Øresundsbroen: Afskaffelse af afgift øger trafik med lange lastbiler

Efter afskaffelsen af tillægget for lange lastbiler, der krydser Øresundsbroen, er antallet af modulvogne steget med over 24 procent i årets første tre måneder. Kim Johansen vil benytte broen oftere fremover.

Lastbiltrafikken over Øresundsbroen er steget med tre procent i årets første tre måneder sammenlignet med samme periode sidste år. Foto: Øresundsbroen..

20.05.2019

SCM.dk

Ved nytår valgte Øresundsbroen af afskaffe det tillæg, der ellers blev påbudt lange lastbiler over 20 meter, og det har haft en tydelig effekt. Sammenligner man med de første tre måneder af 2018, så er der i år sket en stigning på knapt en fjerdedel (24 procent) i antallet af modulvogntog, der krydser Øresundsbroen. Det skriver fokusoresund.com.

Læs også: Øresundsbroen øger bæredygtigheden og mindsker trængslen

”Mange fragtfirmaer har ønsket nedsatte priser for de lange lastbiler, i takt med at denne type køretøj bliver mere almindelige. Dog er det både overraskende og meget positivt, at vores afskaffelse af tillægget har haft en så hurtig og tydelig effekt. Vi har set en stigning hver måned siden årets begyndelse”, siger markedschef for business ved Øresundsbro Konsortiet, Marie Romare, til fokusoresund.com.

Transportfirmaet Kim Johansen Transport Group er blandt de virksomheder, der nu benytter ruten over Øresundsbroen mere:

”En reduceret pris for vogne på 25 meter er et rigtigt godt initiativ. Nu vil vi i stigende grad planlægge mere trafik over broen”, siger John Lauritzen, der er driftsdirektør for Kim Johansen Transport Group, til fokusoresund.com.

Til gavn for miljøet
John Lauritzen forklarer også til fokusoresund.com, at der er miljømæssige fordele ved at fjerne tillægget:

”To modulvogntog kan bære omtrent den samme mængde gods som tre lastbiler med standardtrailere. Så på miljøfronten er det en tydelig fordel. Modellen er bedst egnet til længere køreture mellem terminaler. Jeg tror helt klart, at vi bevæger os i en retning, hvor vi fremover vil satse mere på modulvogntog”.

Broen er ofte en oplagt vej, når virksomhederne skal transportere gods til Sverige grundet terminalen syd for København.

Læs også: Antallet af udenlandske lastbiler på danske veje sætter rekord

Generelt set steg lastbiltrafikken med tre procent i første kvartal, hvilket svarer til 40 lastbiler per døgn. Udover afskaffelsen af tillægget for modulvogntog blev prisen for natkørsel reduceret ved årsskiftet.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle