CO2-reduktioner: Uni-Tankers investerer massivt i intelligent motorstyring

Ti måneders testsejlads med Frugal Propulsion på tankskibet Endelo Swan viser en brændstofbesparelse på 12,2 procent. Uni-Tankers kommer simpelthen længere på literen. Det får nu tankskibsrederiet til at installere systemet på flere skibe i flåden.

Uni-Tankers har i første omgang udvalgt tankskibene Fenno Swan, Feo Swan og Lillo Swan til at sejle med Frugal Propulsion, fordi disse skibe stort set har samme opbygning som Endelo Swan. Foto: Uni-Tankers..

17.05.2021

SCM.dk

”Med Frugal Propulsion står vi med et system, som gør os i stand til at reducere klimapåvirkningen fra vores flåde samtidig med, at vi styrker vores konkurrenceevne. Endelo Swan er en rigtig fornuftig business case, og det er oplagt for os at udvide samarbejdet med Frugal Technologies”, udtaler Peter V. Stokbro, der er teknisk direktør hos Uni-Tankers i en pressemeddelelse.

Frugal Propulsion blev installeret på tankskibet Endelo Swan i forbindelse med en dokning i juni 2020, da det fynske tankskibsrederi løbende arbejder på at gøre sine olie- og kemikalietankere mere effektive.

Valget faldt på Frugal Propulsion, som skulle give nogle hidtil usete muligheder for optimering af brændstofforbruget på motordrevne skibe. Resultatet er en brændstofbesparelse på 12,2 procent, og derfor installerer Uni-Tankers, i første omgang, systemet på yderligere tre skibe. 

Bevist sit værd

Hos Frugal Technologies er man glad for at kunne komme med beviser for teknologiens muligheder.

”Vi har bevist, at systemet virker, og at det kræver minimal ombygning på skibet. Brændstof er den ubetinget største, løbende udgift på fragtskibene, og det er ikke svært for rederne at se potentialet. Med Uni-Tankers har vi nu en rigtig stærk case, som forhåbentlig kan få andre til at følge efter”, siger Peter Hauschildt, Naval Architect og CEO hos Frugal Technologies. 

Læs også: IoT-teknologi reducerer skibes brændstofforbrug

Frugal Propulsion er et patenteret og klassegodkendt on-top-system, som sørger for, at motor og propel er konstant optimeret i forhold til dybgang, last, bølger og vind. Der er ingen manuelle justeringer. 

”Vi havde i starten en bekymring for, om motoren risikerede overbelastning. Det kunne Frugal Technologies dog hurtigt afkræfte gennem performancetests. Hvis de næste installationer forløber som forventet, er vi klar til at investere yderligere”, afslutter Peter V. Stokbro. 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle