Amazon fortsætter med at booste luftfragten, på vej mod 3PL

Med øget indtjening for øje fortsætter Amazon sin rejse i retning af at blive en tredjeparts logistikudbyder og på den måde tage konkurrencen op med mange af sine samarbejdspartnere. Flere fly og regionale lufthavne er en del af strategien, som dog ikke bekymrer de etablerede aktører.

Amazon Airs flåde vil inden længe består af 50 fly, foruden (indtil videre) faciliteter i 21 regionale lufthavne alene i USA. Foto: Amazon.

27.02.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Jeg fatter ikke, at FedEx, UPS, Ryder og andre logistikvirksomheder ikke tror på, at Amazon kan gøre det samme, som de gør

Brittain Ladd, logistikekspert

I en pressemeddelelse i slutningen af 2018 fortalte e-handelsgiganten, at man udvider sit luftfragtsnetværk Amazon Air med yderligere 10 fly, så det kommer op på 50 maskiner, og flere regionale lufthavne, ikke mindst hubben i Kentucky, som skal åbne i 2021.

Det får flere af branchens analytikere til at pege på, at Amazon sigter mod at etablere sig som shippingvirksomhed under eget flag, der skal tage konkurrencen op med mange af sine samarbejdspartnere, skriver CNBC.

”Amazon arbejder på at blive et logistikselskab på sine egne vilkår. Vi tror på, at Amazon bliver en top-logistikudbyder inden for de kommende år, hvad enten det er inden for lastbilfragt eller i luften. Jeg tror kun det er et spørgsmål om, hvor hurtigt de vil skalere op”, siger transportanalytiker for investeringsbanken Morgan Stanley i Nordamerika, Ravi Shanker, til CNBC.

“Jeg har sagt siden 2013, at Amazon vil blive en 3PL (tredjeparts logistikudbyder, red.). Da jeg startede hos Amazon, var mit fokus at skabe de nødvendige kompetencer til at Amazon kunne blive en 3PL. Spol frem til 2019 og så synes jeg, at det bør være klart for alle, at Amazon har skabt et nyt servicetilbud: global logistik”, siger logistikkonsulenten Brittain Ladd, der arbejdede for Amazon fra april 2016 til marts 2017, til Transport Topics.

Milliarder at spare ved egen håndtering
Ifølge CNBC brugte Amazon 27 mia. dollars (omkring 177 mia. kr.) på shipping i 2018, heraf $9 mia. (knap 60 mia. kr.) alene i sidste kvartal, hvor væksten lød på 23 procent. Her er der penge at spare for selskabet, vurderer Ravi Shanker.

Morgan Stanley vurderer således, at Amazon i dag betaler FedEx og UPS, der er to af selskabets største logistikpartnere, omkring 8-9 dollars pr. pakke, mens man ville kunne flytte den selv for ca. 6 dollars. Med Amazons massive skala kan det blive til besparelser i milliardstørrelsen, og generelt giver det god mening for koncernen af insource sine leveringer.

”Ved at opnå mere kontrol over sin forsyningskæde, kan de sikre sig, at de leverer en bedre service, for hvis en kunde ikke får sin pakke til tiden, så skyder han ikke skylden på FedEx eller UPS, men på Amazon”, siger Tarek Abdallah, der er assisterende professor i operations ved Northwestern Universitys Kellogg School of Management, til CNBC, og fremhæver i øvrigt, at Amazon kan sende besparelserne videre til deres sælgere, som dermed kan sænke deres priser og styrke deres position.

Læs også: Luftfragtaktører truet af disruption fra e-handel

Amazons oprustning på luftfragten får dog ikke en etablere aktør som FedEx til at ryste i bukserne, selvom Morgan Stanleys detaljering af annonceringen i december fik selskabets aktie, sammen med UPS’, til at falde 20 procent sammenlignet med tidligere højder.

”Vi kan ærligt talt ikke få øje på en verden, hvor Amazon ville være en konkurrent for FedEx; der er ikke nogen meningsfuld måde at sammenligne dem på”, siger SVP of integrated marketing for FedEx, Patrick Fitzgerald, til CNBC, med henvisning til FedEx’ ”brede forretningsportfolio”.

”På en normal uge har Amazon 671 flyvninger, mens det for os er tæt på 13.000. Amazon er en revolutionerende e-handelsvirksomhed, men det betyder ikke, at de bare kan beslutte sig for at konkurrere med FedEx på transport”, siger han videre.

Amazon som dominerende 3PL
Den indstilling er imidlertid farlig, vurderer Brittain Ladd, der mener at Amazon har tænkt sig at konkurrere direkte med fragtselskaberne, potentielt helt ned på gadeplan.

”Jeg fatter ikke, at FedEx, UPS, Ryder og andre logistikvirksomheder ikke tror på, at Amazon kan gøre det samme, som de gør. Baseret på min globale erfaring inden for logistik og min erfaring indefra om Amazons fremtidsplaner, så er Amazon ikke bare en 3PL, men på vej til at blive en dominerende 3PL inden for de næste fem år”, siger han til Transport Topics.

Senest har et ophørt samarbejde med Amazon ifølge sitet været en væsentlig del af årsagen til, at fragtfirmaet New England Motor Freight har indgivet en konkurserklæring, ligesom det var et slag af de helt hårde, da selskabet trak to tredjedele af sin forretning hos XPO Logistics tilbage, hvilket giver sidstnævnte et tab i indtjening på $600 mio. i det kommende år.

Læs også: Amazon og Whole Foods kan skabe en ny handelsvirkelighed

En anden konsulent med speciale i logistikbranchen, Evan Armstrong, er enig i opfattelsen af, at Amazon tilbyder logistikservices, men vil dog ikke kalde selskabet en fuldblods-3PL. Men som han siger til Transport Topics:

”For de 3PL’er, der samarbejder med Amazon, er beskeden klar og tydeligt; vær på vagt, for de ordrer, du håndterer i dag, kan meget vel blive ’insourcet’.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

Øget fokus på ESG kalder på nye leverandører

01.05.2024SCM.dk

01.05.2024SCM.dk

Danmark tjener milliarder på udenlandsk arbejdskraft

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle