Damco vil løfte returlogistikken i Kina

Den grænsekrydsende e-handel vokser fortsat i Asien, ikke mindst i Kina. Returneringer er til gengæld en dyr fornøjelse, men det vil Damco gøre noget ved gennem en fuldt digitaliseret løsning.

Damco ser de manglende returneringsmuligheder på det kinesiske e-handelsmarked som en barriere, der skal forceres..

22.03.2018

SCM.dk

Det A.P. Møller-Maersk-ejede logistikselskab Damco har netop offentliggjort en plan for, hvordan selskabet vil løfte den grænsekrydsende onlinehandel for sine kunder i Asien. Ambitionen er at adressere manglen på ordentlige returneringsløsninger i Kina.

Læs også: JD.com vil bygge Kinas største dronenetværk

Ifølge Damco regner man med, at væksten i det indenlandske onlinesalg i Kina vil flade ud i de kommende år, mens handlen på tværs af regionens grænser derimod vil fortsætte sin hastige stigning. I Kina har væksten været på 70 procent årligt.

Andelen af onlinevarer, der bliver sendt retur, er i øjeblikket på 30-40 procent, og ventes at vokse i takt med handlen som helhed. Damco bemærker i den forbindelse at grænsekrydsende returneringer er dyre, og derfor vil man gerne vil man med det nye initiativ tilbyde sine kunder ”en robust, fuldt digital returneringsløsning støttet af regeringen og myndigheder på området”.

”I den globale e-handel er hastighed og gennemsigtighed centrale. Vores mål er at forbinde og simplificere vores kunders forsyningskæder. Det vil sige at tilbyde den hurtigste vej til regeringsgodkendelse, øge farten på processen og reducere omkostningerne. Derudover vil nye digitale platforme levere komplet supply chain-sigtbarhed og produktsporbarhed”, siger Damcos chef for global e-handel, Damon Gu.

Læs også: Amazon er ved at blive en shippingvirksomhed – Maersk er bevidst om truslen

Det nye initiativ bliver udviklet i Nansha-frihandelszonen i Guangdong-provinsen i det sydlige Kina, lige nord for Hong Kong, hvor Damco vil udnytte sit ’stærke forhold i regionen’. Det bygger desuden også på investeringer fra APM Terminals, der udvikler havnen i Nansha og dens havneterminaldrift.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle