Bilindustrien automatiserer produktionen med mobile danske robotter

Næsten en fjerdedel af danske Mobile Industrial Robots’ autonome transportrobotter bliver solgt til bilindustrien. Her overtager robotterne typisk det monotone arbejde med at transportere varer mellem produktionslinierne.

Hver fjerde solgte MiR-robot ender i bilindustrien. Salget er samtidig steget med 22 procent i perioden mellem 2015-2017. Foto: MiR.

27.09.2019

SCM.dk

Industrien står således ifølge International Federation of Robotics næsten for hver fjerde solgte MiR-robot. Mellem 2015 til 2017 steg virksomhedens salg til industrien med 22 procent, og robotterne får da også pæne ord fra flere aktører i branchen.

”Vi ser et kæmpestort potentiale i at automatisere vores interne logistik. Vi tilpasser løbende indretning af vores fabrikker for at kunne producere et stort, varieret mix af mindre batchstørrelser. Dette skal understøttes af vores intralogistiske systemer, og det kræver en høj grad af fleksibilitet”, siger VP Supply Chain & Digital Enterprise hos Faurecia Clean Mobility Business Group, Eric Moreau, og fortsætter:

”Det tilbyder MiR, da deres autonome mobile robotter ikke behøver at blive guidet via magnetstriber, men navigerer efter interne kort, der nemt kan opdateres”.

Robotterne overtager monotone arbejdsopgaver
De mobile robotter fra MiR overtager typisk det monotone arbejde med at transportere varer mellem produktionslinjerne og lager og øger dermed effektiviteten.

”Vores MiR-robotter kører materiale fra lageret til montagelinjen, hvor de enkelte dele skal bruges. Herfra kobler den sin læssede transportvogn og tager en tom med sig tilbage til lageret, inden robotten vender tilbage til sin venteposition”, siger Franz Scheibe, der er teamleder på montageområdet hos NIDEC Auengrund, en del af NIDEC-koncernen, der er førende på verdensmarkedet for små motorer.

”I gennemsnit tilbagelægger hver robot 11 kilometer om dagen – en strækning som medarbejderne nu spares for. Det bidrager til at skærpe fokus på den produktive arbejdstid og styrker virksomhedens forskning og udvikling”, tilføjer han.

Hos MiR ser CEO Thomas Visti da også et stort potentiale i bilindustrien, der ifølge ham tager fremskridt inden for autonom teknologi i brug hurtigere end de flere andre brancher.

”Indretningen af produktionsanlæg er i dag agil og meget dynamisk, og mennesker, udstyr, paller og andre forhindringer kan dukke op i områder, der før var åbne passager. Vores mobile robotter passer godt ind i disse omgivelser, der er i konstant forandring. Takket være vores robotters kollaborative, autonome navigation, bliver den automatiserede materialetransport fleksibel og nem at tilpasse uden ekstra omkostninger eller processtop”, siger han og fortsætter:

Læs også: Seks virksomheder fortæller om digitalisering af forsyningskæden

”Med produktlanceringen af MiR1000 i april og af MiR500 sidste år understreger vi vores position som den internationale markedsleder inden for autonome mobile robotter. Det er vi stolte af at bilindustrien er enig med os i”.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

20.03.2024SCM.dk

Solceller på fabrikstag slukket på 8. måned

19.03.2024SCM.dk

Ny EU-aftale om bæredygtig emballage og mindre emballageaffald

15.03.2024SCM.dk

Så er det slut med Bladt Industries

15.03.2024SCM.dk

Unimec udvider fabrikshaller med 33 procent

12.03.2024SCM.dk

Nyt center skal hjælpe med at afprøve og udvikle bioteknologi

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle