Datadeling i transport kæmper med den fragmenterede struktur

Transportsektoren er en branche præget af udpræget brug af underleverandører. Mere end 6 millioner lastbiler og 110.000 vognmænd i Europa gør datadeling til en stor opgave. Når vognmændene så også har lav tillid og oplever uklare sikkerhedsregler, så går datadeling fra stor til meget stor opgave.

Data er et vigtigt element i transportbranchen, men deling er indviklet..

15.11.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Industri 4.0 og den kraftige digitalisering erhvervslivet oplever i disse år er en stærk drivkraft for at udnytte data i transportsektoren til at gøre noget ved det åbenlyse problem, at mange lastbiler kører rigtig mange kilometer uden last eller uden særlig meget last. Det er jo spild af kapacitet og indtjeningsmulighed ligesom, det er et stort miljøproblem.

”Vi ser tydeligt, at vores kunder i transportsektoren over hele Europa oplever et stærkt voksende krav om gennemsigtighed, og at data bliver betragtet som det nye guld. Vi har erfaret, at det dog ikke er så nemt at indsamle og udnytte data i transportsektoren, og at succes i høj grad afhænger af aktørernes tilgang til data og deling af data”, fortalte Mette Dietz Lilkær på konferencen Move 2018 i Fredericia.

Hun er Strategic Sales and Marketing Manager i nordjyske GateHouse Logistics, der er en uafhængig aktør, som i en årrække har leveret tracking-ydelser og de sidste par år også har specialiseret sig i datadeling i forsyningskæden.

Resultater i Magna-case

Verdens største OEM bilproducent Magna har indført just-in-sequence levering fra underleverandører. Alla tracking data i Magnas forsyningskæde bliver samlet i én datastrøm. Data føres direkte ind i Magnas planlægningssystem, så manuelle fejlkilder bliver fjernet. Den øgede gennemsigtighed har foreløbig resulteret i:

  • 40 procent forbedring af OTD (on time delivery).
  • Ingen specialtransporter.
  • 50 procent færre disponenter.
  • Alle parter har mere ”ro i maven”, mindre stress og ingen check calls.

Barriererne holder i kø
”Vi har kunder over hele Europa samt USA og oplever stor interesse for vores uafhængige datadelingsservices. Vores vækst er i øjeblikket på omkring 100 procent om året. Vi oplever, at datadeling er gået fra at være nice-to-have til i dag at være absolut forretningskritisk. Det er data eller dø”, siger hun.

Men hun lægger heller ikke skjul på, at datadeling i transportsektoren er en opgave med mange udfordringer og barrierer. Barriererne omfatter for eksempel:

  • Vognmænd frygter misbrug af sporingsdata (tracking data).
  • Lav tillid mellem vognmænd og deres kunder.
  • Fragmentation i transport- og logistikindustrien.
  • Uklare datasikkerhedsregler.

Barriererne skal ses på baggrund af, at den europæiske transportbranche består af mere end 110.000 transportvirksomheder, 6 millioner lastbiler, 500-600 telematik- og GPS-systemer samt udpræget brug af underleverandører.

”Vi taler om en ekstrem fragmenteret industri her, hvor der næsten altid er utrolig mange aktører og datasystemer involveret”, fortæller hun og tilføjer tro mod sin rolle som markedsføringschef: ”Vores system ghTrack samler datastrømme fra de mange forskellige datasystemer og -kilder til én datastrøm, som gør det nemmere at arbejde med og udnytte samt dele dataene”.

Freja Transport & Logistics og Danske Fragtmænd deler data

De to danske logistik virksomheder Freja Transport & Logistics og Danske Fragtmænd deltager i et forskningsprojekt med Aalborg Universitet, GateHouse Logistics og andre parter, hvor de to virksomheder arbejder på at indsamle og dele data om de transportmønstre, der udspiller sig i deres daglige drift.

”Vi har alt for meget tomkørsel”, fortalte Ulf Preisler på messen Move 2018. IT direktør for Danske Fragtmænd. ”Vi arbejder derfor sammen med forskere og eksperter om at afkode mønstre hos vores kunder, så vi bedre kan pakke lastbilerne i den rette rækkefølge, ligesom vi gerne vil have disponeringsopgaven gjort mindre kompleks og mere standardiseret”.

”I fremtiden forventer vi, at der vil komme endnu mere fokus på at dele data på tværs af forsyningskæden, så vores kunder kan udnytte alle informationerne. Vores kunder opstiller i højere grad krav til end2end supply chain-præstationer, og her kan Freja og kunder i fællesskab få indblik i, hvor der er forbedringsmuligheder – via datadeling”, fortalte Kenneth Sandgaard, Head of Digital & Innovation hos Freja, på Move 2018.

Geodatazoner kan være et skridt på vejen
Mette Dietz Lilkær fremhæver en murbrækker, der måske kan hjælpe til at nedbryde nogle af barriererne og fremme datadeling, så flere kan dele kapacitet. Det er geodatazoner, hvor vognmænd og transportvirksomheder kan definere en for eksempel zone på 50 kilometers radius omkring Frankfurt am Main eller Amsterdam, hvor en af transportvirksomhedens lastbiler kører igennem med tom last.

Her sender transportøren så et signal ud om, at her er der en lastbil, der kan tage gods med i en bestemt retning eller på en bestemt rute. Andre transportører kan se signalet og har mulighed for at byde ind, hvis transportøren har et kundebehov, som er svært at dække.

”Det er en slags data sharing window, hvor der er grænser for hvor meget datadeling, der foregår. Det gør det nemmere for vognmanden at overskue og kan måske på sigt bane vejen for endnu mere datadeling”, fortæller hun.

Fra just-in-time til just-in-sequence
GateHouse Logistics driver også et andet projekt sammen med Magna, der er verdens største OEM bilproducent med 335 fabrikker og 168.000 ansatte.

”Magna vil ikke længere nøjes med just-in-time. De arbejder nu med just-in-sequence, hvor underleverandørers komponenter skal tilgå montagefabrikkens flow på den rette tid og i den rette rækkefølge. Planlægningen af hvornår, hvilken kofanger skal indgå i Magnas montageflow, starter allerede 1000 km. væk i underleverandørens fabrik, og det kræver skarp og professionel datadeling”, fortæller Mette Dietz Lilkær og supplerer:

”Leverancer ankommer som perler på en snor. Forudsætningen for det er, at alle tracking data i Magnas forsyningskæde samles i én datastrøm. Det giver et stærkt grundlag for både at kunne udnytte transportkapacitet bedre og naturligvis også opnå et mere optimalt produktionsflow på fabrikkerne med mindre lagre på fabrikkerne”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution

Relateret indhold

21.06.2024SCM.dk

Kunstig intelligens er langt mindre udbredt i forsyningskæden, end man måske skulle tro

20.06.2024SCM.dk

Kommentar: Leverandører drukner i ESG-spørgeskemaer

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

13.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vil du også have budgetpris på en ny traverskran?

12.06.2024Zetes

Sponseret

GUD Filters transforms distribution centre inventory counting with ZetesMedea

04.06.2024SCM.dk

Vi skal blive klogere på fangst og lagring af CO₂

28.05.2024SCM.dk

Bugnende ordrebog skaber nye logistik-arbejdspladser i Nordjylland

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Automation Engineer, Remote Assistance

Har du kompetencerne og lysten til at yde support på komplekse og højteknologiske løsninger? Så søger vi nu endnu en kollega til vores Remote Assistance team.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Kantineassistent - med flair for det grønne køkken

Hos Körber Supply Chain er kantinen vores fælles samlingspunkt, hvor alle medarbejdere fra alle afdelinger mødes dagligt over et veltillavet og lækkert frokostmåltid. Vores kantine er kendt og anerkendt for sin høje kvalitet, et bredt udvalg af lækre og sunde retter, samt masser af smil og god service.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Spare Parts Engineer

Vil du kombinere din passion for tekniske produkter med din erfaring inden for salg af reservedele? Har du enestående erfaring inden for kundeservice, samt er du stærk i opbygning og vedligeholdelse af stærke kunderelationer? Så er det dig, vi søger til vores dynamiske Spare Parts team!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup