Coop lukker distributionscenter i Vejen, Prime Cargo overtager

I forbindelse med at Coop har valgt at lukke sit lager i Vejen og rykke distributionen af dagligvarer til Odense, fik Colliers opgaven med at finde en ny samlet lejer til det ca. 33.000 m2 store lagerkompleks. Det bliver logistikvirksomheden Prime Cargo, der rykker ind i stedet.

Prime Cargo A/S overtager pr. 1. oktober 2019 Coops distributionscenter i Vejen. Foto: Prime Cargo.

03.05.2019

SCM.dk

Pr. 1. oktober lukker Coop deres gamle distributionscenter i Vejen, som man etablerede i 1963. I stedet rykker størstedelen af distributionen af dagligvarer til Fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen i Sønderjylland, Midtjylland og Fyn til Odense Distributionscenter.

Læs også: COOP skruer op for lagerautomatiseringen

”Vi har et supermoderne og højteknologisk center i Odense, hvor vi har mere kapacitet, end vi udnytter i dag. Derfor vil det være væsentligt mere økonomisk fornuftigt at distribuere varerne derfra fremover”, siger supply chain direktør i Coop, Nicolaj Boysen.

Der er 137 medarbejdere ansat i Vejen. Heraf er 94 fastansatte lagerarbejdere, som alle tilbydes job i Odense. Desuden tilbydes alle en særlig bonus, hvis de bliver i job frem til centrets lukning.

”Det er mange medarbejdere, der har arbejdet dygtigt og loyalt i rigtig mange år for os. Derfor vil vi gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at de får mulighed for at fortsætte hos os. Og hvis ikke de ønsker det, at de kommer videre på en ordentlig måde”, siger Nicolaj Boysen.

Sidste år gennemførte Coop lukning af ca. 80 butikker, der gav underskud uden udsigt til at vende udviklingen. De fleste opgaver, der er løst i Vejen, bliver flyttet til Odense, mens en række butikker i Midtjylland i stedet vil få varer fra Coops lager i Aalborg.

Prime Cargo overtager
Når Coop rykker ud, vil Vejen Distributionscenter bliver overtaget af Prime Cargo A/S, der leverer løsninger til lagerlogistik og international transport.

Det er ejendomsselskabet Colliers, der har stået for udlejningen. Vejen Distributionscenter er på 33.300 m2, hvilket gjorde det til en udfordring at finde en passende lejer. Samtidig blev det ikke lettere af, at udlejningen skulle ske i fuld fortrolighed.

”Vi har kørt udlejningen af Coops ejendom i Vejen i en stærkt fortrolig proces, og vi er glade for, at vi lykkedes med at finde en lejer til hele arealet, det var et stort ønske fra Coop. Desuden var det vigtigt, at lejer kunne overtage på det rette tidspunkt”, udtaler direktør i Colliers Vejle, René Neesgaard.

Udover distributionscenteret i Vejen har Colliers også formidlet et midlertidigt lejemål til Prime Cargo ved Kolding. Lokalerne i Kolding er et højlager, der tidligere har været benyttet af Velux som centrallager, men som Velux nu i en periode ikke har behov for.

Læs også: Blockchain viser vejen for next generation distribution

Fremover vil Coop have egne lagre i Aarhus (Hasselager), Aalborg, Odense, Albertslund, Brøndby og Rønne.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

17.06.2025SCM.dk

Taulov Dry Port nærmer sig fuld kapacitetsudnyttelse

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Business Central Update

Hold dig opdateret med, hvordan du kan arbejde smartere på tværs af salgs-, service-, projekt- og driftsteams.

Dato

18.06.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

18.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

19.06.2025

Sted

Odense

Fellowmind Denmark A/S
Seminar
Fremtidssikret IT-ledelse i en tid med AI og Copilots

Et inspirationsseminar for IT-beslutningstagere med fokus på governance, sikkerhed og strategisk anvendelse af Microsoft 365 og AI. Det er gratis at deltage, men der er begrænset antal billetter, der fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Dato

19.06.2025

Tid

08:30

Sted

INCUBA Next, 18. etage, Åbogade 15, 8200 Aarhus N

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense