Damco vil løfte returlogistikken i Kina

Den grænsekrydsende e-handel vokser fortsat i Asien, ikke mindst i Kina. Returneringer er til gengæld en dyr fornøjelse, men det vil Damco gøre noget ved gennem en fuldt digitaliseret løsning.

Damco ser de manglende returneringsmuligheder på det kinesiske e-handelsmarked som en barriere, der skal forceres..

22.03.2018

SCM.dk

Det A.P. Møller-Maersk-ejede logistikselskab Damco har netop offentliggjort en plan for, hvordan selskabet vil løfte den grænsekrydsende onlinehandel for sine kunder i Asien. Ambitionen er at adressere manglen på ordentlige returneringsløsninger i Kina.

Læs også: JD.com vil bygge Kinas største dronenetværk

Ifølge Damco regner man med, at væksten i det indenlandske onlinesalg i Kina vil flade ud i de kommende år, mens handlen på tværs af regionens grænser derimod vil fortsætte sin hastige stigning. I Kina har væksten været på 70 procent årligt.

Andelen af onlinevarer, der bliver sendt retur, er i øjeblikket på 30-40 procent, og ventes at vokse i takt med handlen som helhed. Damco bemærker i den forbindelse at grænsekrydsende returneringer er dyre, og derfor vil man gerne vil man med det nye initiativ tilbyde sine kunder ”en robust, fuldt digital returneringsløsning støttet af regeringen og myndigheder på området”.

”I den globale e-handel er hastighed og gennemsigtighed centrale. Vores mål er at forbinde og simplificere vores kunders forsyningskæder. Det vil sige at tilbyde den hurtigste vej til regeringsgodkendelse, øge farten på processen og reducere omkostningerne. Derudover vil nye digitale platforme levere komplet supply chain-sigtbarhed og produktsporbarhed”, siger Damcos chef for global e-handel, Damon Gu.

Læs også: Amazon er ved at blive en shippingvirksomhed – Maersk er bevidst om truslen

Det nye initiativ bliver udviklet i Nansha-frihandelszonen i Guangdong-provinsen i det sydlige Kina, lige nord for Hong Kong, hvor Damco vil udnytte sit ’stærke forhold i regionen’. Det bygger desuden også på investeringer fra APM Terminals, der udvikler havnen i Nansha og dens havneterminaldrift.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle