Vejtransport er afgørende i EU’s militære oprustning

IRU hilser EU-Kommissionens og EU’s højrepræsentants nye Military Mobility Package velkommen og opfordrer til praktisk civil-militært samarbejde for at sikre, at EU’s transportnetværk forbliver stærkt og klar til brug.

Vejtransport er afgørende i EU’s militære oprustning. Foto: 123rf.com

26.11.2025

SCM.dk

Pakken, der består af en ny forordning og en strategisk fælles meddelelse, anerkender, at effektiv krisehåndtering afhænger af en problemfri integration af kommerciel vejtransport i militære mobilitetsoperationer, understøttet af klare, hurtige og harmoniserede procedurer.

Dette er særligt vigtigt, da vejtransportnetværk er de mest robuste og mindst sårbare over for større forstyrrelser fra målrettede angreb, hvilket styrker deres rolle som rygraden i EU’s kriselogistik. Civile operatører transporterer allerede de fleste essentielle varer og forsyninger i nødsituationer. 

Pakken indeholder tiltag til at forenkle grænseoverskridende tilladelser, digitalisere processer (inklusive EU-formular 302), styrke dual-use-infrastruktur og forbedre adgangen til transport- og logistikressourcer via en fremtidig Solidarity Pool. Ambitionen om at afsætte 17,7 milliarder euro under den næste Connecting Europe Facility (CEF) afspejler omfanget af de infrastrukturelle behov.

IRU’s EU-direktør, Raluca Marian, udtaler:
”Militær og civil mobilitet hænger tæt sammen. Vejtransport er uundværlig, når EU skal reagere hurtigt. En stor del af de nye CEF-midler bør derfor gå til vejinfrastruktur set i lyset af den afgørende og robuste rolle, vejtransport spiller i krisesituationer. Vi glæder os over Kommissionens anerkendelse af vores sektor. Nu handler det om at sikre, at procedurerne er praktiske og harmoniserede, så operatører kan træde til uden forsinkelser”.

IRU hilser flere vigtige forslag velkommen, herunder:

• Forbedret sammenhæng mellem civile og militære transportregler, herunder for farligt gods, særtransporter, cabotage og trafikrestriktioner

• Forudsigelige eskaleringsniveauer under European Military Mobility Enhanced Response System (EMERS)

• Digitalisering af told- og klareringsprocesser

• Større fokus på cybersikkerhed og energisikkerhed

• Solidaritetsmekanismer, der gør det muligt at indsætte disponible kapaciteter dér, hvor behovet er størst

Flere væsentlige emner indgår kun i den fælles meddelelse og endnu ikke i den bindende forordning, såsom:

• Fuld harmonisering af kørekort, uddannelse, køre- og hviletider, arbejdstider og udstationeringsregler, når civile operatører støtter militær mobilitet

• Klare retningslinjer for vægt og dimensioner ved unormale militære transporter, især under EMERS-aktivering

• Større fokus på netværkskapacitet, multimodale knudepunkter og infrastrukturens beredskab

• En sammenhængende EU-ramme for særtransporter og højkapacitetskøretøjer, med digitale og gensidigt anerkendte tilladelser

Nogle vigtige elementer, der er afgørende for en effektiv integration af civil vejtransport, mangler helt i pakken. Særligt mangler der:

• En EU-tilgang til kontraktlige aftaler og ansvar mellem civile operatører og militæret for at sikre juridisk sikkerhed, beskyttelse og klare ansvarsforhold, når operatører mobiliseres

• Et digitalt, gensidigt anerkendt EU-certifikat, der identificerer civile køretøjer og chauffører, som opererer under militært mandat – essentielt for smidige grænsekontroller og håndhævelse

Disse mangler viser, at der er behov for yderligere fremskridt, efterhånden som den lovgivningsmæssige proces skrider frem.

Forslaget går nu videre til Europa-Parlamentet og medlemslandene i Rådet. IRU ser frem til en hurtig vedtagelse af lovforslaget og en rettidig opfølgning for at færdiggøre rammen, da den nuværende pakke er et nødvendigt første skridt, men yderligere tiltag bliver nødvendige for at gøre militær mobilitet fuldt operationel i praksis.

Kilde: IRU

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Vejtransport er afgørende i EU’s militære oprustning

24.11.2025SCM.dk

Resiliens: Myndigheder og dagligvarehandel samarbejder om at styrke danskernes hjemmeberedskab

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle