Wärtsilä gør fremskridt inden for automatisk shipping

Det finske teknologiselskab Wärtsilä har testet deres automatiske dock-to-dock-løsning i Norge med succes. "Meget imponerende”, lyder det fra de norske søfartsmyndigheder.

Det finske teknologiselskab Wärtsilä har testet et autonomt dock-to-dock-system i Norge, hvilket gik problemfrit. Foto: Wärtsilä.

04.12.2018

SCM.dk

Testen blev udført på den norske færge Folgefonn under overværelse af de norske søfartsmyndigheder (Sjøfartsdirektoratet), og den autonome drift blev udnyttet uafbrudt på hele ruten, hvor skibet lagde til ved tre havne.

”Dette repræsenterer et stort skridt fremad i forhold til at validere atomatiske shippingløsninger, og det er en vigtig progression inden for vores Smart Marine-program”, siger Joonas Makkonen, vicepræsident for Voyage Solutions i Wärtsilä, og tilføjer:

”Vi vil fortsætte med at vise vejen ved at udvikle de ’intelligente’ produkter og systemer, der er brug for, for at skubbe den maritime industri mod en ny æra af super-høj effektivitet, sikkerhed og miljøvenlig bæredygtighed”.

Imponeret over stabilitet
Testen foregik således, at når operatøren valgte den næste destinationshavn, så startede operationen ved simpelthen at vælge ”Sejl”, hvilket gav teknologien tilladelse til at kontrollere fartøjet. Færgen formåede at forlade kajen, manøvre ud af havnen, sejle til den næste havn, manøvre gennem havneindsejlingen og lægge til ved terminalkajen – uden menneskelig indblanding.

Navigationen af fartøjet styres ved hjælp af en række spor og waypoints, som guider skibet til den valgte destination. Den 'autonome kontrollør', som er baseret på Wärtsiläs eksisterende Dynamic Positioning-system, kontrollerer fartøjets hastighed og position på den forudbestemte rute.

”Vi var til stede i tre dage som vidner til disse tests; den første fuldskala-demonstration med et autonomt operationssystem til et fartøj, som vi har set. Det var mildest talt meget imponerende”, siger Nils Haktor Bua, projektmanager hos Sjøfartsdirektoratet, og fortsætter:

”Der er ingen tvivl om, at en sådan teknologi på sigt kan øge sikkerheden og den overordnede effektivitet i forhold til docking- og undockingoperationer for skibe. Selvfølgelig er videreudviklingsarbejdet stadig i gang, men jeg er imponeret over, hvor stabilt systemet allerede er på dette stadie”.

Læs også: Inttra opkøbt af E2open, der vil skabe et integreret globalt shippingnetværk

Det norske rederi Norled er glade for samarbejdet med Wärtsilä og mener, at et automatisk dock-to-dock system vil give dem fordele i form af bedre effektivitet, større sikkerhed, brændstofbesparelser samtidig med, at det vil reducere CO2-udslippet.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle