Afgifter og bøvl presser transportbranchen

ATL’s formand advarer mod km-afgiften og stigende omkostninger, men peger også på behovet for arbejdskraft og bedre rammer for den grønne omstilling

På denne tid er det trekvart år siden, at km-afgiften blev indført. Men står det til ATL’s formand, Henrik Tofteng, er den nye afgift stadig en de ting, som branchen skal kæmpe hårdest på at få ændret. Foto: ATL - Transportens Arbejdsgivere

17.09.2025

SCM.dk

På denne tid er det trekvart år siden, at km-afgiften blev indført. Men står det til ATL’s formand, Henrik Tofteng, er den nye afgift stadig en de ting, som branchen skal kæmpe hårdest på at få ændret.

”Km-afgiften er som forventet endt som en stor økonomisk byrde for branchen, men samtidig har den også vist sig som en stor tidsrøver. Tænk blot på de virksomheder, der inden nytår installerede vejafgiftbokse for så at finde ud af, at de kunne have sparet sig, da køretøjer til dagrenovation senere viste sig at kunne blive fritaget”, siger Henrik Tofteng.

Samtidig fremhæver han bøderne, som mange virksomheder bøvler med, selvom de har handlet i god tro. Bøder, der er alt for høje og ofte virker til at være udskrevet i blinde uden skelen til små tekniske fejl og bagateller.

Selvom Henrik Tofteng mener, at km-afgiften er en klar ”ommer”, sender han også ros til den nuværende transportminister.

”Ros til Thomas Danielsen, der selv har kaldt til kamp mod bøvl og byrder, ligesom han har tilgodeset os ved at ændre kravene til køretøjers vægt og dimensioner. Håber det fortsætter”, siger Henrik Tofteng.

Km-afgiften er langtfra det eneste emne i ATL-formandens sorte bog og peger på en analyse fra DI Transport der viser, at branchen kan se frem mod en fordobling af de nuværende politisk bestemte omkostninger på grund af højere dieselafgift, nye CO2 fortrængningskrav og indførslen af EU’s nye CO2-kvotesystem.

”Idéen med afgifter er typisk, at de skal føre ændret handling med sig. Men i vores tilfælde rammer de fleste afgifter kun som ekstra skatter, da vi ikke kan gennemføre den grønne omstilling fra den ene dag til den næste. Vi vil kæmpe for at få en endnu større del af afgifterne ført tilbage til branchen, da den grønne omstilling kræver investeringer, ligesom drivmidler som biogas og biobrændstoffer burde opprioriteres”, siger Henrik Tofteng.

Læs også: Millionpulje giver vognmænd nye muligheder for grøn omstilling

I sin beretning på torsdagens generalforsamling i ATL kom formanden også ind på manglen på arbejdskraft.

”Mange virksomheder i branchen påtager sig allerede et kæmpe ansvar ved at tage lærlinge og dermed give de næste generationer et solidt fodfæste. Men jeg tror, vi kan gøre det endnu bedre og sammen opstille endnu mere ambitiøse mål på det område”, siger Henrik Tofteng.

Samtidig glæder han sig over, at det med DI’s mellemkomst for nyligt er lykkedes at få en politisk aftale i hus i Folketinget om en ny certificeringsordning. En ordning, der vil gøre det muligt at ansætte eksempelvis chauffører og mekanikere fra 16 lande uden for EU.

”Det er et positivt skridt men kan næppe stå alene. Vi vil derfor fortsætte indsatsen for at sikre den fornødne arbejdskraft, hvad enten den skal kommer fra ind- eller udland”, siger Henrik Tofteng.

Kilde: ATL - Transportens Arbejdsgivere

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

17.09.2025SCM.dk

Afgifter og bøvl presser transportbranchen

16.09.2025SCM.dk

Sejler rundt med stadig flere tomme containere

16.09.2025SCM.dk

APM Terminals kræver milliarderstatning

16.09.2025SCM.dk

Toldkrig vender op og ned på globale fragtmønstre

15.09.2025SCM.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

12.09.2025SCM.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025SCM.dk

Millionpulje giver vognmænd nye muligheder for grøn omstilling

12.09.2025SCM.dk

Vognmænd stævner staten over ulovlige vejafgiftsbøder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
BITO Storage Systems Nordic A/S
Webinar
BITO inviterer igen til gratis webinar: 'Find den perfekte lagerløsning til din virksomhed'

Vores webinar tilbage i juni var en stor succes! Hvis du gik glip af det, så får du her en ny chance den 17. september.2025.

Dato

17.09.2025

Tid

11:00

Sted

Online via TwentyThree

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Copilot Agents Special

Hvordan kan Copilot Agents optimere din arbejdsdag?

Dato

17.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Implement Consulting Group
Webinar
Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS

Effective PP/DS integration and advanced workload management

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense