

"Men hvad betyder det så for virksomhederne? Returnering er efterhånden ved at blive en high-stakes indsats, og virksomhedernes håndtering af dette kan i sidste ende diktere, om de trives, eller om de lige akkurat kan overleve i den nye omnichannel-verden."

Du kan læse mere om undersøgelsens resultater her.

- EL

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

15.08.2025SCM.dk

Grossister oplever vækst i svindelindkøb

15.08.2025SCM.dk

Sådan diversificerer tech-virksomheder forsyningskæden

13.08.2025SCM.dk

Ny handelsaftale med USA kan koste danske eksportører dyrt

12.08.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Hvordan navigerer en AGV i 2025?

28.07.2025SCM.dk

Amerikanske toldafgifter vender op og ned på forsyningskæderne

27.06.2025SCM.dk

Israel-Iran konflikten forstyrrer regionale fragtkæder og global olieforsyning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

25.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup