Blue Water skruer op for den grønne omstilling med HVO-diesel
Ny satsning i Esbjerg, Aarhus og Lindø reducerer CO2-udledningen med op til 90 procent og bringer logistikvirksomheden tættere på sine klimamål
Med skiftet til HVO diesel reduceres udledningen med op til 90 procent sammenlignet med traditionel diesel. Foto: Blue Water Shipping
Blue Water tager et nyt skridt i arbejdet med at reducere virksomhedens CO2-udledning ved at indføre HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) diesel som brændstof i havneaktiviteter i Esbjerg, Aarhus og Lindø. Med skiftet til HVO diesel reduceres udledningen med op til 90 procent sammenlignet med traditionel diesel.
Det svarer til en årlig besparelse på cirka 1.575 tons CO2 af Blue Waters samlede direkte emissioner ifølge 2024-tal. Tiltaget omfatter cirka 600.000 liter diesel årligt til materiel som gaffeltrucks, reachstackers og terminaltraktorer, der anvendes i det daglige arbejde til at løfte tunge elementer som for eksempel komponenter til vindmølleindustrien på havnefaciliteterne.
“Vi ser en markedsfordel i tilgængeligheden af HVO, som gør det muligt at tage et markant skridt mod mere bæredygtig havnedrift. Det er et stærkt eksempel på, hvordan vi omsætter ambitioner til handling. Denne investering reducerer vores miljøaftryk og styrker vores position som ansvarlig og fremtidsorienteret logistikpartner”, siger Søren N. Thomsen, CEO i Blue Water.
Tidligere i dag blev den første tankning af HVO-diesel en realitet på Esbjerg Havn, hvor teamet fra Blue Water – der længe har arbejdet på at føre indsatsen ud i livet – var til stede sammen med repræsentanter fra de involverede parter.
“Vi har i mange år haft et stærkt samarbejde med Blue Water, og vi glæder os over, at det nu også bidrager konkret til reduktion af CO2 i Esbjerg. Det er vigtigt, at vi arbejder sammen på tværs af virksomheder og funktioner for at skabe reel forandring”, siger Karen Sandrini, ESG & Sustainability-ansvarlig ved Esbjerg Havn.
Esbjerg Havn har i forvejen et stort fokus på bæredygtighed og arbejder hele tiden på at nedsætte sit klimaaftryk med ambitionen om at blive en klimaneutral havn. Det gælder blandt andet etableringen af et landstrømsanlæg som sikrer, at flere og flere af havnens besøgende skibe kan slukke for generatorer og i stedet bruge vindenergi. Blue Water er den største aktør på Esbjergs onshore havneaktiviteter, og derfor har der været stor opbakning til HVO-indfasningen hele vejen rundt.
Læs også: Rederi skal betale milliard-erstatning
I 2023 forpligtede Blue Water sig til det internationale Science Based Targets initiative med en målsætning om at reducere scope 1 og 2 emissioner med 42 procent inden 2030. Med implementeringen af HVO-diesel har Blue Water potentiale til at reducere emissionerne med 37,8 procent årligt baseret på CO2-regnskabet for 2024 og er dermed kommet et stort skridt nærmere sit mål.
”Fremtiden for vores anvendelse af HVO afhænger i høj grad af tilgængeligheden i markedet, som heldigvis er blevet væsentligt bedre i år. Interessen for mere ansvarlige brændstoffer vokser, og det gør udbuddet også. Vi håber naturligvis at kunne udvide brugen af HVO til flere dele af forretningen. For os handler det om at handle, når mulighederne opstår”, forklarer Søren N. Thomsen.
Kilde: Blue Water Shipping