Undersøgelse: Returlogistik er stadig et puslespil for omnichannel-forhandlere

Gratis og nem returnering er noget, mange kunder foretrækker. Men det er ikke nødvendigvis en fordel for forhandlerne, der ifølge en ny undersøgelse kæmper for at finde den rette balance mellem omkostninger og service.

I undersøgelsen besvarer 142 forhandlere i alt 35 spørgsmål om deres virksomheds tilgang til at imødegå aktuelle udfordringer inden for omnichannel-handel og deres planer for fremtiden. Arkivfoto..

28.11.2017

SCM.dk

Derfor benytter mange sig af muligheden for billig og nem returnering - og det er noget, der kan give hovedpine hos de mange detailhandlere, vurderer Ben Ames, senior editor hos DC Velocity, ligesom det presser mange fragtfirmaer.

Ifølge ham skyldes hovedpinen hovedsageligt den måde, returneringen foregår på. De sofistikerede og automatiserede systemer, der er designet til at behandle store mængder af udgående ordrer, er nemlig ikke nær så velfungerende, når varerne skal tilbage igen.

Aktuelle udfordringer inden for omnichannel
Når forbrugerne returnerer varer, kræver det samtidig ekstra arbejdskraft, oplæring, overblik over rabatter og ekstra håndterings- og forsendelsesgebyrer at håndtere de mange ordrer.

Derfor har DC Velocity i samarbejde med ARC Advisory Group for femte år i træk udarbejdet en undersøgelse af 142 virksomheders detailforløb for at få en bedre forståelse af, hvordan disse imødekommer udfordringerne med omvendt logistik i omnichannel-handel.

Undersøgelsens resultater viste blandt andet, at kun et fåtal af undersøgelsens virksomheder vælger at opkræve penge for returvarer. Således kræver kun 30 procent af virksomhederne penge for returnering, og blot 20 procent kræver gebyrer for selve behandlingen af returneringer.

Kanaler til returnering kan være et problem
Ifølge Ben Ames kan en af de mere komplicerede faktorer i forbindelse med omnichannel være antallet af kanaler til returnering. I en omnichannel-verden er transaktionerne pr. definition nemlig ikke begrænset til en enkelt kanal.

Således viser undersøgelsen, at 64 procent af de adspurgte har valgt gør det selv-tilgangen ved selv at returnere, mens 40 procent benytter sig af en tredjepartslogistikudbyder (3PL).

Samtidig giver 45 procent af de adspurgte kunderne mulighed for at returnere deres varer et andet sted, end hvor de oprindeligt er købt - og det er netop det, der kan give komplikationer, vurderer Ben Ames:

Læs også: Walmart skruer op for returnerings-tempoet

"Men hvad betyder det så for virksomhederne? Returnering er efterhånden ved at blive en high-stakes indsats, og virksomhedernes håndtering af dette kan i sidste ende diktere, om de trives, eller om de lige akkurat kan overleve i den nye omnichannel-verden."

Du kan læse mere om undersøgelsens resultater her.

- EL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Vejtransport er afgørende i EU’s militære oprustning

24.11.2025SCM.dk

Resiliens: Myndigheder og dagligvarehandel samarbejder om at styrke danskernes hjemmeberedskab

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

09.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
CE-mærkning af maskiner og anlæg - diplomkursus

Sådan udfører du CE-mærkning af maskiner, maskinlinjer og ombyggede maskiner – Diplomkursus – 2 dage

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online