Del 1: Sådan går det med SCM i 2017 – er du klar?

16 eksperter giver deres bud på, hvilke udfordringer du vil møde i det nye år, og hvordan du som supply chain-leder kan gøre en forskel. Der er pæn enighed om, at det digitale og dataanalyser er blandt de største udfordringer. Men der er stor spredning i eksperternes vurdering af virkemidler i 2017. Er du, din organisation og din ledelse klar til 2017? Læs de første otte eksperters svar herunder - resten kan du glæde dig til at læse i morgen.

16 SCM-eksperter og fagfolk har kigget i krystalkuglen og giver deres bud på branchens udfordringer og tendenser i 2017. Illustration: Vibeke Brylle.

31.01.2017

SCM.dk

-

Måltal skal fjerne kompleksitet og understøtte vækst

Lora Cecere, CEO, Supply Chain Insights.

Udfordringer:
Afklaring af mål. Vækstkurven taber fart, og virksomheder kæmper for at holde liv i vækstagendaerne. Konsekvensen for forsyningskæderne er, at supply chain kompleksiteten stiger ukontrolleret, og at det skaber højere omkostninger. Men supply chain ledere har fortsat mest fokus på omkostninger og ikke kompleksitet eller vækst.

Virkemidler:
Analytics vil med hjælp fra open source og kognitiv læring være et godt værktøj. Vi vil i 2017 se en omdefinering af supply chain planning i retning af at bidrage med mere indsigt og være mere økonomisk overskueligt.

____________________________________________________________________________________________

Analytics og nye datakilder kan gøre forskellen

Kai Hoberg, professor, Kühne Logistics University.

Udfordringer:
Den politiske ustabilitet i form af fx. Trump, Brexit, Tyrkiet og effekterne på ledelse af forsyningskæder er en nøgleudfordring. Digitalisering og valg af de rette teknologier, som bidrager med ægte forbedring af supply chain processer, er en anden primær udfordring. Endelig vil rekruttering af SCM talenter fortsætte med at være vanskeligt.

Virkemidler:
Der bliver brug for mange virkemidler som fx S&OP, lageroptimering og netværksdesign. Men særligt analytics og nye datakilder vil kunne bidrage med store fordele. Jeg har fx bistået med at integrere vejrudsigter i demand planning processen hos en stor e-handelsdetailvirksomhed, hvilket havde en markant positiv effekt på planlægning af bemandingen på lageret.

____________________________________________________________________________________________

Hvad gør vi, hvis vi tager fejl?

Einar Scholte, partner, Implement.

Udfordringer:
Udfordringerne er “disrupters” (inkl. de politiske strømninger - se fx på USA) og “digitalisering”. Vores opfattelse af markeder, behov og verdenen ændres. Tænk over følgende: Internethandlen vokser, men når den intelligente postkasse kommer om lidt, bliver e-handlen endnu større og meget mere “personificeret” – det betyder også flere returvarer og større gennemsigtighed. Er vi klar?

Virkemidler:
Tre fokusområder er centrale. 1) En velbeskrevet “operating model” der forholder sig til ændringerne. 2) En meget skarp S&OP proces, så vi kan tage intelligente taktiske beslutninger og 3) denne gang må vi også få et fokus på risikostyring – hvad gør vi, hvis vi tager fejl?

____________________________________________________________________________________________

Kannibalisering af din forretning skal helst komme indefra

Jørgen Nørmølle, partner, 4Improve.

Udfordringer:

  • Digitaliseringen åbner for helt nye muligheder – disruption.
  • IoT skaber mulighed for både nye betjenings- og integrationsmåder.
  • Enorme datamængder er næsten uudtømmelige kilder til indsigt.
  • Forskydning i omkostningsstrukturer udfordrer (igen) global footprint.
  • Små leverancer af unikke varer med ultrakort leveringstid.

Virkemidler:

  1. Digitalisering af forretningsmodeller på flere måder.
  2. End-to-end integration: konkurrencen er mellem værdikæder.
  3. Big data: søg ind i beherskelse af de nye datamængder.
  4. Back sourcing: gårsdagens outsourcing skal revurderes.
  5. Complexity reduction: find ind til benet og bevidstgør variantskabelse derfra.
  6. Skab nye veje til at konkurrere imod dig selv – kannibalisering af din forretning skal helst komme indefra.

____________________________________________________________________________________________

Fokusér på segmentering og kundelønsomhed

Bo Quist, COO, Peter Justesen Company.

Udfordringer:
Den digitale udfordring generelt og kravet til at kende de enkelte markeder og kunders behov bliver yderligere intensiveret. Det omfatter blandt andet behovet for at kunne tilbyde en konkurrencedygtig, agil, skræddersyet og online baseret 24/7/365 service til den enkelte.

Virkemidler:
Differentieret og dynamisk markeds- og kundesegmentering vil intensivere fokus på kundelønsomhed fremfor produktlønsomhed med henblik på at optimere sidstnævnte. Øget automatisering og intelligent brug af ”big data” kan sikre en skarpere prioritering og kontinuerlig forbedring af operational excellence, hvilket løbende vil styrke virksomhedens forretningsmæssige værdier.

____________________________________________________________________________________________

Hurtig tilpasning af forretningen

Lars Bomholt, CPO, Wrist Ship Supply.

Udfordringer:
Den største udfordring bliver efter min vurdering til stadighed at kunne navigere sin virksomhed i et mere komplekst globalt marked med stigende konkurrence og volatilitet.

Virkemidler:
De væsentligste virkemidler bliver således evnen til hurtigt og effektivt at kunne tilpasse sin virksomhed og dens produkter/services. Nøgleordene bliver derfor efter min vurdering: agilitet, digitalisering og innovation.

____________________________________________________________________________________________

Datadeling i værdikæden bliver afgørende

Lars Kyed, adm. direktør GS1 Denmark.

Udfordringer:
Den digitale indpakning af produktet, dvs. informationer, fotos og snart også video, bliver afgørende for, om forbrugeren vælger at købe produktet. Derfor bør alle aktører tage kvaliteten af denne indpakning meget alvorligt. Og man bliver nødt til at samarbejde om at afdække databehovet løbende – og blive enige om en fælles standard for det.

Virkemidler:
Samarbejde i forsyningskæden skal være platformen – det kræver dedikerede ressourcer. Datadeling er værdifuld for handelspartnere og for intern effektivitet i alt fra indkøb og logistik til marketing og salg. Over for forbrugerne er åbenhed om produktinformationer et kraftigt signal om respekt. En del af løsningen er en fælles platform at udveksle data fra - kombineret med kvalitetssikring af data.

____________________________________________________________________________________________

Se forretningen udefra og ind

Peter Linnet, COO, BoConcept.

Udfordringer:
Den største udfordring bliver helt klart at se på vores forretning udefra og ind. Med vores vækstambitioner er det afgørende, at vi fokuserer vores indsats på forretningernes og kundernes behov. Vi skal arbejde med logistikløsninger, der nedbringer kompleksiteten ud mod forretningerne og kunderne og dermed understøtter detailleddet og kundeoplevelsen.

Virkemidler:
At få et klart og prioriteret billede af forretningernes og kundernes behov. Vi skal vælge de løsninger i den rækkefølge, der understøtter vores vækststrategi. Vi skal med udgangspunkt i intern og ekstern kompetence skabe en enkel og direkte logistik, der forenkler transaktionerne imellem os og kunderne og dermed giver den nødvendige gennemsigtighed.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg