Brug af sejl kan reducere fragtskibes CO2-udledning

Ved at sætte fløjsejl på dækket, vil Cargill og BAR Technologies reducere fragtskibes CO2-udledning med op til 30 procent – uanset motor eller brændstof.

Med WindWings teknologi, kan Cargill tilbyde kunder en løsning, der øger skibets effektivitet uanset brændstoffet eller motortypen", siger Jan Dieleman. Foto: Cargill..

13.11.2020

SCM.dk

I 2022 vil man kunne se fragtskibe sejle rundt med store, solide fløjsejl på dækket. Teknologien, der er udviklet af BAR Technologies, skal hjælpe søfartsindustrien med at nå sine mål for grøn omstilling. I 2030 skal CO2-emissionerne være reduceret med 40 procent i forhold til 2008. I 2050 skal det være 70 procent.

Sejlene vil blive op til 45 meter høje, og hvor mange der skal være på hvert skib, vil afhænge af skibets størrelse og rute, skriver Cargill i en pressemeddelelse. I kraft af at virksomheden har en flåde på over 600 skibe, mener de selv, at de har et ansvar for at gå først i den grønne omstilling. Derfor har de indledt samarbejdet med BAR Technologies for at få løsningen op i skala og ud i verden.

Det optimale brændstof

”Vind er et nær marginalomkostningsfrit brændstof, og muligheden for at reducere emissioner, samtidig med at du opnår væsentlige effektivitetsgevinster i driftsomkostningerne, er vigtig. Vi har investeret i vores unikke fløjsejl-teknologi for at tilbyde skibsejere en mulighed for at opnå disse nyttevirkninger”, siger John Cooper, adm. direktør ved BAR Technologies.

Projektet, der er i designfasen, bringer en række virksomheder sammen om at levere de første skibe. De første fragtskibe med sejl på dækket forventes at være på vander senest i 2022. Først prøves det med tankskibe – derefter tørlast.

Læs også: Ammoniakmotor skal gøre skibsbranchen grøn

“Igennem dette partnerskab vil vi bringe skræddersyede vindløsninger til kunder, der aktivt søger at reducere CO2-udledningerne i deres forsyningskæde”, siger Jan Dieleman, der er præsident for Cargill’s havtransport afdeling. ”Skiftende reguleringer og usikkerhed om fremtidens grønne skibsbrænstof gør det kompliceret at vælge det rette skib. Med WindWings teknologi, kan Cargill tilbyde kunder en løsning, der øger skibets effektivitet uanset brændstoffet eller motortypen”.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle