11 nye biogaslastbiler i Region Hovedstaden

Med afføring og urin fra grise og køer som brændstof trillede de første af Region Hovedstadens 11 nye biogaslastbiler ud på vejene fredag d. 1. marts. Mindre luftforurening og støj er de centrale gevinster.

De første af Region Hovedstadens 11 nye biogaslastbiler rullede ud på vejene fredag d. 1. marts. Alle bilerne vil være i drift inden udgangen af 2019. Foto: Region Hovedstaden.

05.03.2019

SCM.dk

I sommeren 2018 besluttede politikerne i Region Hovedstaden at indkøbe de nye lastbiler for at reducere regionens CO2-aftryk. Fredag den 1. marts rullede de første af regionens 11 nye biogaslastbiler så ud på vejene med brændstof lavet på en blanding af afføring og urin fra grise og køer i tankene.

Læs også: Eksperter: Biogas kan bane vejen for grøn transport

Når hovedstadens hospitaler fremover får leveret rene uniformer og operationsudstyr eller hentet affald, bliver det derfor på mere miljøvenlig vis end tidligere, og det glæder formand for Region Hovedstadens Miljø- og Klimaudvalg, Kim Rockhill (S):

Lastbilerne komme fra Scania, som har arbejdet med CO2-besparende løsninger i en årrække. Foto: Region Hovedstaden.

”Vi er jo en kæmpe virksomhed, og vi har et enormt dagligt transportbehov, så vores hospitaler får alle de ressourcer, de skal bruge. Samtidigt har vi en ambition om at blive så grønne som muligt, og her var en stor mulighed for at gå forrest. Den mulighed er jeg rigtig glad for, at vi har grebet. Det er en fornøjelse at tænke på, at noget, vi betragter som affald, kan blive en vigtig ressource, som kan erstatte fossile brændstoffer og hjælpe en lille smule på vores klimaudfordringer”, siger han.

Stor CO2-besparelse i vente
Region Hovedstaden har en ambition om at være CO2-neutral på transportområdet i 2025, og her er investeringen i biogaslastbilerne, som kommer fra Scania, et vigtigt element. En stor del af regionens udledninger kommer således fra de store lastbiler, som kører varer rundt mellem regionens hospitaler, men når alle 11 biogaslastbiler er på vejene i slutningen af 2019, vil det betyde et væsentligt mindre CO2-udslip. 

”Vi forventer, at lastbilerne kan give en gevinst på 1.000 ton CO2 årligt. Det svarer til 52 ton bøf eller 11.000 timer i en flyvemaskine – eller tusinde gange så meget, som hver enkelt dansker ifølge Energistyrelsen skal spare i CO2-udledning om året”, siger Kim Rockhill.

Læs også: Skift i vognpark fra diesel til biogas giver stor CO2-reduktion

Udover at udlede mindre CO2 og langt færre skadelige partikler, støjer biogaslastbilerne også betydelig mindre end deres konventionelle modstykker, og dermed bidrager de på to fronter til en bedre hverdag for de mennesker, som bor i hovedstadsområdet. 

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle