”Vi vil digitalisere en analog branche”

Transportplatformen Wuxus vil skabe bedre vilkår for en presset branche ved at skabe en fælles infrastruktur, der kan udnytte overskudskapacitet, klare papirarbejdet og etablere et bredere netværk. Og det hele skal foregå online.

Det digitale aspekt er centralt for Wuxus..

25.11.2016

SCM.dk

Den danske transportbranche er presset. En aldrende arbejdsstyrke kalder på et generationsskifte, men alt for få unge har lyst til at være chauffører eller vognmænd, sektoren er i overvejende grad analog, og den trænger generelt til et imageløft.

Sådan lyder – lidt forsimplet – den vurdering af transport- og logistikindustrien i Danmark anno 2016, der udgør en central del af grundlaget for en ny platform for vejgodstransport, Wuxus, der officielt gik i luften ved et arrangement den 13. oktober.

Wuxus’ raison d’etre er teknologi. Det er netop teknologi, der i følge folkene bag det nye selskab, kan være den afgørende forskel i forhold til udfordringen omkring at digitalisere branchen og gøre dens mange processer mere strømlinede og tilgængelige, både for de eksisterende aktører og de nye (unge), der gerne skal lokkes til.

Mere gennemsigtig, rentabel og effektiv industri
Den overordnede vision handler om at udnytte den overskudskapacitet, der kører rundt på vejene i form af såvel halv- som heltomme lastbiler. Det vil Wuxus gøre ved at skabe en brugervenlig og intuitiv platform, der kan håndtere alt fra opgavedeling og flådestyring til ruteplanlægning og fakturering. Alt sammen digitalt og som udgangspunkt gratis. Brugerne vil første skulle betale, når de benytter sig direkte af bookingmulighederne i systemet.

”Vi laver en platform, der skal udvikle branchen, ikke afvikle den”, siger COO i Wuxus, Bo Barfod, om sitet..

”Vi laver en platform, der skal udvikle branchen, ikke afvikle den. Med de teknologiske muligheder i smartphonen ved hånden vil vi skabe et fælles netværk og en online infrastruktur, som alle kan få adgang til. Hovedfokus er at hjælpe de vognmænd, der stadig arbejder analogt med papir, blyant og telefon. Med vores platform kan vi komme af med de gamle fragtbreve, nedbringe ventetiden, øge gennemsigtigheden og i det hele taget gøre industrien mere effektiv og rentabel”, forklarer COO i Wuxus, Bo Barfod.

Via Wuxus-platformen kan chauffører, vognmænd, speditører etc. linke op i netværk og dele opgaver direkte på platformen. Dermed digitaliserer man eksisterende processer og gør dem nemmere, hurtigere og mere overskuelige, samtidig med at man bidrager til at nedbringe trængslen på de danske veje til glæde for ikke bare branchen, men også det omgivende samfund.

”Gennem den her model skaber vi et system, som alle kan have tillid til. Som vognmand kan man let skabe billeddokumentation for, at varerne er nået frem, direkte i appen, og transportkøberen kan rate sin oplevelse. Platformen skaber desuden en øget transparens og effektivitet, hvor alle får bedre vilkår og konkurrencemuligheder”, siger Bo Barfod.

Udlandet venter
Som eksempel nævner han tredjepartslogistikvirksomheden Skanlog, der sidste år begyndte at håndtere distribution af hårde hvidevarer til privatforbrugere. Den opgave har man valgt at digitalisere med Wuxus’ platform, hvilket har givet besparelser på både tid og økonomi, samtidig med at det har løftet serviceniveauet og gjort Skanlog mere konkurrencedygtige.

På den baggrund er Bo Barfod da også optimistisk omkring fremtiden for Wuxus, hvilket afspejler sig i de ambitiøse ekspansionsplaner, man arbejder med. Allerede senere i år regner virksomheden således med at gå ind på det tyske marked, efter nytår kommer turen til England og flere lande vil følge efter i 2017 og ’18. Derudover vil også selve systemet udvikle sig løbende med nye features.

”Vi har allerede en del vognmænd på platformen, og vi opfordrer selvfølgelig til, at de inviterer deres samarbejdspartnere med ombord. Vi skal være stedet, der giver adgang til den ledige kapacitet og en effektiv infrastruktur til håndtering af vejgodstransport. Transportbranchens behov for digitalisering er globalt, så det er kun naturligt at udbrede formatet til udlandet, og vi er på mange måder født globale”, slutter Bo Barfod.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

01.05.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Ny adresse, samme logistik: AB Catering er flyttet til Greve

01.05.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Toshiba-TEC BX410T labelprinter med sparefunktion

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle