Bæredygtigt banebyggeri viser vejen mod grønnere råstofforbrug
Ringsted-Femern projektet genanvender materialer og reducerer brugen af grus og sten gennem samarbejde, innovation og lokal råstofudnyttelse. Region Sjælland arbejder for at mindske brugen af primære råstoffer med 20 procent inden 2032.
Karlebyvej i 2024 efter endt indvinding af ler samt efterbehandling. I baggrunden ses den færdige jernbane. Foto: Region Sjælland
Genbrug og bæredygtighed hjemme i husstanden med affaldssortering og lignende er vigtigt. Genbrug og bæredygtighed er også vigtigt ved store anlægsprojekter, hvor der bruges af vores råstoffer i jorden. Og det kan lade sig gøre. Det viser byggeriet af Ringsted-Femern banen.
”I vores Råstofplan har vi fokus på bæredygtighed og genanvendelse. Vi har en klar målsætning om at reducere brugen af primære råstoffer med 20 procent inden 2032, og denne løsning er et stærkt eksempel på, hvordan det ikke er et urealistisk mål. Det kan nås gennem samarbejde og innovation”, lyder det fra Bruno Jerup, formand for Udvalget for grøn omstilling, bæredygtighed og miljø.
Råstoffer som sand, grus og sten er vigtige for bygge- og infrastrukturprojekter men det er samtidig ikke-fornybare og knappe ressourcer. Med Banedanmarks projekt på Ringsted-Femern banen har man med det for øje skabt markante gevinster for miljøet. Projektet viser samtidig, hvordan Region Sjællands strategi for bæredygtig råstofforsyning kan omsættes til handling.
Selvom arbejdet med renoveringen blev afsluttet i 2023 er hele projektet først endeligt afsluttet nu. Region Sjælland har nu godkendt de genetablerede graveområder, som sikrer, at der bliver taget højde for, hvordan området skal se ud efter råstofindvindingen, er ophørt.
Baggrunden for projektet var en stor udfordring for Banedanmark. Den gamle banedæmning på Lolland var ustabil og kunne ikke genbruges. I stedet for at hente grus og sten langvejs fra gav Region Sjælland tilladelse til, at der blev der etableret otte projektnære råstofgrave, hvor man kunne indvinde moræneler. Samtidig blev gamle skærver fra den eksisterende bane knust og genanvendt som underballast i den nye bane.
Læs også: Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder
Projektet har i perioden 2021-2023 leveret over 1 million m³ alternative materialer. Det svarer i kubikmeter til mere end vandet i 400 af de svømmebassiner, som elitesvømmerne konkurrerer i til de Olympiske Lege. Det svarer samtidig til cirka 6 procent af den samlede råstofindvinding i Region Sjælland.
”Vi har et stort fokus på at spare på vores råstoffer grus og sten og finde bæredygtige løsninger, der både opfylder de tekniske krav og mindsker klimaaftrykket. Ved at anvende lokale materialer og genbruge skærver fra den gamle bane har vi sparet transport og reduceret CO₂-udledningen og ikke mindst er der sparet på de knappe råstoffer af sten og grus. Det er en konkret gevinst for både miljøet og projektets økonomi”, udtaler Jette Buhl, næstformand for udvalg for grøn omstilling, bæredygtighed og miljø.
”Projektet har vist os, at samarbejde og planlægning gør en reel forskel for både miljø og ressourceforbrug. Projektet havde en stram tidsplan, og den bæredygtige løsning med at spare på nye råstoffer blev muliggjort, fordi Regionsrådet gav administrationen bemyndigelse til at udstede tilladelser uden for graveområderne. Det viser, at vi kan skabe fleksible rammer, der gør det muligt at handle bæredygtigt i praksis – og de erfaringer tager vi med os i kommende projekter”, afslutter Bruno Jerup.
Kilde: Region Sjælland
/ PiB
