4-takts skibsmotorer giver håb for CO2-neutral skibsfart

Udvikling af ny teknologi til 4-takts skibsmotorer giver håb for, at eksisterende skibe kan sejle på metanol og ammoniak i fremtiden og dermed blive CO2-neutrale. Udfordringen bliver nu taget op af projektet Injektorteknologi til grønne brændstoffer i 4-takts skibsmotorer.

Injektoren, som er en slags dyse, udvikles og testes på en lastbilsmotor i Teknologisk Instituts motorlaboratorium. Foto: Teknologisk Institut.

05.11.2021

SCM.dk

Skibsfarten står overfor et stigende pres for at reducere det klimamæssige fodaftryk. Branchen har forpligtet sig til at reducere CO2 med 50 procent i 2050. I samme takt forventes verdenshandlen og dermed transport på skibe at stige. Metanol eller ammoniak som brændstof kan bane vejen til at nå de ambitiøse mål.

”Anvendelse af grøn metanol reducerer CO2-udledningen med cirka 70 procent og er derfor et attraktivt brændstof. Det er samtidig et tilgængeligt brændstof, som er let at transportere”, siger projektleder Lars Overgaard, Teknologisk Institut.

En injektor udvikles til indsprøjtning af brændstof

Projektet Injektorteknologi til grønne brændstoffer i 4-takts skibsmotorer, støttet af Energistyrelsens støtteprogram EUDP, vil tage udfordringen op. Missionen er at udvikle en teknologi, som gør det muligt for både eksisterende og nye skibe at sejle på metanol. Sekundært undersøges mulighederne også for ammoniak.

”Udfordringen med metanol er at få brændstoffet til at tænde. Derfor skal vi udvikle en injektor, som sprøjter en mindre mængde diesel ind først, som sikrer tænding og derefter metanol”, forklarer Lars Overgaard.

Læs også: Bornholm kan blive knudepunkt for grøn skibsfart

Injektoren, som er en slags dyse, udvikles og testes på en lastbilsmotor i Teknologisk Instituts motorlaboratorium. Herefter 3D-printer Teknologisk Institut prototyper i fuld skala.

Kommerciel løsning til metanoldrift

MAN Energy Solutions, der deltager som motorproducent, ønsker at være på forkant med behov for CO2-neutrale brændstoffer.

”Vi oplever stor interesse for alternative brændstoffer. Efter projektet håber vi at stå med en prototype, som vi kan skalere op til egne motorstørrelser og dermed tilbyde en teknisk løsning til metanoldrift i både eksisterende og nye skibe”, siger Finn Fjeldhøj, chef for MAN Energy Solutions, Holeby.

Kravene til injektorteknologien er, at der hurtigt skal kunne skiftes fra metanol til diesel i tilfælde af udfordringer med metanolforsyningen.

Læs også: Brug af sejl kan reducere fragtskibes CO2-udledning

”Det er essentielt, at vi finder pålidelige løsninger, der sikrer stabil drift og strømforsyning på skibe”, siger Finn Fjeldhøj.

Ammoniak er CO2 -neutralt

I projektet vil ammoniak som brugbart maritimt brændstof også blive undersøgt.

”Ammoniak indeholder ikke kulstof og danner dermed ikke CO2. Vi vil undersøge, hvordan forbrændingsegenskaberne er for ammoniak og med brint som støttebrændsel. Hvis brint er baseret på grøn strøm, så får vi et CO2-neutralt brændstof”, forklarer Peter Glarborg, professor, DTU.

Han uddyber, at selve kemien for ammoniak og brint, og hvorvidt det har potentiale til at fungere rent praktisk i en motor, vil blive undersøgt i DTU’s laboratorier.

”Hverken ammoniak eller metanol er fantastiske brændstoffer. De kræver begge et støttebrændsel for at sikre antænding, så det kræver en teknologiudvikling. Den nye injektor er et nøgleelement for at få disse alternative brændstoffer til at fungere i praksis”, siger Peter Glarborg, professor, DTU.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online