”Vi vil digitalisere en analog branche”

Transportplatformen Wuxus vil skabe bedre vilkår for en presset branche ved at skabe en fælles infrastruktur, der kan udnytte overskudskapacitet, klare papirarbejdet og etablere et bredere netværk. Og det hele skal foregå online.

Det digitale aspekt er centralt for Wuxus..

25.11.2016

SCM.dk

Den danske transportbranche er presset. En aldrende arbejdsstyrke kalder på et generationsskifte, men alt for få unge har lyst til at være chauffører eller vognmænd, sektoren er i overvejende grad analog, og den trænger generelt til et imageløft.

Sådan lyder – lidt forsimplet – den vurdering af transport- og logistikindustrien i Danmark anno 2016, der udgør en central del af grundlaget for en ny platform for vejgodstransport, Wuxus, der officielt gik i luften ved et arrangement den 13. oktober.

Wuxus’ raison d’etre er teknologi. Det er netop teknologi, der i følge folkene bag det nye selskab, kan være den afgørende forskel i forhold til udfordringen omkring at digitalisere branchen og gøre dens mange processer mere strømlinede og tilgængelige, både for de eksisterende aktører og de nye (unge), der gerne skal lokkes til.

Mere gennemsigtig, rentabel og effektiv industri
Den overordnede vision handler om at udnytte den overskudskapacitet, der kører rundt på vejene i form af såvel halv- som heltomme lastbiler. Det vil Wuxus gøre ved at skabe en brugervenlig og intuitiv platform, der kan håndtere alt fra opgavedeling og flådestyring til ruteplanlægning og fakturering. Alt sammen digitalt og som udgangspunkt gratis. Brugerne vil første skulle betale, når de benytter sig direkte af bookingmulighederne i systemet.

”Vi laver en platform, der skal udvikle branchen, ikke afvikle den”, siger COO i Wuxus, Bo Barfod, om sitet..

”Vi laver en platform, der skal udvikle branchen, ikke afvikle den. Med de teknologiske muligheder i smartphonen ved hånden vil vi skabe et fælles netværk og en online infrastruktur, som alle kan få adgang til. Hovedfokus er at hjælpe de vognmænd, der stadig arbejder analogt med papir, blyant og telefon. Med vores platform kan vi komme af med de gamle fragtbreve, nedbringe ventetiden, øge gennemsigtigheden og i det hele taget gøre industrien mere effektiv og rentabel”, forklarer COO i Wuxus, Bo Barfod.

Via Wuxus-platformen kan chauffører, vognmænd, speditører etc. linke op i netværk og dele opgaver direkte på platformen. Dermed digitaliserer man eksisterende processer og gør dem nemmere, hurtigere og mere overskuelige, samtidig med at man bidrager til at nedbringe trængslen på de danske veje til glæde for ikke bare branchen, men også det omgivende samfund.

”Gennem den her model skaber vi et system, som alle kan have tillid til. Som vognmand kan man let skabe billeddokumentation for, at varerne er nået frem, direkte i appen, og transportkøberen kan rate sin oplevelse. Platformen skaber desuden en øget transparens og effektivitet, hvor alle får bedre vilkår og konkurrencemuligheder”, siger Bo Barfod.

Udlandet venter
Som eksempel nævner han tredjepartslogistikvirksomheden Skanlog, der sidste år begyndte at håndtere distribution af hårde hvidevarer til privatforbrugere. Den opgave har man valgt at digitalisere med Wuxus’ platform, hvilket har givet besparelser på både tid og økonomi, samtidig med at det har løftet serviceniveauet og gjort Skanlog mere konkurrencedygtige.

På den baggrund er Bo Barfod da også optimistisk omkring fremtiden for Wuxus, hvilket afspejler sig i de ambitiøse ekspansionsplaner, man arbejder med. Allerede senere i år regner virksomheden således med at gå ind på det tyske marked, efter nytår kommer turen til England og flere lande vil følge efter i 2017 og ’18. Derudover vil også selve systemet udvikle sig løbende med nye features.

”Vi har allerede en del vognmænd på platformen, og vi opfordrer selvfølgelig til, at de inviterer deres samarbejdspartnere med ombord. Vi skal være stedet, der giver adgang til den ledige kapacitet og en effektiv infrastruktur til håndtering af vejgodstransport. Transportbranchens behov for digitalisering er globalt, så det er kun naturligt at udbrede formatet til udlandet, og vi er på mange måder født globale”, slutter Bo Barfod.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

29.04.2024SCM.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

29.04.2024SCM.dk

Loven om ret til reparation passerer vigtig hurdle

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle