Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin
Få dage før nytår kunne Region Sjælland bryste sig af at kunne sætte Danmarks første plugin-hybridlastbil i drift. Lastbilen skal blandt andet transportere medicin, laboratorieprøver og andet medicinsk udstyr mellem Region Sjællands hospitaler i Køge og Roskilde.
Elektrificeringen af den tunge transport er ved at komme op i omdrejninger. Elektriske lastbiler er ved at vinde indpas som blandt andet renovationslastbiler i de større byer, mens det har knebet med at få elektriske lastbiler ud at køre på de lidt længere strækninger.
”Lige som resten af samfundet har Region Sjælland fokus på den grønne omstilling. Vi skal reducere CO2-udslippet, hvor det er muligt, og med vores nye Scania plugin-hybridlastbil kører vi de første kilometer på den rejse”, siger Lars Wolthers. Han er logistikchef i RS Transport, der hører under Region Sjællands afdeling for Indkøb, Produktion og Logistik og er ansvarlig for indkøbet af den nye Scania.
”Vores logistikafdeling råder over 8 lastbiler over 3.500 kg samt lige så mange varevogne. Vi kigger løbende på mulighederne for at gøre vores vognpark grønnere, og med den nye Scania plugin-hybridlastbil med en tilladt totalvægt på 18 tons er vi nu rykket op i det tunge segment, når vi taler grønne køretøjer”, siger han.
Både diesel- og el-motor
Scania P 320’eren er udrustet med en traditionel 5-cylindret dieselmotor på 320 hk, der er suppleret med en elmotor med en kontinuerlig max. effekt på 115 kW (topeffekt 130 kW) svarende til 156-176 hk. Den får sin energi fra en batteripakke med tre Li-Ion-batterier med en samlet kapacitet på 90 kWh. Det giver en fuldelektrisk rækkevidde på op til 60 km under normale driftsforhold.
Læs også: Logistiksamarbejde sparer hver anden levering til Rema 1000
”Lastbilen er beregnet til at køre på ren el i byerne og automatisk slå over på diesel på de længere stræk uden for byerne. På den måde får vi optimal rækkevidde, hvor vi udnytter elmotorens emissionsfri og næsten lydløse drift i byerne og kører på diesel på de lange stræk”, siger Lars Wolthers og tilføjer, at Scania’en kan køre på bæredygtigt HVO-brændstof (Hydrotreated Vegetable Oil) med 90 procent lavere CO2-udslip end traditionel diesel, hvis Region Sjælland beslutter sig for det
Oplades på max. 4 timer
Bilen skal i første omgang kun køre i 1-holds drift, hvor opladningen af batteripakken sker med såkaldt slow charging om natten. Slow charging er mere skånsomt for batterierne, der dermed opnår markant længere levetid. Selve opladningen til fuld kapacitet sker på max. 4 timer, så lastbilen kan i princippet også indsættes i 2-holds drift. Med fast charging (95 kW) vil batterierne kunne oplades på lidt over en halv time.
Region Sjællands nye Scania P 320 PHEV er opbygget med en 7 meter lang, isoleret kølekasse med en Carrier kølemaskine, der trækkes af lastbilens motorer under kørslen og kan tilsluttes ekstern strømforsyning, når lastbilen holder stille for læsning og losning. Bagerst er lastbilen forsynet med en 2,5 tons Zepro læssebagsmæk.
”Vi forventer i første omgang at køre cirka 40.000 km om året med den nye plugin-hybridlastbil. Vi er faktisk overbevist om, at plugin-teknologien er den helt rigtige til vores kørselsopgaver, så vi har allerede bestilt en Scania plugin-hybridlastbil mere efter helt samme opskrift”, slutter Lars Wolthers.
- KCP