CSCO'er er i fuld gang med at navigere i den perfekte storm
Supply chain-funktionen står i øjeblikket over for, hvad der kan beskrives som en ’perfekt storm’ – altså et usædvanligt sammenfald af begivenheder, der skaber usædvanligt udfordrende omstændigheder. En af mange effekter er, at supply chain ledere bliver superskarpe til kontinuerlig læring – og vil være naturlige kandidater til fremtidens CEO-rolle.
Supply chain ledere er simpelthen i tættere kontakt med forretningens puls og er nødsaget til hele tiden at reagere samt lære hurtigt. Det er en essentiel kompetence for at lede fremtidens virksomheder – lyder det fra konsulenthuset Egon Zehnder. Foto: 123rf.com.
Den klassiske udfordring med ’at imødekomme stadigt skiftende kundeforventninger til den lavest mulige omkostning’ er fortsat en prioriteret opgave. Det er blot blevet en langt mere sofistikeret opgave end, det var for et årti siden. Udfordringen forstærkes yderligere af:
- digital transformation,
- klimaforandringer,
- ESG-agenda,
- forstyrrelser,
- DEI-temaer samt
- tektoniske skift i geopolitikken,
der tilsammen danner en cocktail af begivenheder, som accelererer udfordringens kompleksitet. På toppen af det kæmper supply chain ledere også med et stigende antal interessenter, som lederen skal tilfredsstille – faktisk vurderer 35 procent af CSCO’erne (chief supply chain officer), at opgaven med at varetage bestyrelsens og aktionærers forventninger er den næstmest tidskrævende del af deres arbejde. Dertil kommer andre interessenter. Hvilket blot fuldender billedet af den ’perfekte storm’.
Sådan lyder det i undersøgelsesrapporten ‘Chain Reaction 2025: Chief Supply Chain Officer Insights CSCOs Weigh in on the Evolving Supply Chain Roles and Responsibilities’ fra konsulenthuset Egon Zehnder.
Kontinuerlig læring
For at holde trit med dagens realiteter føler ledere sig ofte overvældet af fremtidens krav. I mange tilfælde kæmper organisationer for at imødekomme både nuværende og fremtidige udfordringer.
Egon Zehnder forudsiger, at fremtidige administrerende direktører vil komme fra supply chain-rækkerne. Fordi supply chain-ledere i tider med uforudsigelighed og knappe ressourcer er tvunget til at lære hurtigt og at lære af erfaringer. Supply chain ledere er simpelthen i tættere kontakt med forretningens puls og er nødsaget til hele tiden at reagere samt lære hurtigt. Det er en essentiel kompetence for at lede fremtidens virksomheder.
Anerkendte virksomheder, der følger bedste praksis, placerer ifølge Egon Zehnder kontinuerlig læring i centrum. Det kræver handlingsrettede indsigter og praksis fra den virkelige verden, og det starter med at
- lede med formål og
- balancere hjerte og forstand for at skabe transformativt lederskab.
”Vores interviews med CSCO’er (Chief Supply Chain Officers) afslører effektive idéer, som disse ledere implementerer for at navigere i den ’perfekte storm’. Nogle virksomheder opretter ’digitale motionsrum’, hvor alle inviteres til at udøve og blive ’teknologifit’. ’Omvendt mentorering’ er en anden effektiv tilgang, hvor seniorledere lærer af digitalt indfødte junioransatte. Samarbejde med eksterne institutioner, såsom universiteter, om udvikling af skræddersyede lederprogrammer, bidrager også til at skabe en holistisk værktøjskasse, der dækker kritiske områder som geopolitik, teknologi, ESG og klimaforandringer. Deltagelse i brancheforeninger og professionelle sammenkomster gør det yderligere muligt for ledere at udveksle viden og best practices med kolleger og derved fremme en kultur for kontinuerlig læring og tilpasning”, lyder det i rapporten.
Det bruger CSCO mest tid på
- Operationel effektivitet/omkostninger: 50 procent (rangerer dette højest i tidsforbruget).
- Bestyrelse/aktionærers forventninger: 35 procent.
- Drive kulturelle forandringer: 29 procent.
- Drive tiltag på tværs af funktioner: 25 procent.
- Talentrekruttering og kompetenceudvikling: 21 procent.
- Kundeservice: 19 procent.
- Digital transformation: 18 procent.
- Operationel resiliens/modstandsdygtighed: 13 procent.
- Skift i strategisk retning: 13 procent.
- Interessent-håndtering: 12 procent.
- Forudsige og tilpasse til fremtidige tendenser: 12 procent.
- Håndtere risici/compliance: 9 procent.
- Bæredygtighed: 4 procent.
- Udvikling af kommercielle konkurrencefordele: 4 procent.
- Ad hoc strategiske tiltag: 3 procent.
- Andet: 1 procent.
Både trussel og mulighed
Den perfekte storm, som supply chain-funktionen står over for, udgør både en formidabel trussel og en unik mulighed. Mens den sætter nogle virksomheder på prøve, får den andre til at hæve sig over udfordringerne. Supply chain-ledere bærer nu et hidtil uset ansvar: De skal ikke blot sikre problemfri levering til kunderne, de skal også bane vejen for organisatorisk robusthed og vækst gennem udvikling af lederevner og DEI-problemer (diversitet, ligestilling og inklusion). Derudover har COVID-19-pandemien og muligheden for lignende kriser yderligere sat gang i behovet for transformation.
De bemærkelsesværdige indsatser fra supply chain-ledere i den nye verden giver varierende resultater: Mens nogle organisationer er velforberedte, føler andre sig dårligt rustet til at navigere i usikkerheden. Inkrementelle forbedringer er ikke længere nok til at navigere i denne perfekte storm. Som følge heraf er transformationsledelse afgørende – vellykket transformation vil ikke kun drive forretningssucces, men også løfte betydningen af CSCO-rollen. Da supply chain management i stigende grad bliver en kernekompetence, må supply chain ledere ifølge Egon Zehnder transformere sig selv for at være klar til CEO-rollen.
Her har CSCO brug for støtte til udvikling af nye færdigheder
- Forudsige og tilpasse til fremtidige tendenser: 41 procent (rangerer dette højest).
- Digital transformation: 37 procent.
- Drive kulturelle forandringer: 28 procent.
- Talentrekruttering og kompetenceudvikling: 24 procent.
- Operationel resiliens/modstandsdygtighed: 22 procent.
- Udvikling af kommercielle konkurrencefordele: 21 procent.
- Operationel effektivitet/omkostninger: 19 procent.
- Drive tiltag på tværs af funktioner: 16 procent.
- Bæredygtighed: 13 procent.
- Håndtere risici/compliance: 12 procent.
Idéer og implementering
Undersøgelsesrapporten fremhæver, at nye færdigheder og kompetenceudvikling er centrale i transformationsrejsen. Dog kræver transformation mere end blot en indstilling – det kræver handlekraft og reel implementering.
De idéer, som disse ledere implementerer, hjælper dem med at navigere i den perfekte storm. For nogle virksomheder frigør det nysgerrighed, tilpasning og transformationskompetencer i organisationen samtidig med, at det styrker deres kultur for kontinuerlig læring.
Om undersøgelsen
I december 2024 gennemførte Egon Zehnder en undersøgelse og interviewede omkring 100 CSCO'er (Chief Supply Chain Officers) på tværs af forskellige brancher og geografiske områder, herunder Europa, USA, Latinamerika og Asien. 54 procent af de adspurgte organisationer har en omsætning på over 6 milliarder USD. 84 procent af respondenterne er senior supply chain-roller og bærer det ultimative ansvar for at opbygge modstandsdygtige, effektive og konkurrencemæssigt differentierede forsyningskæder. Undersøgelsen kombinerede kvantitative spørgsmål og åbne spørgsmål for at give respondenterne mulighed for at dele mere dybdegående perspektiver. For at supplere disse data gennemførte Egon Zehnder også personlige interviews med 16 CSCO'er, hvilket gav et dybere indblik i deres roller, organisationer og de konkurrenceprægede miljøer, de navigerer i. Find den fulde rapport her.