Øget grænsekontrol udfordrer danske transportvirksomheder

En ny lov om transportøransvar for transportselskaber kan skabe problemer for den danske speditionsbranche og give økonomiske kvaler for en lang række virksomheder.

Øget kontrol ved den danske grænse kan give problemer for landets transport- og logistikvirksomheder, mener ITD. Foto: Flickr/Bobby Hidy.

15.12.2015

SCM.dk

I går mandag hastevedtog Folketinget en ny lov om transportøransvar for transportselskaber. Den betyder, at transportselskaber, der bringer illegale immigranter ind over den danske grænse fra et andet Schengen-land, kan straffes med bøder på 12.000 kr. pr immigrant, hvis det sker på et tidspunkt, hvor der er indført grænsekontrol. Det skriver IDT, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Læs også: Transportvirksomheder øger outsourcingen

Loven er primært rettet mod fly-, tog-, sø- og bustransportører, og pålægger dem at udføre ID-kontrol i de tilfælde, hvor der midlertidig er indført grænsekontrol i Danmark. Men også vejgodstransporten vil kunne blive ramt, primært i tilfælde at større køer ved eksempelvis grænseovergange og færger, ligesom risikoen for, at desperate flygtninge vil forsøge at skjule sig i eller under lastbiler, vil stige i tilfælde af, at der bliver indført midlertidig kontrol ved grænserne.

Og selvom det i første omgang ikke er meningen, at vejgodstransportører skal kunne pålægges bødestraf for at medbringe illegale passagerer, sådan som det er tilfældet i England, så kan det på baggrund af lovens formulering ikke udelukkes, at det vil ske på et tidspunkt. Det forhold medfører bekymring fra ITD, der frygter at loven kan ramme danske transport- og logistikvirksomheder utilsigtet. 

”Grænsekontrol må og skal være en opgave for myndighederne og ikke det private erhvervsliv. Med loven hvor ansvaret lægges over på det private erhvervsliv, risikerer vi at se Calais-agtige tilstande, hvor flygtninge søger alternative ruter, herunder via lastbiler, og hvor de private aktører risikerer bødepålæg. Derudover savner vi en præcisering af loven, så transportøransvaret ikke gælder for godstransportører, der ikke udfører erhvervsmæssig transport af passagerer, hvilket man har gjort i Sverige og Norge”, siger Europapolitisk chef i ITD, Karen Roiy, til organisationens hjemmeside.

Læs også: Fremtiden banker på transportforretningens hoveddør

Anbefalingen fra brancheorganisationen er derfor at chaufførerne altid medbringer gyldig legitimation, hvilket i reglen vil sige passet, da et dansk kørekort kun vil være gyldig som ID i Norden. Og så skal opmærksomheden omkring blinde passagerer være skærpet, primært af sikkerhedshensyn, men også for at undgå bøder eller skader på gods eller køretøj.

Både Sverige, Norge, Østrig, Frankrig og Tyskland har indført midlertidig grænsekontrol som følge af flygtningesituationen. Se den opdaterede liste over grænsekontroller i Schengen-landene på EU-Kommissionens hjemmeside.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

08.10.2024SCM.dk

Logistik- og ejendomsudviklingsspecialist tredobler fondskapital

08.10.2024SCM.dk

ESG i værdikæden er også biodiversitet

04.10.2024SCM.dk

SMV’er kan få hjælp af gratis digitalt værktøj til klimarapportering

03.10.2024SCM.dk

Nyansat erfaren kvinde skal styrke Carl Ras’ Supply Chain division

03.10.2024Descartes

Sponseret

Leveringsproblemerne, der truer væksten i e-handel

02.10.2024SCM.dk

Danmark har et større materialeforbrug end EU-gennemsnittet

30.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Særligt små virksomheder skal indstille sig på nye NIS2-krav

30.09.2024SCM.dk

Kunstig intelligens åbner for enormt logistisk potentiale

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Brother Nordic A/S
Messe
Processteknik 2024, Göteborg

Et mødested for fremtidens procesindustri.

Dato

08.10.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Apport Systems A/S
Konference
Commerce Excellence: Lageret og Supply Chain anno 2024

Er du nysgjerrig på hvordan kunstig intelligens (AI) kommer til å påvirke lagerstyring og supply chain? Ønsker du å utvide ditt profesjonelle nettverk i vakre omgivelser? Da har vi den perfekte hendelsen for deg!

Dato

09.10.2024

Tid

14:00

Sted

Bølgen & Moi Tjuvholmen allé 5 Oslo, 0252 Norway

Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Consafe Logistics
Webinar
Unlock AI to Boost Warehouse Efficiency

Lager & Transport Logistikmagasinet invites you to a webinar with Linda Frygell, Group Product and Partner Manager at Consafe Logistics, where she will share insights on how cutting-edge AI technology is transforming warehouse management and logistics.

Dato

23.10.2024

Tid

13:00

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - online - aften

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

24.10.2024

Tid

17:00

Sted

Online