Undersøgelse: Returlogistik er stadig et puslespil for omnichannel-forhandlere

Gratis og nem returnering er noget, mange kunder foretrækker. Men det er ikke nødvendigvis en fordel for forhandlerne, der ifølge en ny undersøgelse kæmper for at finde den rette balance mellem omkostninger og service.

I undersøgelsen besvarer 142 forhandlere i alt 35 spørgsmål om deres virksomheds tilgang til at imødegå aktuelle udfordringer inden for omnichannel-handel og deres planer for fremtiden. Arkivfoto..

28.11.2017

SCM.dk

Derfor benytter mange sig af muligheden for billig og nem returnering - og det er noget, der kan give hovedpine hos de mange detailhandlere, vurderer Ben Ames, senior editor hos DC Velocity, ligesom det presser mange fragtfirmaer.

Ifølge ham skyldes hovedpinen hovedsageligt den måde, returneringen foregår på. De sofistikerede og automatiserede systemer, der er designet til at behandle store mængder af udgående ordrer, er nemlig ikke nær så velfungerende, når varerne skal tilbage igen.

Aktuelle udfordringer inden for omnichannel
Når forbrugerne returnerer varer, kræver det samtidig ekstra arbejdskraft, oplæring, overblik over rabatter og ekstra håndterings- og forsendelsesgebyrer at håndtere de mange ordrer.

Derfor har DC Velocity i samarbejde med ARC Advisory Group for femte år i træk udarbejdet en undersøgelse af 142 virksomheders detailforløb for at få en bedre forståelse af, hvordan disse imødekommer udfordringerne med omvendt logistik i omnichannel-handel.

Undersøgelsens resultater viste blandt andet, at kun et fåtal af undersøgelsens virksomheder vælger at opkræve penge for returvarer. Således kræver kun 30 procent af virksomhederne penge for returnering, og blot 20 procent kræver gebyrer for selve behandlingen af returneringer.

Kanaler til returnering kan være et problem
Ifølge Ben Ames kan en af de mere komplicerede faktorer i forbindelse med omnichannel være antallet af kanaler til returnering. I en omnichannel-verden er transaktionerne pr. definition nemlig ikke begrænset til en enkelt kanal.

Således viser undersøgelsen, at 64 procent af de adspurgte har valgt gør det selv-tilgangen ved selv at returnere, mens 40 procent benytter sig af en tredjepartslogistikudbyder (3PL).

Samtidig giver 45 procent af de adspurgte kunderne mulighed for at returnere deres varer et andet sted, end hvor de oprindeligt er købt - og det er netop det, der kan give komplikationer, vurderer Ben Ames:

Læs også: Walmart skruer op for returnerings-tempoet

"Men hvad betyder det så for virksomhederne? Returnering er efterhånden ved at blive en high-stakes indsats, og virksomhedernes håndtering af dette kan i sidste ende diktere, om de trives, eller om de lige akkurat kan overleve i den nye omnichannel-verden."

Du kan læse mere om undersøgelsens resultater her.

- EL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup