DDMRP-planlægningsprincipper passer - desværre - alt for godt til coronakrisen

Coronakrisen synliggør behovet for at planlægge på basis af reelle ordrer. Læs her hvorfor og hvordan.

DDMRP er oplagt som planlægningsmetode, simpelthen fordi metoden bruger den faktiske efterspørgsel som en styringskomponent i forhold til at fastsætte produktionsvolumen og indkøb, mener skribenten..

18.06.2020

Stefan Glar-Hammarsund, Managing Partner, Syncronic, SCM.dk

I de fleste produktions- og logistikvirksomheder har coronakrisen fejet alle forecasts af bordet. De er blevet forældet overnight, fordi efterspørgslen så hurtigt har ændret sig så ekstremt meget. Og prøver vi at se frem, kan ingen præcist sige, hvordan markedet ser ud om en uge, en måned eller et år.

Man kan også sige det på en anden måde: Coronakrisen er det ekstreme VUCA-scenarie. VUCA er et udtryk, som amerikanske militæranalytikere opfandt i 1987 for at beskrive, hvordan det moderne samfund er indrettet, og er en sammentrækning af begreberne:

Stefan Glar-Hammarsund er managing partner i konsulenthuset Syncronic, har 20 års erfaring med løsninger inden for end-to-end supply chain management og har i dag fokus på Demand-Driven MRP. .

  • Volatility (volatilitet)

  • Uncertainty (usikkerhed)

  • Complexity (kompleksitet)

  • Ambiguity (tvetydighed)

Alle fire begreber er desværre alt for aktuelle lige nu.

Og derfor er det selvfølgelig også ekstremt svært for virksomheder at planlægge, for hvad skal de planlægge efter? Bliver volumenændringen på 20 % eller 50 % i forhold til sidste år?

Er det muligt at skaffe råvarer og halvfabrikata fra Kina og Sydeuropa? Kommer efterspørgslen tilbage med halv eller dobbelt kraft om nogle måneder?

Og hvordan sikrer vi effektiv styring af vores forsyningskæde og høj leveringsservice til kunderne under disse omstændigheder?

Den oplagte planlægningsmetode
Med så mange usikkerheder er det oplagt at bruge DDMRP (Demand Driven Material Requirements Planning) som planlægningsmetode. Simpelthen fordi metoden bruger den faktiske efterspørgsel som en styringskomponent i forhold til at fastsætte produktionsvolumen og indkøb.

Dermed bliver man på kort sigt uafhængig af forecasts og for alvor ”demand driven” i modsætning til traditionelle kaskademodeller baseret på MRP, hvor man fastlægger en kvartals- eller årsomsætning og herudfra fastsætter en vis uge- eller dagsproduktion.

Bliv klogere på DDMRP

Kaskademodeller har i disse coronatider en ekstrem stor fejlmargen, fordi de kigger i bakspejlet på historik i modsætning til DDMRP, som så at sige kigger ud gennem forruden på faktiske ordrer for at forudse, hvad der bør produceres lige nu.

Når coronakrisen en dag er ovre, vil DDMRP faktisk stadigvæk være en overlegen planlægningsmetode. Den virker både i kriser og i mere fredelige situationer.

Derfor kan din virksomhed lige så godt kigge nærmere på DDMRP allerede nu, og på den måde opbygge nogle fordele både her og nu og den dag verden åbner op igen og atter bare er moderat volatil, usikker, kompleks og tvetydig.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

29.04.2024SCM.dk

Virksomheder får hjælp til at navigere i AI-landskabet

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

10.10.2023SCM.dk

Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle