Dansk biotek-virksomhed gør skibsfart grønnere

Den danske biotek-virksomhed Cysbio kan have knækket koden til at eliminere den skadelige kobber i skibsmaling. Kobberet skal erstattes med bæredygtig ålegræssyre, der er biologisk nedbrydeligt.

Grundet de manglende alternativer til den kobberholdige antifouling maling er det fortsat tilladt at bruge kobber. Men miljømyndigheder verden over er nu begyndt at sætte ind. Foto: Cysbio.

02.03.2022

SCM.dk

I dag bliver næsten alle de tusindvis af containerskibe og andre store skibe, der daglig sejler i verdens have, malet med antifouling maling, der skal forhindre uønskede organismer i at sætte sig fast på skibsbunden og dermed øge skibets vandmodstand.  

Desværre er der også mange skadelige stoffer i malingen såsom kobber – i hvert fald i den udgave, vi kender i dag.  

Danske Cysbio har fundet løsningen og har udviklet og patenteret en fermenteringsteknologi til produktion af svært producerbare kemikalier som ålegræssyre. Det er et decideret kvantespring indenfor forskningen, da ålegræssyre blandt andet kan bruges som biocid i antifouling maling til skibe, hvormed man kan undgå mange af de skadelige stoffer.  

”Den nuværende antifouling maling er primært baseret på gamle og billige biocider, primært kobber, og det har vist sig at være svært at erstatte dem med mindre miljøbelastende alternative teknologier. I naturen findes en plante, som ser ud til at indeholde løsningen på problemet, nemlig ålegræs, som har sin egen antifoulingmekanisme til at holde bladene fri for tilgroning ved at producere ålegræssyre”, siger Henrik Meyer, CEO i Cysbio. Han tilføjer: 

”Ålegræs producerer kun ålegræssyre i små mængder og udvinding direkte fra vandplanten vil med andre metoder være for dyr og ineffektivt. Men ved at brygge syren, på samme vis som ved at brygge øl, kan vi med vores metode ved brug af tilpassede mikroorganismer, gøre processen langt billigere og fuldt bæredygtig”. 

Ingen alternativer før nu 

Uden anitfouling i malingen sætter organismer sig på skibsbunden, hvilket øger skibets friktionsmodstand, farten sænkes, brændstofforbruget ryger i vejret og det samme gør transportomkostningerne. Skibet udleder også mere CO2, og man risikerer, at skibet spreder invasive arter fra et økosystem til et andet. Der har derfor, indtil nu, ikke været finansielle eller miljømæssige fordele ved at eliminere biocider i antifouling maling. 

”Problemet har været, at de skadelige effekter ved at undlade at anvende denne antifouling har været så store, at man har valgt at leve med udledningen af kobber. Men ved at vi nu kan producere ålegræssyre, kan vi benytte mere miljørigtig kemi og dermed undgå kobber og andre skadelige stoffer i vores havvand”, forklarer Henrik Meyer. 

Læs også: Søfartens ”Løvens hule” slog til 15 gange

Grundet de manglende alternativer til den kobberholdige antifouling maling er det fortsat tilladt at bruge kobber. Men miljømyndigheder verden over er nu begyndt at sætte ind. I Sverige har de helt forbudt skibe med kobberholdig maling i Den Botniske Bugt samt i ferskvandssøer, mens de i Holland og den amerikanske stat Californien har lavet begrænsninger således, at salg af skibsmaling med høje koncentrationer af kobber til lyst- og fritidsbåde er forbudt.   

 ”Den nuværende metode med kemisk og kobberholdig maling er både dyr og belaster miljøet, så det giver både økonomisk og miljømæssig mening, at udskifte de skadelige komponenter med mere miljørigtige løsninger”, siger Henrik Meyer.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

02.05.2024SCM.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle