”Målsætningerne rykker sig hele tiden, så vi følger med”

Hos DB Schenker vil man have kvalitet helt ned i detaljerne, og de forskellige kontorer i Europa bliver målt op mod hinanden. Men den interne konkurrence er kun sund, mener Head of Land Transport Processes i Danmark, Lene Hollenner.

DB Schenker har gjort meget ud af at digitalisere sin forretning over de senere år. Foto: DBSchenker.

20.06.2017

SCM.dk

Ankommer bilerne til tiden? Er de ordentligt pakket? Er der styr på dokumentationen? ’Små’ spørgsmål som disse – og mange andre – er en del af dagligdagen for Lene Hollenner, der er Head of Land Transport Processes hos transportkoncernen DB Schenker i Danmark. Svarene, dvs. resultaterne, bliver målt og vejet på det tyske hovedsæde, og de regionale afdelinger i Europa bliver sammenlignet.

”Den interne konkurrence motiverer folk; der er jo ingen, der vil ligge nederst”, siger Lene Hollenner..

Læs også: DB Schenker investerer millionbeløb i digitalisering

Men hvor det for andre måske lyder som en stressfaktor, så er Lene Hollenner og hendes kolleger glade for modellen. Den har nemlig flere positive effekter.

”Det er kernen i vores strategi, at drive forretning ved at levere meget høj kvalitet, og der er opbakning til den her måde at gøre det på hele vejen op gennem systemet. Kursen bliver udstukket fra højeste sted, og vores præstationer bliver målt. Det betyder at alle bliver set og hørt, og den interne konkurrence motiverer folk; der er jo ingen, der vil ligge nederst”, forklarer hun.

Generelt er der ifølge Lene Hollenner altid mange processer i gang i Schenker, og den overordnede jagt på forbedringer af selv de – på papiret – mindste detaljer, er noget man vænner sig til. Organisatorisk er det alligevel ikke til at komme uden om.

”Man kan tydeligt mærke på folk, at det er noget man vil. Vi vil gerne kunne præstere en ekstremt høj leveringssikkerhed, og i den forbindelse arbejder vi hele tiden med at aligne vores effektivitetsprocesser. Der er mange steder, det kan gå galt i forsyningskæder som dem, vi er en del af, og derfor holder vi øje med det hele”, siger hun.

Klar kommunikation gør forskellen
Over de seneste år er DB Schenkers arbejdsgange blevet mere og mere digitale, hvilket Lene Hollenner peger på har givet hende og andre involverede et langt bedre overblik. En lang række af de audits, hun også er en del af, bliver således stigende grad understøttet af en stribe automatiserede processer, som der bliver ført nøje tilsyn med.

Om Lene Hollenner

Uddannelse:
Merconom fra IBC i Kolding. Senere uddannet i bl.a. leanledelse, auditering, projektstyring oa.

Erhvervskarriere:
DB Schenker siden 2001; disponent, kvalitetsmedarbejder/auditor, managementassistent og nu head of LPO. Inden da DanTransport fra 1989 til 2001; speditør, transportkonsulent, logistikassistent.

Fritid:
Køre drenge til fodbold, løb og crossfit.

På den måde har målsætningerne rykket sig en hel del gennem specielt det seneste årti, men det er ikke noget, der skaber panderynker i de danske kontorer. Det handler blandt andet om, hvordan disse målsætninger bliver afleveret fra topledelsens side.

”Det bliver kommunikeret på en god måde, når de forskellige benchmarks bliver flyttet. Og det sker samtidig over hele Europa, og derfor kan man mærke, hvordan afdelingerne flytter sig samtidig på de samme områder. På den måde synes jeg vi har et godt mindset, og det kan man også fornemme, at vores kunder ved. Det forplanter sig jo; god kvalitet giver glade kunder, og det giver glade medarbejdere”, siger Lene Hollenner, der derfor også kun ser frem til den kommende tids udfordringer.

”Vi skal jo hele tiden optimere yderligere, og vi har også nogle ting i støbeskeen. På den måde føler jeg, at DBS er meget fremsynet, og vi er jo langt fremme på fx miljøområdet i forhold til at nedsætte vores CO2-udslip, så alt i alt skal der nok være endnu mere godt i vente”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle