Øget grænsekontrol udfordrer danske transportvirksomheder

En ny lov om transportøransvar for transportselskaber kan skabe problemer for den danske speditionsbranche og give økonomiske kvaler for en lang række virksomheder.

Øget kontrol ved den danske grænse kan give problemer for landets transport- og logistikvirksomheder, mener ITD. Foto: Flickr/Bobby Hidy.

15.12.2015

SCM.dk

I går mandag hastevedtog Folketinget en ny lov om transportøransvar for transportselskaber. Den betyder, at transportselskaber, der bringer illegale immigranter ind over den danske grænse fra et andet Schengen-land, kan straffes med bøder på 12.000 kr. pr immigrant, hvis det sker på et tidspunkt, hvor der er indført grænsekontrol. Det skriver IDT, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Læs også: Transportvirksomheder øger outsourcingen

Loven er primært rettet mod fly-, tog-, sø- og bustransportører, og pålægger dem at udføre ID-kontrol i de tilfælde, hvor der midlertidig er indført grænsekontrol i Danmark. Men også vejgodstransporten vil kunne blive ramt, primært i tilfælde at større køer ved eksempelvis grænseovergange og færger, ligesom risikoen for, at desperate flygtninge vil forsøge at skjule sig i eller under lastbiler, vil stige i tilfælde af, at der bliver indført midlertidig kontrol ved grænserne.

Og selvom det i første omgang ikke er meningen, at vejgodstransportører skal kunne pålægges bødestraf for at medbringe illegale passagerer, sådan som det er tilfældet i England, så kan det på baggrund af lovens formulering ikke udelukkes, at det vil ske på et tidspunkt. Det forhold medfører bekymring fra ITD, der frygter at loven kan ramme danske transport- og logistikvirksomheder utilsigtet. 

”Grænsekontrol må og skal være en opgave for myndighederne og ikke det private erhvervsliv. Med loven hvor ansvaret lægges over på det private erhvervsliv, risikerer vi at se Calais-agtige tilstande, hvor flygtninge søger alternative ruter, herunder via lastbiler, og hvor de private aktører risikerer bødepålæg. Derudover savner vi en præcisering af loven, så transportøransvaret ikke gælder for godstransportører, der ikke udfører erhvervsmæssig transport af passagerer, hvilket man har gjort i Sverige og Norge”, siger Europapolitisk chef i ITD, Karen Roiy, til organisationens hjemmeside.

Læs også: Fremtiden banker på transportforretningens hoveddør

Anbefalingen fra brancheorganisationen er derfor at chaufførerne altid medbringer gyldig legitimation, hvilket i reglen vil sige passet, da et dansk kørekort kun vil være gyldig som ID i Norden. Og så skal opmærksomheden omkring blinde passagerer være skærpet, primært af sikkerhedshensyn, men også for at undgå bøder eller skader på gods eller køretøj.

Både Sverige, Norge, Østrig, Frankrig og Tyskland har indført midlertidig grænsekontrol som følge af flygtningesituationen. Se den opdaterede liste over grænsekontroller i Schengen-landene på EU-Kommissionens hjemmeside.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle