Volvo: Vi har kapaciteten, og vi bør ikke vente

Der er ingen grund til at vente, vi har teknologien til at gøre en forskel i den grønne omstilling, lød det fra Volvos CEO Martin Lundstedt til DI’s topmøde. Både på automation, energieffektivisering og elektrificering ser man stort potentiale.

Volvo vil have mere autonom elektrisk teknologi på vejene for at sætte skub i den grønne omstilling, forklarede topchef Martin Lundstedt. Foto: DI/Thomas Arnbo.

26.09.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

At transportindustrien spiller en endog meget central rolle i den grønne omstilling og indfrielsen af temperaturmålene i Parisaftalen er ingen nyhed, og blev igen understreget på sidste uges DI-topmøde, hvor CEO for Volvo Group Martin Lundstedt var blandt hovedtalerne.

Læs også: Volvos svar på fremtiden er førerløse, elektriske køretøjer

Og ifølge topchefen er netop transportsektoren også den mest cool branche at være en del af, fordi et lands præstationer, når det gælder samfundsøkonomisk udvikling (målt i BNP) ”hænger sammen 1:1” med hvor godt logistikindustrien klarer sig.

”Når mobiliteten i et samfund fungerer, så går udviklingen i BNP også fremad. Og tilsvarende fører dårlig logistik til mere forurening, dårligere økonomi, og generelt ringere fremskridt, også i forhold til Verdensmålene”, sagde Martin Lundstedt.

Pilotforsøget med autonom elektrisk drift i en norske mine er den slags løsninger, der skal skaleres i tusindtal, hvis det står til Volvo. Illustration: Volvo/DI.

Derfor mener han også, at fabrikanter som Volvo bør gå sammen med logistikvirksomheder og transportudbydere som bl.a. Maersk og definere nogle mål for hele værdikæden, i forhold til eksempelvis sikkerhed, brændstofeffektivitet, økonomi og teknologianvendelse, selvfølgelig med den grønne dagsorden for øje.

Når det gælder teknologi, så ser man fra Volvos side store muligheder på flere områder. Som eksempel fremhævede Martin Lundstedt en mine i Norge, hvor man med autonome, elektriske køretøjer har både sænket omkostningerne, øget sikkerheden og ikke mindst nærmest fjernet CO2-udslippet.

”På den baggrund ser vi et enormt potentiale i koncepter som automation, energieffektivisering og elektrificering, som i dette tilfælde har været en stor succes. Og det er med teknologi, som er tilgængelig her og nu”, påpegede han, med den selvkørende trækker Vera – ”The coolest truck on earth”, som han sagde – som et andet eksempel.

Teknologien skal videre ud
Netop det faktum, at teknologien er til stede og ved at blive testet ude i virkeligheden, er et centralt parameter for Lundstedt. For nu handler det ”bare” om at skalere den.

”Vi kan ikke stå her og tale om en enkelt mine de kommende år, vi skal installere tusindvis af systemer som disse. Og vi skal videre ud til havne, terminaler, distribution, affaldsindsamling osv. Pointen er, at vi har kapaciteten her og nu, og vi bør ikke vente”, lød opfordringen.

Som middel til at understøtte den udvikling pegede Martin Lundstedt på de brede partnerskaber, der er nødvendige, og på hvordan parterne skal se på de store linjer, og ikke bare kortsigtede resultater og gevinster på 1-2 procent – ”Den slags er historie. Det er ’90’erne.”

Volvos eget bidrag til innovativ udvikling skal bl.a. finde sted gennem initiativet Camp X, hvor mennesker og materiel kan mødes for at gøre transporten mere bæredygtig. I en gammel samlehal i Göteborg tilbyder Volvo en gratis kontorplads og ikke mindst adgang til selskabets ressourcer til alle, der kan bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren.

Læs også: Scania og Volvo vil have elveje i stor skala nu

Ifølge Lundstedt er der pt. syv-otte konkrete projekter i gang, og man ser frem til at byde flere idéer indenfor. Og som han understregede med et citat fra den tidligere amerikanske præsident Harry S. Truman: ”Det er utroligt, hvad man kan opnå, når man er ligeglad med, hvem der får æren”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V