Automatiseret levering forventes at generere 48 mia. dollars i 2030

Automatiserede pakkeleveringsteknologier er i hastig vækst. Det skyldes forbrugernes stigende forventninger til lynhurtig pakkelevering. Knap 60 mia. pakker vil blive leveret automatisk i 2030, forudser amerikansk forskning.

Droner er en af de leveringsteknologier, Lux Research spår en voksende fremtid, specielt i kombination med autonome køretøjer..

20.03.2020

SCM.dk

Stigningen i internethandel skaber hastig vækst i mængden af pakkeleveringer, et marked, der forventes at vokse til 665 milliarder dollars (4,6 bio. kr.) i 2030.

Læs også: Ford udvikler robot til pakkeleveringer

Det forudser amerikanske Lux Research, der videre mener, at markedet vil gå fra 107 milliarder leveringer på verdensplan i 2019 til 289 milliarder i 2030. Heraf vil ca. hver femte blive leveret uden menneskelig indblanding på den ellers notorisk komplicerede last mile.

”Det meste af væksten i internethandel forventes at komme fra Asien, fordi Kina og Indien stadig har en relativ lav mængde pakkeleveringer per capita”, siger Chris Robinson, der er senioranalytiker hos Lux Research.

Forbrugerne forventer i stigende grad, at deres pakker bliver leveret hurtigt. Denne forventning får virksomhederne til at udforske brugen af automatiserede leveringsteknologier for at dække det sidste stykke af leveringsruten til kunden.

En ny rapport udgivet af Lux Research, Automating the Last Mile, forudsiger, at automatiseret last mile-levering kan generere op til 48,4 milliarder dollars (335 mia. kr.) i indtægter i 2030, på trods af at automatiseret levering altså kun vil udgøre 20 procent af alle pakkeleveringer.

En kombination af droner og autonome køretøjer
Den automatiserede pakkelevering kan inddeles i fire hovedkategorier: Droner, gående robotter, kørende robotter og autonome køretøjer. Af disse muligheder er det mest lovende at gøre brug af en kombination af droner og autonome køretøjer, og Lux Research regner med, at de i 2030 vil levere mere end 20 milliarder pakker.

Droner er i øjeblikket begrænsede af en meget lille leveringsradius, men radiussen kan udvides ved at indsætte dem fra et autonomt køjetøj i bevægelse.

Dronelevering vil derudover være begrænset til landdistrikter, der har færre lovgivningsmæssige hindringer for luftfart.

Kørende robotter er nemmere at udvikle end autonome køretøjer, men er kun mulige at tage i brug på eksempelvis universitetscampusser, hvor den herskende leveringsmetode er cykelbude og lignende.

”Robot-as-a-service-forretningsmodeller ses i særlig grad hos startups, der udvikler last-mile automatiserede leveringsteknologiteknologier”, siger Josh Kern, researchanalytiker hos Lux Research.

Læs også: Amazon tester leveringsrobot i det sydlige Californien

”Det forventes ikke, at store virksomheder, der kan investere og udvikle deres egne teknologier, gør brug af disse tjenester, men logistikvirksomheder og detailhandlere uden robot-erfaringer vil højest sandsynligt gøre det”, fortsætter han.

- SMF

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Implement Consulting Group
Webinar
Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS

Effective PP/DS integration and advanced workload management

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense