3 veje til at dekarbonisere den tunge vejgodstransport

Elektrificering af køretøjer er en sjælden solstrålehistorie i den globale grønne omstilling. Det er nemlig en af de få dekarboniserings-teknologier, som the International Energy Agency anser for at være på rette kurs. Men det gælder ikke for den tunge transport som lastbiler, der ellers står for en fjerdedel af udledningen fra transport i EU. Læs om tre veje til dekarbonisering af lastbiler – og kun én af dem dur.

Hyzon, Tesla og Nikola tilbyder allerede lastbiler med en rækkevidde på 800 kilometer, hvilket er længere end, europæiske chauffører må køre i ét stræk. Foto: Arkivfoto fra 123rf.com.

03.05.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I EU området ser ejere af lastbilflåder ind i reguleringer fra 2019, der kræver 15 procent lavere udledning fra den tunge transport i 2025 og 30 procent i 2030. EU Kommissionen foreslog i 2023 en stramning af målene, så de lyder på 45 procent i 2030, 65 procent i 2035 og 90 procent i 2040. Stramningerne er endnu ikke vedtaget, men meget tyder på, at det bliver de i første halvdel af 2024.

EU Kommissionens begrundelse handler om klimakrisen, men den handler også om luftforurening, sundhed, lavere totalomkostninger for ejere, reduktion af europæisk energiafhængighed og en styrkelse af EU-landenes industrielle konkurrencekraft.

Mange større virksomheder er samtidig i fuld gang med at reducere klimaaftryk som en del af deres samfundsansvar og ESG-arbejde. ”Skiftet fra fossil brændstof til elektricitet som drivmiddel kræver en upfront investering i lastbiler og infrastruktur, og det er derfor naturligt nok de større virksomheder med adgang til kredit, der går forrest i skiftet”, fortæller Lauren Pamma i rapporten ’The Route to Decarbonizing Medium- and Heavy-duty Transport in Europe’ udgivet af Reuters Events i 2023.

Hun er program director hos det engelske offentligt-private partnerskab the Green Finance Institute og supplerer: ”Cirka halvdelen af de tunge lastbiler i både England og EU er ejet af små og mellemstore virksomheder (SMV), der for manges vedkommende har svært ved at finansiere investeringen i dekarboniseringen. Det er et problem, fordi profit marginen i denne branche typisk ligger på 1-2 procent”.

Vi ser ikke den fremdrift i efterspørgsel, som vi gerne vil se. Langt fra. Vi kan heller ikke få øje på regeringer, der på seriøs vis støtter eller regulerer for skiftet til elektrisk tung transport.

Andreas Follér

”Vi ser ikke den fremdrift i efterspørgsel, som vi gerne vil se. Langt fra. Vi kan heller ikke få øje på regeringer, der på seriøs vis støtter eller regulerer for skiftet til elektrisk tung transport. Der sker meget lidt, og vi er meget frustrerede”, udtaler Andreas Follér til Reuters. Han er chief sustainability officer hos Traton Group, der omfatter mærker som MAN, Navistar og Scania.

Rapporten fra Reuters fremhæver, at den lave fremdrift på området blandt andet skyldes, at der er betydelig uklarhed over, hvordan parterne bedst reducerer udledninger. Der er grundlæggende tre måder at dekarbonisere den tunge godstrafik:

1)Biobrændstoffer
Den teknologisk mest modne løsning er at anvende avanceret biobrændstof som erstatning for diesel. Disse brændstoffer er typisk produceret af organisk affald eller planteafgrøder dyrket på marginaljorder. De kan blive føjet til diesel og kan fungere i eksisterende forbrændingsmotorer uden behov for store upfront investeringer.

Læs også: Sådan fremtidssikrer du din forsyningskæde

Der er dog meget uenighed om, hvor stor effekt på dekarbonisering biobrændstoffer egentlig tilbyder. Tilhængere argumenterer for, at visse biobrændstoffer som for eksempel bio-CNG (bio-compressed naturgas) kan resultere i negativ klimaaftryk, fordi de anvender metan, som ellers ville forårsage en større klimabelastning. Andre faglige stemmer argumenterer dog for, at metan overhovedet ikke bør blive ledt ud i atmosfæren, og at bio-CNG derfor allerede på forhånd er dømt ude. 

Rapporten fra Reuters placerer derfor bio-CNG til i bedste fald at have neutral effekt, og visse autoriteter vil endda sætte stort spørgsmålstegn ved den konklusion.

Rapporten peger på, at andre biobrændstoftyper ser ud til at tilbyde et maksimalt dekarboniserings-potentiale på op til 85 procent i forhold til diesel. Klimaaftrykket kan altså reduceres med op til 85 procent.

2) Elektrificering
Den næstmest modne teknologi til at dekarbonisere lastbiltransport er elektrificering. Denne teknologis modenhed er i hastig udvikling, og de nyeste lastbiler klarer op til 800 kilometer på en opladning. Men ladeinfrastruktur er en fortsat en udfordring, og det gælder særlig for hurtig opladning, som er den eneste realistiske løsning for en lastbil på farten. Alt andet end hurtigladning går for langsomt for en lastbil, der skal tjene sig selv hjem via høj dækningsgrad af tiden på landevejen. Udfordringen med ladeinfrastruktur bliver forværret af problemer med at etablere et elnet, der har båndbredden til at distribuere de store mængder elektricitet til tiden. I et logistiktungt land som Holland lyder det, at det kan tage op til 10 år før, elnettet er tilstrækkelig udbygget til at håndtere elektrificeringen. 

3) Brint
Den tredje relevante teknologi er grøn brint produceret via elektrolyse af vand ved hjælp af vedvarende energi. Brint kan anvendes direkte i eksisterende brændstofmotorer. Det kan også anvendes i kombination med en brændselscelle. Begge metoder vil gøre lastbiler i stand til at opnå meget længere rækkevidder end ’el-lastbiler’. Men modningen af teknologien er endnu på et tidligt stadie, ligesom infrastrukturen for at gøre brint tilgængelig er meget uudviklet. Fordi det er meget dyrt at producere samt distribuere brint. Brint vil også være meget efterspurgt af andre industrier, og der er derfor lange udsigter til, at det vil blive tilgængeligt for transportsektoren.

Læs også: 6 trin til at forbedre scope 3 uden stor indkøbsvolumen

”En schweizisk virksomhed købte et antal brintlastbiler, men de måtte levere dem tilbage, fordi der simpelthen ikke var nogen forsyning af brint”, fortæller Andrea Goeman, som er senior vice president of sustainability hos amerikanske Jas Worldwide.

Pilen peger på el
Rapporten fra Reuters konkluderer, at alt peger på el som den rette løsning for dekarbonisering af den tunge godstransport. 

”Batteriteknologi er i hastig udvikling takket være store investeringer foretaget af bilindustrien. Hyzon, Tesla og Nikola tilbyder allerede lastbiler med en rækkevidde på 800 kilometer, hvilket er længere end, europæiske chauffører må køre i ét stræk. Rækkevidder vil formentlig stige endnu mere, når batteriteknologien ’solid-state’ bliver modnet tilstrækkeligt frem mod 2023”, lyder det i rapporten.

Det tungeste argument for, at elektrificering er den rette løsning, er måske, at den totale ejeromkostning for el-lastbiler allerede er lavere end de andre teknologier, og at den ser ud til kun at blive lavere i fremtiden. Den europæiske organisation for brændstofs-producenter FuelsEurope advokerer for brug af biobrændstoffer i en overgangsfase indtil markedet for el-lastbiler bliver modnet.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn transport og CO2-reduktion

Fra 1. januar 2025 skal lastbiler på 12 ton og derover betale vejafgift efter, hvor meget CO2 de udleder. Det er blot en af mange ’tommelskruer’ fra regeringen og EU, der skal motivere til en grønnere godstransport. Der er mange andre drivkræfter i spil, der alle peger på at trække CO2 ud af godstransporten. Det sætter vi i dette tema spot på.

Relateret indhold

14.06.2025SCM.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025SCM.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025SCM.dk

Roima styrker globale forsyningskæder med opkøb af australske TilliT

12.06.2025SCM.dk

Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter

11.06.2025SCM.dk

Nyt digitalt importsystem skaber bekymring blandt speditører

06.06.2025SCM.dk

DHL tager 30 elektriske lastbiler i brug som transport-as-a-service

05.06.2025SCM.dk

Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

03.06.2025SCM.dk

EREV-teknologien forlænger rækkevidde for den tunge transport

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online