16 partnere vil genanvende plast fra blodposer
Nyt dansk projekt skal udvikle teknologier og processer, der gør det muligt at genanvende plastemballage fra sundhedssektoren og styrke en mere cirkulær forsyningskæde.
Foto: Teknologisk Institut
Et nyt dansk innovationsprojekt samler 16 partnere fra hele værdikæden for at udvikle løsninger, der kan gøre plastemballage fra sundhedssektoren egnet til genanvendelse. Fokus er blandt andet på plast fra blodposer og anden medicinsk emballage, som i dag typisk bliver forbrændt efter brug.
Projektet skal demonstrere, hvordan materialer fra sundhedssektoren kan indgå i en mere cirkulær værdikæde gennem nye metoder til indsamling, sortering, rensning og genanvendelse. Partnerkredsen repræsenterer både hospitaler, virksomheder, vidensinstitutioner og aktører inden for affaldshåndtering og plastgenanvendelse.
For supply chain- og logistikansvarlige illustrerer projektet den voksende betydning af cirkulære materialestrømme og dokumenterbar ressourceudnyttelse. Genanvendelse af medicinsk plast stiller særlige krav til sporbarhed, kvalitetssikring og håndtering af materialer på tværs af forsyningskæden. Samtidig kan nye genanvendelsesløsninger bidrage til at reducere affaldsmængder og afhængigheden af jomfruelige råvarer.
Projektet indgår i den bredere indsats for at øge genanvendelsen af plastmaterialer og understøtte både nationale og europæiske mål for cirkulær økonomi. Ambitionen er at skabe dokumenterede løsninger, som på sigt kan skaleres og implementeres bredere i sundhedssektoren.
Der er et stort potentiale i at genanvende plast fra sundhedssektoren, men det kræver nye løsninger og samarbejde på tværs af værdikæden.
Kilde: Teknologisk Institut
