Lastbilsalget falder i juli men holder niveauet år til dato
Registreringerne af nye lastbiler faldt med en tredjedel i juli sammenlignet med sidste år, men høj aktivitet i juni før emissionskrav holder markedet over 2024-niveauet
“Der er mere gang i elektrificeringen på lastbilsområdet, men udviklingen har endnu ikke fået momentum. Vi forventer, at tiltag som støttepuljen til grøn omstilling af tung transport vil have en positiv effekt på udviklingen. Flere aktører går og afventer, at puljen udmøntes, og det er vores oplevelse, at interessen for omstillingen på området er stor, og derfor kan man med fordel overveje flere tiltag fra politisk side”, siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark. Foto: 123rf.com
I juli blev der indregistreret 164 lastbiler. Det er 81 færre end i juli 2024 og svarer til et fald på 33,1 procent. På trods af sidste måneds tilbagegang er der registreret 3.369 lastbiler år til dato – en stigning på 6,7 procent i forhold til samme periode sidste år. Fremgangen dækker dog over høje registreringstal i juni forud for nye emissionskrav per 1. juli. Ser man på januar til maj alene, ligger markedet i 2025 på niveau med året før. Selvom markedet samlet set er stabilt, har el-lastbilerne endnu ikke opnået stor opbakning. I juli var 36 af de nyregistrerede lastbiler eldrevne, hvilket kun er 23 flere end i juli 2024. De eldrevne lastbiler udgjorde dermed 22 procent af det samlede antal registreringer i juli 2025, og det er særligt blandt de lettere N2-lastbiler (3,5–12 ton), at elektrificeringen har vundet frem. Blandt N3-lastbilerne (over 12 ton), som udgør hovedparten af salget, udgjorde elandelen 14,3 procent.
“Der er mere gang i elektrificeringen på lastbilsområdet, men udviklingen har endnu ikke fået momentum. Vi forventer, at tiltag som støttepuljen til grøn omstilling af tung transport vil have en positiv effekt på udviklingen. Flere aktører går og afventer, at puljen udmøntes, og det er vores oplevelse, at interessen for omstillingen på området er stor, og derfor kan man med fordel overveje flere tiltag fra politisk side”, siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.
Juli bød på årets største stigning i varebilsalget
Varebilssalget steg i juli til 1.612 nye indregistreringer, hvilket svarer til en fremgang på 24,2 procent sammenlignet med juli sidste år. Det er den største månedlige vækst hidtil i 2025. På trods af fremgangen i juli ligger det samlede varebilsalg fortsat under niveauet fra sidste år. År til dato er der registreret 14.541 varebiler – et fald på 13,2 procent i forhold til samme periode i 2024.
El-varebiler fortsætter stigning i juli
Andelen af el-varebiler steg markant i juli 2025, hvor 457 ud af 1.612 nyregistrerede varebiler kørte på el. Det svarer til en el-andel på 28,4 procent, som er en kraftig stigning fra de 11 procent i juli 2024. Diesel udgjorde stadig størstedelen af salget med 1.104 enheder og en andel på 68,5 procent, men er i tilbagegang sammenlignet med samme måned sidste år. Der blev kun registreret få varebiler med andre drivmidler, herunder 28 plug-in hybrider og 14 benzinbiler.
Flere tunge varebiler på vejene i juli
I juli 2025 udgjorde de mellem-tunge varebiler (2.501–3.490 kg) fortsat den største gruppe med 813 nyregistreringer og en andel på 50,4 procent. Gruppen af de tungeste varebiler – over 3.491 kg – stod for 29,2 procent af salget, hvilket er en stigning på 4,4 procentpoint i forhold til juli sidste år. De letteste varebiler (op til 2.500 kilo) udgjorde 20,4 procent af salget i juli, hvilket er en mindre tilbagegang på 1,8 procentpoint sammenlignet med samme måned i 2024.
Lastbilsalget holder niveau trods tilbagegang i juli
Lastbilsalget gik tilbage i juli, hvor der blev registreret 164 nye lastbiler – 33,1 procent færre end i samme måned sidste år. På trods af nedgangen ligger markedet år til dato 6,7 procent over niveauet fra 2024, hvilket dog primært skyldes ekstraordinært høje registreringstal i juni forud for nye emissionskrav per 1. juli. Ser man på januar til maj alene, har markedet i 2025 ligget på niveau med året før.
Stigning i el-lastbiler i juli, men de tungeste forbliver på diesel
El-lastbiler fylder stadig mere i de mindre vægtklasser, mens diesel fortsat er dominerende i de tunge. I juli 2025 blev der registreret 17 el-lastbiler i N2-klassen (3,5–12 ton), hvilket er mere end en fordobling i forhold til juli sidste år, hvor der blev registreret 7 el-lastbiler. Dermed overgik el-lastbilerne diesel i denne klasse, idet der blev registreret 14 diesel-lastbiler i samme måned. I den tungere N3-klasse (over 12 ton) er udviklingen tilsvarende. Her blev der indregistreret 19 el-lastbiler i juli, mod blot 6 el-lastbiler i samme måned året før. Diesel udgør dog fortsat langt størstedelen af salget i N3-klassen med 114 registreringer i juli, svarende til cirka 86 procent af nyregistreringerne i denne vægtklasse.
Markedsandelen for lette lastbiler stiger fortsat
De tunge lastbiler i N3-klassen (over 12 ton) udgjorde fortsat hovedparten af lastbilsalget i juli 2025 med 133 registreringer, svarende til 81,1 procent af markedet. Det er dog en mindre tilbagegang i andel sammenlignet med juli sidste år, hvor N3 stod for 87,8 procent af nyregistreringerne. Omvendt steg andelen af N2-lastbiler (3,5–12 ton) til 18,9 procent i juli, mod 12,2 procent i samme måned sidste år. I faktiske tal blev der registreret 31 N2-lastbiler i juli 2025 – stort set på niveau med sidste år, men med en højere andel grundet det lavere samlede antal registreringer.
I juli 2025 blev der indregistreret 1.612 varebiler i Danmark, hvilket markerer en stigning på 24,2 procent sammenlignet med juli 2024. Over de seneste syv måneder har markedet dog været præget af tilbagegang og er faldet med 13,2 procent sammenlignet med sidste år. Udviklingen ses på baggrund af de meget høje registreringstal, der forekom i 2024. Samtidig noteres det, at stadigt flere af de nyregistrerede varebiler er eldrevne. I juli blev der indregistreret 457 nye el-varebiler, en stigning på 219,6 procent i forhold til juli 2024. Dermed udgjorde el-varebilerne 28,3 procent af de samlede nyregistreringer, en andel der er steget fra blot 11 procent sidste år.
“Efter sidste års høje aktivitet er årets niveau ikke overraskende. De sidste to måneder har budt på fremgang og har i nogen grad udjævnet forskellen i antallet af nyregistreringer. Samtidig er vi selvfølgelig glade for, at elektrificeringen sætter et stadigt større præg på varebilssalget. Der er dog fortsat rum for forbedring. Køretøjer, der ikke udleder CO2 under kørsel, bidrager til, at vi i Danmark når vores klimamål, og derfor er det vigtigt, at denne udvikling fremmes og understøttes”, siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.
Læs også: ITD får medhold i klage over mørklægning af vejafgiftsdata
Fald i bussalget fortsætter i juli
Der blev i juli 2025 registreret 40 nye busser, hvilket er 9 færre end i samme måned sidste år. Det svarer til et fald på 18,4 procent. Tilbagegangen i juli følger tendensen for året som helhed, hvor bussalget generelt har ligget under niveauet fra 2024. År til dato er der indregistreret 321 busser, hvilket er 19,8 procent færre end i samme periode sidste år. Det skal bemærkes, at der bliver solgt relativt færre busser end køretøjer i de andre kategorier, og at bussalg ofte sker i større partier. Derfor er der ofte større procentmæssige udsving i bussalget sammenlignet med salget af andre køretøjer.
Kilder: MOBILITY DENMARK / Bilstatistik.dk
/ PiB