B2B E-handel er i fremgang

Webshops og apps bliver hyppigere brugt blandt virksomheder, der laver B2B salg. Knap fire ud af fem sælger allerede online – eller er på vej til det. De traditionelle salgskanaler står dog stadig for størstedelen af omsætningen.

4 ud af 5 danske virksomheder bruger digitale salgskanaler til B2B salg. Arkivfoto..

05.02.2021

SCM.dk

E-handel har gjort sit indtog hos danske virksomheder. Godt 80 procent bruger digitale salgskanaler, ligesom 52 procent anvender webshops og apps. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri.

Det kan skyldes, at e-handel er et voksende konkurrenceparametre i flere brancher, ligesom 60 procent af virksomheder mener, at den voksende e-handel i B2C-salg smitter af på indkøbsadfærd og salgsformer i B2B.

Læs også: 3 gode råd til online B2B-handel

På tværs af virksomhedstyperne, er der store forskelle i anvendelse af salgskanalerne. Engrosvirksomhederne er sande omnichannel virksomheder og driver i gennemsnit 3,0 salgskanaler. Detailvirksomhederne derimod anvender hovedsageligt enten de digitale salgskanaler og traditionelle i form af butikker. Fremstillingsvirksomhederne benytter sig mestendels af de traditionelle salgskanaler, og i meget mindre grad de digital salgskanaler. Her er det e-mail, telefon og fax fortsat de mest populære salgskanaler.

Mens den traditionelle salgskanal kørende sælgere er faldet i 2020 fra 45 til 42 procent, er andelen af virksomheder, der anvender telefoni vokset fra 43 til 49 procent: En udvikling der formentlig må tilskrives corona-nedlukningerne – i hvert fald delvist.

Læs også: Et voksende antal B2B-indkøbere handler næsten udelukkende online

Undersøgelsen viser, at de traditionelle salgskanaler genererer 50 pct. af virksomhedernes samlede omsætning, og de derfor fortsat er de salgskanaler, der fylder mest. 

Ses der derimod på virksomhedernes andel af omsætning fra digitale salgskanaler, fylder den 18 procent, hvilket er en 3 procentpoint stigning i forhold til undersøgelsen året før. Dette på trods af, at hele 57 pct. af virksomhederne benytter sig af digitale salgskanaler. Dette varierer dog meget afhængigt af, hvilken branche virksomhederne tilhører. 

Kilde: Dansk Industri 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

21.05.2025SCM.dk

Houthi-bevægelsen bryder våbenhvile med annoncering af nye angreb

21.05.2025SCM.dk

Markedet for kølecontainere bliver presset af mange typer forstyrrelser

21.05.2025SCM.dk

MAN på vej med verdens hidtil stærkeste metanolmotor

20.05.2025SCM.dk

Complea skal modernisere IoT-platformen på 450 Maersk-skibe

20.05.2025SCM.dk

Norden indgår logistikaftale i Australien

20.05.2025SCM.dk

Brings logistik vokser i takt med danskernes genbrugsvaner

19.05.2025SCM.dk

CMA CGM overskud på 1,2 mia. dollar

15.05.2025SCM.dk

OK udvider ladeinfrastruktur for tung transport

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle