Dansk projekt udvikler lynladere til ellastbiler med eksportpotentiale
Nyt forskningsprojekt skal udvikle lynladere til ellastbiler og andre store køretøjer. Der er potentiale for produktion i Danmark og eksport til hele Europa. Innovationsfonden investerer 15,7 millioner kroner i projektet.
Et nyt forskningsprojekt på Aalborg Universitet (AAU) vil afhjælpe den kommende mangel på hurtige højkapacitetsladere. Projektet skal udvikle og demonstrere en ny type ladestandere med en effekt på op til tre megawatt – nok til at oplade en ellastbil på under en halv time. Første prototype på én megawatt forventes klar i sommeren 2026. Foto: Innovationsfonden
Elektrificeringen af den tunge transport er i gang – men infrastrukturen halter. I dag er det kun én procent af alle lastbiler i EU, der kører på batteri, men ligesom med personbiler er der de seneste år sket en eksplosiv stigning. Salget af el-lastbiler blev tredoblet fra 2022 til 2023. Samtidig vurderer EU-myndigheder, at der i 2030 vil være behov for næsten 280.000 højkapacitetsladere til lastbiler og busser.
Et nyt forskningsprojekt på Aalborg Universitet (AAU) vil afhjælpe den kommende mangel på hurtige højkapacitetsladere. Projektet, HDPower – Heavy Duty Power Electronics for Electrification of Society, som er forankret på AAU ENERGY og støttet af Innovationsfonden, skal udvikle og demonstrere en ny type ladestandere med en effekt på op til tre megawatt – nok til at oplade en ellastbil på under en halv time. Første prototype på én megawatt forventes klar i sommeren 2026.
“Vores rolle i HDPower er at levere den teknologiske kerne. Vi udvikler komponenter, der kan håndtere ekstremt høje effektniveauer – og som samtidig er robuste nok til at indgå i både transport og energiproduktion”, siger Stig Munk-Nielsen, professor ved AAU ENERGY.
En af partnerne i projektet er virksomheden Norlys, som fremhæver det stigende behov og forskernes ledende position på området som årsager til, at virksomheden er gået med i projektet:
”Omstillingen af den tunge transport forudsætter, at der tages innovative løsninger i brug”, siger Ellen Trolle, direktør for Norlys ladeforretning og fortsætter:
"HDPowers brug af nye kombinationer af halvleder-chips, nye komponenter og knowhow giver mulighed for at udvikle ladeinfrastruktur, der både har højere effekt, bedre stabilitet og samtidig bruger færre materialer. Det er voldsomt interessant for en ladeoperatør som Norlys, og vi er stolte af, at være med til at udvikle fremtidens højkapacitetsladere”.
Det samlede konsortium i HDPower-projektet består af Norlys, som bidrager med ejerskab og driftserfaring fra ladeinfrastruktur, APG (Aalborg Power Group), som udvikler og leverer ladeelektronikken samt systemløsning samt AAU ENERGY (Aalborg Universitet), der udvikler power-komponenter og ladeelektronikken samt udfører test.
Virksomheden APG (Aalborg Power Group), der har rødder på campus i Aalborg, ser potentiale for eksport til andre europæiske lande med behov for lynladere til de store batterier på ellastbiler.
”Vi står over for et kommercielt gennembrud. Først ruller vi ladeinfrastrukturen ud i Danmark sammen med Norlys, derefter fortsætter udrulningen i Europa. Vi har sat et stærkt hold med en god blanding af kommercielle og akademiske kompetencer”, siger Morten Lindblad, Co-founder og investor i APG.
Læs også: Lastbilsalget falder i juli men holder niveauet år til dato
Projektet “HDPower” har som mål at etablere en dansk produktion af ladestandere, hvilket kan skabe både arbejdspladser og eksportmuligheder.
Med investeringen fra Innovationsfonden bliver det muligt at udvikle og teste teknologien i fuld skala – med første opladning planlagt til at finde sted i Port of Aalborg i 2026. Herefter bliver fokus på forretningsudvikling og fintuning af produktet.
Kilde: Innovationsfonden
/ PiB