Coop lukker distributionscenter i Vejen, Prime Cargo overtager

I forbindelse med at Coop har valgt at lukke sit lager i Vejen og rykke distributionen af dagligvarer til Odense, fik Colliers opgaven med at finde en ny samlet lejer til det ca. 33.000 m2 store lagerkompleks. Det bliver logistikvirksomheden Prime Cargo, der rykker ind i stedet.

Prime Cargo A/S overtager pr. 1. oktober 2019 Coops distributionscenter i Vejen. Foto: Prime Cargo.

03.05.2019

SCM.dk

Pr. 1. oktober lukker Coop deres gamle distributionscenter i Vejen, som man etablerede i 1963. I stedet rykker størstedelen af distributionen af dagligvarer til Fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen i Sønderjylland, Midtjylland og Fyn til Odense Distributionscenter.

Læs også: COOP skruer op for lagerautomatiseringen

”Vi har et supermoderne og højteknologisk center i Odense, hvor vi har mere kapacitet, end vi udnytter i dag. Derfor vil det være væsentligt mere økonomisk fornuftigt at distribuere varerne derfra fremover”, siger supply chain direktør i Coop, Nicolaj Boysen.

Der er 137 medarbejdere ansat i Vejen. Heraf er 94 fastansatte lagerarbejdere, som alle tilbydes job i Odense. Desuden tilbydes alle en særlig bonus, hvis de bliver i job frem til centrets lukning.

”Det er mange medarbejdere, der har arbejdet dygtigt og loyalt i rigtig mange år for os. Derfor vil vi gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at de får mulighed for at fortsætte hos os. Og hvis ikke de ønsker det, at de kommer videre på en ordentlig måde”, siger Nicolaj Boysen.

Sidste år gennemførte Coop lukning af ca. 80 butikker, der gav underskud uden udsigt til at vende udviklingen. De fleste opgaver, der er løst i Vejen, bliver flyttet til Odense, mens en række butikker i Midtjylland i stedet vil få varer fra Coops lager i Aalborg.

Prime Cargo overtager
Når Coop rykker ud, vil Vejen Distributionscenter bliver overtaget af Prime Cargo A/S, der leverer løsninger til lagerlogistik og international transport.

Det er ejendomsselskabet Colliers, der har stået for udlejningen. Vejen Distributionscenter er på 33.300 m2, hvilket gjorde det til en udfordring at finde en passende lejer. Samtidig blev det ikke lettere af, at udlejningen skulle ske i fuld fortrolighed.

”Vi har kørt udlejningen af Coops ejendom i Vejen i en stærkt fortrolig proces, og vi er glade for, at vi lykkedes med at finde en lejer til hele arealet, det var et stort ønske fra Coop. Desuden var det vigtigt, at lejer kunne overtage på det rette tidspunkt”, udtaler direktør i Colliers Vejle, René Neesgaard.

Udover distributionscenteret i Vejen har Colliers også formidlet et midlertidigt lejemål til Prime Cargo ved Kolding. Lokalerne i Kolding er et højlager, der tidligere har været benyttet af Velux som centrallager, men som Velux nu i en periode ikke har behov for.

Læs også: Blockchain viser vejen for next generation distribution

Fremover vil Coop have egne lagre i Aarhus (Hasselager), Aalborg, Odense, Albertslund, Brøndby og Rønne.

- JMA

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense