Danske virksomheder taber på forældet pallebytte-system

Danske virksomheder mangler fælles praksis for, hvordan der føres kontrol med paller. Halvdelen har ikke fuldt...

11.10.2011

SCM.dk

Danske virksomheder mangler fælles praksis for, hvordan der føres kontrol med paller. Halvdelen har ikke fuldt overblik over deres udgifter, viser ny undersøgelse. Hver dag bruges titusindvis af paller til at fragte varer rundt mellem producenter og detailhandler i hele landet. For virksomhederne er det vigtigt, at der altid er paller nok og i god kvalitet. Hvis ikke indkomne paller har samme kvalitet som de udgående paller i det byttesystem, som kaldes pallebalancen, betyder det tabt produktivitet, effektivitet og lønsomhed.
Alligevel er der ingen standard eller fælles praksis for, hvordan pallebalancerne administreres. Nogle bruger fragtbreve, andre Excel-ark, mens andre igen overlader problemet til transportøren – eller simpelthen klarer det vha. mundtlige aftaler. Under hver 5. virksomhed benytter et it-system på trods af, at hver anden virksomhed håndterer op til 5000 paller om måneden.
Det fremgår af en interview-undersøgelse foretaget af YouGov i perioden 3.-10. maj 2011 blandt 100 logistikansvarlige i danske produktionsvirksomheder. Undersøgelsen er bestilt af CHEP, der er leverandør af palle- og logistikløsninger til flere af verdens store virksomheder inden for sektorer såsom forbrugsvarer, friskvarer, drikkevarer og autoindustrien. Her følger nogle af undersøgelsens resultater:
· Den danske detailhandel har ikke overblik over de totale logistikomkostninger, selvom der håndteres op til 227 paller om dagen (5000 om måneden) i hver anden af de adspurgte virksomheder
· Der er ingen fælles standarder og moderne redskaber til at håndtere den store palletrafik
· Stor uenighed om, hvem der betaler for, at tusindvis af paller hver dag fragtes rundt i Danmark med varer på. Det er baseret på mavefornemmelser, da kun 12 procent udfører månedlige undersøgeser af udgifterne
Erik Hauge Pedersen fra CHEP i Danmark udtaler: ”Jeg kan godt forstå, hvis mange har vanskeligt ved at overskue deres omkostninger, når det gælder paller. Det nuværende byttesystem er 50 år gammelt og efter min mening forældet. Det passer ikke til en moderne dansk samhandelsstruktur, hvor næsten alle andre processer og rutiner er blevet grundigt optimeret og effektiviseret de senere år.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Cybersikkerhed er en klar konkurrencefordel

03.05.2024SCM.dk

3 veje til at dekarbonisere den tunge vejgodstransport

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

01.05.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

Fuldt automatiseret produktionsanlæg med fejlfri vision

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle