Del 1: Sådan går det med SCM i 2017 – er du klar?

16 eksperter giver deres bud på, hvilke udfordringer du vil møde i det nye år, og hvordan du som supply chain-leder kan gøre en forskel. Der er pæn enighed om, at det digitale og dataanalyser er blandt de største udfordringer. Men der er stor spredning i eksperternes vurdering af virkemidler i 2017. Er du, din organisation og din ledelse klar til 2017? Læs de første otte eksperters svar herunder - resten kan du glæde dig til at læse i morgen.

16 SCM-eksperter og fagfolk har kigget i krystalkuglen og giver deres bud på branchens udfordringer og tendenser i 2017. Illustration: Vibeke Brylle.

31.01.2017

SCM.dk

-

Måltal skal fjerne kompleksitet og understøtte vækst

Lora Cecere, CEO, Supply Chain Insights.

Udfordringer:
Afklaring af mål. Vækstkurven taber fart, og virksomheder kæmper for at holde liv i vækstagendaerne. Konsekvensen for forsyningskæderne er, at supply chain kompleksiteten stiger ukontrolleret, og at det skaber højere omkostninger. Men supply chain ledere har fortsat mest fokus på omkostninger og ikke kompleksitet eller vækst.

Virkemidler:
Analytics vil med hjælp fra open source og kognitiv læring være et godt værktøj. Vi vil i 2017 se en omdefinering af supply chain planning i retning af at bidrage med mere indsigt og være mere økonomisk overskueligt.

____________________________________________________________________________________________

Analytics og nye datakilder kan gøre forskellen

Kai Hoberg, professor, Kühne Logistics University.

Udfordringer:
Den politiske ustabilitet i form af fx. Trump, Brexit, Tyrkiet og effekterne på ledelse af forsyningskæder er en nøgleudfordring. Digitalisering og valg af de rette teknologier, som bidrager med ægte forbedring af supply chain processer, er en anden primær udfordring. Endelig vil rekruttering af SCM talenter fortsætte med at være vanskeligt.

Virkemidler:
Der bliver brug for mange virkemidler som fx S&OP, lageroptimering og netværksdesign. Men særligt analytics og nye datakilder vil kunne bidrage med store fordele. Jeg har fx bistået med at integrere vejrudsigter i demand planning processen hos en stor e-handelsdetailvirksomhed, hvilket havde en markant positiv effekt på planlægning af bemandingen på lageret.

____________________________________________________________________________________________

Hvad gør vi, hvis vi tager fejl?

Einar Scholte, partner, Implement.

Udfordringer:
Udfordringerne er “disrupters” (inkl. de politiske strømninger - se fx på USA) og “digitalisering”. Vores opfattelse af markeder, behov og verdenen ændres. Tænk over følgende: Internethandlen vokser, men når den intelligente postkasse kommer om lidt, bliver e-handlen endnu større og meget mere “personificeret” – det betyder også flere returvarer og større gennemsigtighed. Er vi klar?

Virkemidler:
Tre fokusområder er centrale. 1) En velbeskrevet “operating model” der forholder sig til ændringerne. 2) En meget skarp S&OP proces, så vi kan tage intelligente taktiske beslutninger og 3) denne gang må vi også få et fokus på risikostyring – hvad gør vi, hvis vi tager fejl?

____________________________________________________________________________________________

Kannibalisering af din forretning skal helst komme indefra

Jørgen Nørmølle, partner, 4Improve.

Udfordringer:

  • Digitaliseringen åbner for helt nye muligheder – disruption.
  • IoT skaber mulighed for både nye betjenings- og integrationsmåder.
  • Enorme datamængder er næsten uudtømmelige kilder til indsigt.
  • Forskydning i omkostningsstrukturer udfordrer (igen) global footprint.
  • Små leverancer af unikke varer med ultrakort leveringstid.

Virkemidler:

  1. Digitalisering af forretningsmodeller på flere måder.
  2. End-to-end integration: konkurrencen er mellem værdikæder.
  3. Big data: søg ind i beherskelse af de nye datamængder.
  4. Back sourcing: gårsdagens outsourcing skal revurderes.
  5. Complexity reduction: find ind til benet og bevidstgør variantskabelse derfra.
  6. Skab nye veje til at konkurrere imod dig selv – kannibalisering af din forretning skal helst komme indefra.

____________________________________________________________________________________________

Fokusér på segmentering og kundelønsomhed

Bo Quist, COO, Peter Justesen Company.

Udfordringer:
Den digitale udfordring generelt og kravet til at kende de enkelte markeder og kunders behov bliver yderligere intensiveret. Det omfatter blandt andet behovet for at kunne tilbyde en konkurrencedygtig, agil, skræddersyet og online baseret 24/7/365 service til den enkelte.

Virkemidler:
Differentieret og dynamisk markeds- og kundesegmentering vil intensivere fokus på kundelønsomhed fremfor produktlønsomhed med henblik på at optimere sidstnævnte. Øget automatisering og intelligent brug af ”big data” kan sikre en skarpere prioritering og kontinuerlig forbedring af operational excellence, hvilket løbende vil styrke virksomhedens forretningsmæssige værdier.

____________________________________________________________________________________________

Hurtig tilpasning af forretningen

Lars Bomholt, CPO, Wrist Ship Supply.

Udfordringer:
Den største udfordring bliver efter min vurdering til stadighed at kunne navigere sin virksomhed i et mere komplekst globalt marked med stigende konkurrence og volatilitet.

Virkemidler:
De væsentligste virkemidler bliver således evnen til hurtigt og effektivt at kunne tilpasse sin virksomhed og dens produkter/services. Nøgleordene bliver derfor efter min vurdering: agilitet, digitalisering og innovation.

____________________________________________________________________________________________

Datadeling i værdikæden bliver afgørende

Lars Kyed, adm. direktør GS1 Denmark.

Udfordringer:
Den digitale indpakning af produktet, dvs. informationer, fotos og snart også video, bliver afgørende for, om forbrugeren vælger at købe produktet. Derfor bør alle aktører tage kvaliteten af denne indpakning meget alvorligt. Og man bliver nødt til at samarbejde om at afdække databehovet løbende – og blive enige om en fælles standard for det.

Virkemidler:
Samarbejde i forsyningskæden skal være platformen – det kræver dedikerede ressourcer. Datadeling er værdifuld for handelspartnere og for intern effektivitet i alt fra indkøb og logistik til marketing og salg. Over for forbrugerne er åbenhed om produktinformationer et kraftigt signal om respekt. En del af løsningen er en fælles platform at udveksle data fra - kombineret med kvalitetssikring af data.

____________________________________________________________________________________________

Se forretningen udefra og ind

Peter Linnet, COO, BoConcept.

Udfordringer:
Den største udfordring bliver helt klart at se på vores forretning udefra og ind. Med vores vækstambitioner er det afgørende, at vi fokuserer vores indsats på forretningernes og kundernes behov. Vi skal arbejde med logistikløsninger, der nedbringer kompleksiteten ud mod forretningerne og kunderne og dermed understøtter detailleddet og kundeoplevelsen.

Virkemidler:
At få et klart og prioriteret billede af forretningernes og kundernes behov. Vi skal vælge de løsninger i den rækkefølge, der understøtter vores vækststrategi. Vi skal med udgangspunkt i intern og ekstern kompetence skabe en enkel og direkte logistik, der forenkler transaktionerne imellem os og kunderne og dermed giver den nødvendige gennemsigtighed.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle