Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

Nogen af verdens største containerrederier har forpligtet sig til at nedbringe deres CO2-udledninger markant frem mod 2030. Alligevel gik udviklingen i den modsatte retning i 2024.

Foto: Den Danske Maritime Fond

17.10.2025

SCM.dk

Mærsk, CMA CGM, Cosco og andre af verdens største containerrederier har sat ambitiøse klimamål for 2030, men nye tal viser, at de i 2024 bevægede sig længere væk fra målene. Ifølge en opgørelse lavet af ShippingWatch i forbindelse med det aktuelle møde for Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) i London, steg containerindustriens samlede CO2-udledninger med 14 procent sidste år og nåede rekordhøje 240,6 millioner ton.

For Mærsk bød 2024 på en stigning på 7 procent fra året før til 83,5 millioner ton CO2. Dermed har selskabet stadig over 28 procent tilbage at reducere, hvis det skal nå sin målsætning om 59,8 millioner ton i 2030. 

“Vi er fortsat optimistiske med hensyn til vores evne til at dekarbonisere og vejen frem, men vi er også realistiske og indser, at vi vil møde mange forhindringer undervejs i vores bestræbelser på at nå vores videnskabeligt baserede mål,” lød det i Mærsks årsrapport for 2024, ifølge ShippingWatch.

Længere ruter og større flåder trækker i den forkerte retning

En af hovedårsagerne til de stigende emissioner er ændrede ruter. Angreb fra Houthi-bevægelsen i Det Røde Hav har tvunget rederierne til at sejle lange omveje via Sydafrika. Det øger brændstofforbruget betragteligt og slår igennem i klimaregnskabet. Både Mærsk og CMA CGM peger på dette som forklaring på stigningerne. Sidstnævnte har øget sine samlede udledninger med 25 procent i 2024.

Samtidig vokser rederiernes flåder. Branchen har bestilt et rekordhøjt antal nye skibe, og ifølge Alphaliner ventes ordrebogen at overstige 10 millioner teu (20-fodscontainere) i 2025. Dette svarer til over 30 procent af den eksisterende globale kapacitet. Nye skibe er mere energieffektive, men den samlede udledning stiger, når volumen vokser.

Rederierne fremhæver dog, at de arbejder aktivt med at reducere såkaldt karbonintensitet, som er et relativt mål for mængden af CO2 pr. fragtet container pr. sømil. Men det ændrer ikke ved, at de samlede tal går i den forkerte retning. Som Kåre Press-Kristensen fra Green Global Future udtaler til ShippingWatch: 

“Hvis flåden blot bliver større, og den samlede udledning stiger, så kan det jo være lige meget.”

Industrien sætter nu sin lid til, at IMO-forhandlingerne i London kan føre til en international klimaaftale, der reelt får sat loft over CO2-udledningerne.

- lhs

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

12.11.2025SCM.dk

PostNord gør klar til rekordtravl julehandel under Black Week

07.11.2025SCM.dk

Polen investerer 16 milliarder i ny kæmpestor containerterminal

07.11.2025SCM.dk

Bring sender sin første elektriske lastbil på tværs af landegrænse

06.11.2025SCM.dk

Maersk opjusterer forventninger til årsresultat

06.11.2025SCM.dk

Bæredygtigt banebyggeri viser vejen mod grønnere råstofforbrug

05.11.2025SCM.dk

CMA CGM indflager ti nye LNG-drevne containerskibe i Frankrig

04.11.2025SCM.dk

PostNord opruster med nye pakkeshops før årets travleste sæson

03.11.2025SCM.dk

DSV rammes hårdt i ny imageundersøgelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V