Dansk Flygtningehjælp stiller skarpt på den ansvarlige forsyningskæde

Nødhjælpskatastrofer kan i sagens natur ikke planlægges, så hvordan planlægge en bæredygtigtig forsyningskæde? Det er ikke så ligetil, og der er nok at tage fat på, når man som Christian Grønnerød arbejder på at gøre Dansk Flygtningehjælps forsyningskæde (mere) bæredygtig.

”Vi er i fuld gang med at systematisere og dokumentere bæredygtighed i vores forsyningskæder. Det kommer til at tage en del tid, men der sker hele tiden små fremskridt, og vi bliver gradvis klogere”, fortæller Christian Grønnerød. Foto: Dansk Flygtningehjælp..

28.11.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Skal vi prioritere menneskeliv eller planeten? Skal vi flyve nødhjælpsvarer til katastrofeområde eller bruge tre uger på at sejle det? Skal vi fortsætte med at være organiseret decentralt, eller skal vi arbejde mere centralt, så vi bedre kan styre miljøaftrykket og den sociale ansvarlighed? Skal vi fortsætte med at være del af det LogsCluster, som er et logistiksamarbejde mellem en række internationale nødhjælpsorganisationer, eller er der en bedre måde?

”Vi er i fuld gang med at systematisere og dokumentere bæredygtighed i vores forsyningskæder. Det kommer til at tage en del tid, men der sker hele tiden små fremskridt, og vi bliver gradvis klogere. Det er et arbejde præget af dilemmafyldte valg. Lige nu har vi tænkt bæredygtighed ind i mange dele af vores forsyningskæde, men vi mangler dokumentation”, fortæller Christian Grønnerød, der er Head of Supply Chain hos Dansk Flygtningehjælp.

Læs også: Gør ingen skade

Fra græsrødder til strategi
Han fortæller, at indsatsen for at tilføre ansvarlighed eller bæredygtighed til forsyningskæden hidtil har være græsrodspræget med ø’er af tiltag, der ikke systematisk har haft sammenhæng med andre dele af kæden eller arbejdet. Nu arbejder han og kollegaer på at gøre indsatsen mere strategisk, så de ikke risikerer at løse ét bæredygtighedsproblem og efterlade et andet problem et andet sted i forsyningskæden.

En klassisk forsyningskæde, som for eksempel Supply Chain Councils SCOR-model definerer den, ser ud cirka, som følger:
• Råvare – fabrik(ker) – distributionscenter – forhandlerled/salgskanal – kunde/forbrug.

En nødhjælps-forsyningskæde ser lidt anderledes ud, mere noget i retning af:
• Behov (for eksempel ’flygtninge fryser’) – donorer (EU, FN, nationale regeringer etcetera) – marked/leverandører – forsyning til nødstedte (af for eksempel tæpper og telte).

Forsyningskæden er projektfinansieret
Et andet kendetegn ved en nødhjælpsforsyningskæde er, at den er 100 procent projektfinansieret, så forsyningskædeprocesser og pengestrøm hænger tæt sammen. Det kræver tæt dokumentation mellem pengestrøm og processer, og den sammenhæng bliver forankret i Dansk Flygtningehjælps ERP-system.

”Vores forsyningskædeaktiviteter er altså projektstyrede, og nu skal vi tænke bæredygtighed ind i alle led i kæden. Tidligere blev et projekt for eksempel initieret af nogle flygtninges behov for ly, hvilket udløste en markedssøgning efter og sourcing af presenninger. Nu får vi en ekstra dimension, der består af, at presenningerne – udover krav til kvalitet og økonomi - også skal være produceret bæredygtigt, hvor ’bæredygtigt’ både omfatter klima, miljø og social ansvarlighed. Det komplicerer arbejdet betydeligt”, fortæller han.

Læs også: Sådan fremtidssikrer du din forsyningskæde – del 1

Samarbejde med leverandører
Det kræver ifølge Christian Grønnerød en mere holistisk tilgang i form af tættere samarbejde med kollegaer og leverandører, hvor leverandørens kompetencer inden for ’bæredygtighed’ bliver løftet og dokumenteret.

”Det kan vi blandt andet gøre igennem LogsCluster, som er et logistisk samarbejde mellem en række internationale nødhjælpsorganisationer”, fortæller han.

LOGS Cluster sørger for at koordinere, informationsdele og facilitere adgang til fælles logistikserviceydelser, når der opstår en nødhjælpssituation. LogsCluster sørger for eksempel lige nu for, at både Røde Kors, World Food Programme og Red Barnet med flere anvender én forsyningskæde fra Polen ind i Ukraine. Det løfter effektivitet og ressourceudnyttelse betydeligt.

Et andet tiltag er at kortlægge leverandører på en matrix, der synliggør, hvordan leverandører præsterer på parametre som CO2, affaldshåndtering, cirkulær økonomi, arbejdstagerrettigheder med mere.

”Dansk Flygtningehjælp kan ikke løse dette alene. Vi har brug for, at donorerne tager et ansvar på bæredygtigheds-agendaen, hvis vi skal lykkes”, fortæller Christian Grønnerød. Foto: CIPS/Moesinger Photography..

Menneske eller planet?
Et gennemgående dilemma i bæredygtighedsarbejdet er afvejningen af hensyn til de mennesker, der lider nød kontra hensyn til klima eller miljø.

”Skal vi flyve nødhjælpsvarer til katastrofeområde eller bruge tre uger på at sejle det? Skal vi vælge de billigste telte og presenninger, fordi det giver den bedste økonomiske udnyttelse af donormidlerne – eller skal vi betale lidt mere for telte og presenninger, der er bæredygtige og fremstillet på social ansvarlig vis? Vi støder hele tiden på den slags vanskelige dilemmaer, som vi ikke sådan bare lige kan besvare eller løse. Men jeg er sikker på, at vi nok skal arbejde os frem til gode afbalancerede løsninger hen ad vejen.

Men det kræver arbejde, tid og refleksioner”, fortæller han – og efter lidt eftertanke supplerer han:

”Dansk Flygtningehjælp kan ikke løse dette alene. Vi har brug for, at donorerne tager et ansvar på bæredygtigheds-agendaen, hvis vi skal lykkes. De må hjælpe os med at afgøre om, vi skal levere flere billige telte og presenninger eller færre antal bæredygtigt producerede telte og presenninger gennem deres donationer og rammeværk”.
Decentralt eller centralt?

Dansk Flygtningehjælps operative arbejde er per princip decentraliseret, fordi det er vigtigt, at nødhjælpsarbejdet bliver udført af lokale chauffører, håndværkere og vareleverandører.

”Vi vil gerne have, at nødhjælpsarbejdet støtter det lokale forretningsliv og den lokale økonomi. Men en leverandør af en brønd i Sydsudan kan jo ikke bare levere en CO2-neutral løsning, og han kan slet ikke levere dokumentation for det. Så hvad gør man så, hvis man gerne vil indarbejde bæredygtighed? I lokalområderne, hvor nødhjælpsarbejdet foregår, er der ingen ISO-certificeringer, der er måske intet internet, mobilforbindelserne er dårlige, satellitforbindelserne er ustabile og de sidste mange kilometer består af usikre mudderveje, der jævnligt er ufarbare”, fortæller Christian Grønnerød og supplerer:

”Så vi er på en længerevarende kultur- og bevidsthedsrejse, der kommer til at tage tid. Vores supply chain medarbejdere skal løbende udfordre løsninger, så vi gradvist bevæger os i en mere bæredygtig retning. Vi vil nemlig være bæredygtige. Fordi det er det rigtige. Og fordi det er et krav fra vores donorer”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om den ansvarlige forsyningskæde 2022

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

RELEX Solutions
Konference
Mød RELEX til FMCG Fast Forward

Hvordan navigerer man i en dagligvarebranche, hvor forbrugerne skifter adfærd hurtigere end nogensinde, værdikæden er under pres, og konkurrencen rykker tættere – både fysisk og digitalt?

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup