Brands bruger blockchain til at promovere bæredygtige produkter

Et stigende antal store producenter på flere forskellige markeder inddrager blockchain-teknologien til at spore råvarer og materialer i deres forsyningskæder, og på den måde skabe mere bæredygtige produkter.

Diamanter er et af de produkter, hvor sporing gennem blockchain er blevet et værktøj til gennemsigtighed på det seneste..

17.09.2018

SCM.dk

I jagten på mere transparens og bæredygtighed i forsyningskæderne, tager flere og flere virksomheder blockchain til sig som værktøj. Teknologien, der nok bedst er kendt som grundlaget for den virtuelle valuta Bitcoin, bliver inddraget for at skabe en fælles elektronisk log, der kan spore et produkt hele vejen fra råvare over produktion til butik, skriver Digiday.

Læs også: Alle vil med på blockchain-vognen

Blandt de nyeste eksempler nævnes mediet eksempelvis Walmart, der – som også omtalt her på sitet – gennem noget tid har brugt blockchain til at spore diverse madvarers oprindelse, efter succesfulde forsøg med bl.a. svinekød i Kina og skiveskårne mangoer i USA for to år siden.

Diamantproducenten De Beers udrullede i maj et blockchain-værktøj ved navn Tracr, der skal følge de ædle stenes vej fra mine til slibning og polering for at kunne dokumentere, at de ikke har været involveret i vold eller andre ulovligheder.

Og i modebranchen søsatte den danske designer Martine Jarlgaard allerede i maj sidste år, i forbindelse med Copenhagen Fashion Summit, et pilotprogram sammen med startuppen Provenance, der bruger en digital platform til at spore tøjets vej fra råmaterialer til forbruger.

Stadig udfordringer for teknologien
De forskellige brands peger ifølge Digiday på, at blockchain kan opfylde forbrugernes efterspørgsel efter bæredygtighed og sikkerhed, hvilket producenterne samtidig kan bruge til at markedsføre produkterne. Via det fælles overblik, som gør alle transaktioner synlige, kan producenterne forsikre kunderne om, at deres varer er sourcet og fremstillet sikkert, lovligt og etisk korrekt.

Walmart bruger for tiden blockchain til at spore 25 forskellige fødevarer, og ifølge selskabets chef for fødevaresikkerhed og sundhed, Frank Yiannas, så kan man mærke, at ”Forbrugernes forventninger forandrer sig – de vil vide mere om, hvor deres mad kommer fra, hvordan den bliver dyrket, om den er økologisk”, som han ifølge Digiday sagde til en konference i sidste uge.

På trods af potentialet på flere fronter, peger Digiday dog på, at blockchain ’stadig er i sin vorden’, med knaster omkring datakvalitet, som både brands og udbydere arbejder med, fx i forhold til at bygge teknologi, som kan finde fejl.

Læs også: Maersk og IBM sætter navn og deltagere på blockchain-platform

Derudover er der også udfordringer omkring det at forene sporingsteknologi med fysiske produkter i stor skala.

”Når du tager sporing og putter det ind i den fysiske verden på tværs af en meget kompleks og multinational forsyningskæde, så bliver tingene komplicerede; hvordan får du eksempelvis placeret en chip i en luksustaske, og hvordan sikrer du dig, at den chip er sikker?”, siger Josh Ong, der er chef for global brandstrategi i Blockchain Wave Lab, til Digiday.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

29.10.2025SCM.dk

AI skal forkorte oplæring i produktionen

28.10.2025SCM.dk

Stor fusion inden for data- og AI-beskyttelse

27.10.2025SCM.dk

Grøn fremdrift for jyske SMV’er

27.10.2025Descartes

Sponseret

Customs Assured øger produktiviteten med AI-drevet toldautomatisering fra Descartes og AiDock

23.10.2025SCM.dk

Termiske droner afslører varmetab og sparer fjernvarmen for millioner

23.10.2025SCM.dk

Nordjylland bliver centrum for europæisk rumteknologi

22.10.2025SCM.dk

Fra universitetslaboratorier til verdensrummet – Nordjyllands rumeventyr tager fart

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Logistiktrends 2026: Sådan vil AI og automatisering forme fremtidens forsyningskæde

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online