Amazons kasseløse supermarked åbnet for alle i Seattle

Efter godt et års prøveperiode kun for ansatte er Amazons højteknologiske supermarked, der er blottet for traditionelle kasseapparater, åbnet for den brede offentlighed i Seattle.

Ved indgangen scanner kunden sin smartphone og kan derefter handle og slutteligt forlade butikken uden ophold. Foto: Amazon.

23.01.2018

SCM.dk

Ingen køer, ingen udgangskasser til betaling, bare tag hvad du skal bruge og gå. Sådan lyder den kortfattede beskrivelse af Amazons supermarked i hjembyen Seattle, der i går slog dørene op for alle byens indbyggere.

Læs også: Amazon rykker på både teknologi og tilbud

Amazon Go, som butikken hedder, har faktisk ligget på adressen 2131 7th Avenue i den centrale del af den nordvestamerikanske storby siden december 2016, men hidtil har de godt 167 kvadratmeter med primært madvarer (bl.a. fra Whole Foods) været forbeholdt selskabets egne ansatte.

Teknologien, der gør det kasseløse minimarked muligt, er med Amazons ord ”den samme, der bliver brugt i selvkørende biler”, hvilket omfatter computer-’syn’ (vision), sensorer og kunstig intelligens i machine learning-kategorien.

”Vores Just Walk Out-teknologi registrerer automatisk, når produkter tages fra eller returneres til hylderne og holder styr på dem i en virtuel indkøbsvogn. Når du er færdig med at handle, kan du bare forlade butikken. Kort efter sender vi dig en kvittering og trækker pengene fra din Amazon-konto”, forklarer Amazon videre.

Butikken har haft til huse centralt i Seattle i over et år, men indtil den brede åbning i går var den forbeholdt Amazons egne ansatte. Foto: Amazon.

Præcis hvordan systemet virker, har Amazon ikke sagt meget om, men New York Times var på besøg til gårsdagens åbning og beretter om ”opsætninger (arrays) med små kameraer, hundredvis af dem over hele butikken”, sat op i loftet til at registrere alle varebevægelser – vel at mærke uden at den enkelte salat, sandwich eller juicekarton er mærket med en speciel chip, RFID-tag eller lignende.

Vareovervågningen og den automatiske registrering betyder også, at der ikke er behov for indkøbskurve eller -vogne, da de handlende kan putte ting og sager direkte i poser og tasker.

Stadig behov for ansatte
Som kunde scanner man blot Amazon Gos app på sin smartphone på vej ind i butikken, systemet registrerer alle varer og man kan så forlade forretningen uden ophold. Et par minutter efter kommer der så en elektronisk bon på ens indkøb. Se i øvrigt videoen nederst.

Uden kasseapparater er der selvsagt ingen ekspedienter, men det betyder dog ikke, at butikken er tom for personale. Dels skal hylderne jævnligt fyldes op med varer, og derudover er der, ifølge NY Times, folk på plads til at hjælpe de handlende med spørgsmål, tekniske udfordringer eller bare at finde de rigtige ting. Endelig sidder der også en medarbejder og tjekker kundernes ID ved alkoholsektionen.

”Vi har bare sat vores medarbejdere på andre slags opgaver, som vi mener bidrager til kundeoplevelsen”, forklarede Amazons ansvarlige for Amazon Go, Gianna Puerini, til NY Times.

Læs også: Amazon og Whole Foods kan skabe en ny handelsvirkelighed

Hvordan Amazon planlægger at bruge teknologien i fremtiden er indtil videre et ubesvaret spørgsmål. Ifølge Gianna Puerini har selskabet ”ingen planer” om at implementere løsningen i de små 500 Whole Foods-butikker, koncernen overtog sidste år, men om der kommer flere butikker eller Just Walk Out-teknologien måske skal sælges til andre detailkæder eller lignende er altså uvist.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

13.06.2025SCM.dk

Nordic Hydrogen bringer grøn brint tættere på kilden

13.06.2025SCM.dk

Danmark kan blive frontløber i europæisk AI-udvikling

11.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

AURA digitaliserer forretningen med Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations

05.06.2025SCM.dk

RFID: Terma Aerostructures indgår partnerskab med Lyngsoe Systems om digital produktionsomstilling

03.06.2025AGR

Sponseret

AGR udvider fra forsyningskædestyring til leverandørstyring

22.05.2025SCM.dk

Cobot sætter nye standarder i kollaborativ automation

22.05.2025Datacon A/S

Sponseret

Case: Munck Gruppen

21.05.2025SCM.dk

Carmo løfter dokumentationen med ny automatiseret CO2-beregner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online