Brug af sejl kan reducere fragtskibes CO2-udledning

Ved at sætte fløjsejl på dækket, vil Cargill og BAR Technologies reducere fragtskibes CO2-udledning med op til 30 procent – uanset motor eller brændstof.

Med WindWings teknologi, kan Cargill tilbyde kunder en løsning, der øger skibets effektivitet uanset brændstoffet eller motortypen", siger Jan Dieleman. Foto: Cargill..

13.11.2020

SCM.dk

I 2022 vil man kunne se fragtskibe sejle rundt med store, solide fløjsejl på dækket. Teknologien, der er udviklet af BAR Technologies, skal hjælpe søfartsindustrien med at nå sine mål for grøn omstilling. I 2030 skal CO2-emissionerne være reduceret med 40 procent i forhold til 2008. I 2050 skal det være 70 procent.

Sejlene vil blive op til 45 meter høje, og hvor mange der skal være på hvert skib, vil afhænge af skibets størrelse og rute, skriver Cargill i en pressemeddelelse. I kraft af at virksomheden har en flåde på over 600 skibe, mener de selv, at de har et ansvar for at gå først i den grønne omstilling. Derfor har de indledt samarbejdet med BAR Technologies for at få løsningen op i skala og ud i verden.

Det optimale brændstof

”Vind er et nær marginalomkostningsfrit brændstof, og muligheden for at reducere emissioner, samtidig med at du opnår væsentlige effektivitetsgevinster i driftsomkostningerne, er vigtig. Vi har investeret i vores unikke fløjsejl-teknologi for at tilbyde skibsejere en mulighed for at opnå disse nyttevirkninger”, siger John Cooper, adm. direktør ved BAR Technologies.

Projektet, der er i designfasen, bringer en række virksomheder sammen om at levere de første skibe. De første fragtskibe med sejl på dækket forventes at være på vander senest i 2022. Først prøves det med tankskibe – derefter tørlast.

Læs også: Ammoniakmotor skal gøre skibsbranchen grøn

“Igennem dette partnerskab vil vi bringe skræddersyede vindløsninger til kunder, der aktivt søger at reducere CO2-udledningerne i deres forsyningskæde”, siger Jan Dieleman, der er præsident for Cargill’s havtransport afdeling. ”Skiftende reguleringer og usikkerhed om fremtidens grønne skibsbrænstof gør det kompliceret at vælge det rette skib. Med WindWings teknologi, kan Cargill tilbyde kunder en løsning, der øger skibets effektivitet uanset brændstoffet eller motortypen”.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle