Den virtuelle virksomhed vinder fodfæste

Større fleksibilitet, bedre leveringstider, hurtig respons samt uafhængighed af fysiske barriere, vil følge i kølvandet på den øgede digitalisering af forretningsprocesser. Emnet bliver nu genstand for en PhD-afhandling.

07.04.2008

SCM.dk

Et stadigt stigende antal virksomheder organiserer sig i dag virtuelt, således at funktionerne ikke længere er afhængige af den fysiske dimension. Den virtuelle virksomhed er kendetegnet ved konsekvent digitalisering af forretningsgangen samt udpræget brug af netværksdannelse, hvilket indebærer, at nye funktioner hurtigt kan etableres - og atter opløses, hvis det er nødvendigt.
Anna Holm, der er Master i Business Administration, og ansat ved Center for Ledelse, Organisation og Kompetence ved Handelshøjskolen i Århus, er for tiden ved at skrive en PhD om virtuel organisering, med særlig fokus på den virtuelle HR-funktion. Gennem en årrække har hun været ansat i et konsulentfirma, hvor hendes opgave bestod i opbygge en sådan virksomhedsorganisering.
”En virtuel organisation kræver, at man vender op og ned på vante arbejdsmetoder, lige som det forudsætter, at virksomheden er i stand til at integrere forskellige IT-systemer, så der opstår en fælles IT-platform”, siger hun. ”Samtidig er det nødvendigt, at medarbejderne er gode til at kommunikere såvel skriftligt som mundtligt, lige som de generelt skal være åbne over for at bruge kommunikation som et redskab i dagligdagen. De skal være proaktive og ikke være bange for at dele deres viden med andre”, forklarer Anna Holm, som er overbevist om, at den virtuelle organisering af virksomheder er en dynamisk proces, som ikke kan stoppes.
”I løbet af en årrække vil vi derfor se stadig flere typer virksomheder, som i større eller mindre grad overgår til en situation, hvor funktioner og aktiviteter ikke længere bliver afhængige af en fysisk forankret platform. Medarbejdere kan derfor i langt højere grad ansættes til at udføre midlertidige projektopgaver, lige som teams sagtens kan holde en tæt dialog med hinanden, uden at de behøver befinde sig på det samme geografiske sted”.

Hurtigere respons
Fordelen er, at virksomheden opnår øget fleksibilitet, både i forhold til kunder, leverandører og de interne processer. Samtidig vil man i langt større grad kunne følge markedsudviklingen tæt - og dermed forblive konkurrencedygtig. Ydermere kan der opnås bedre og mere effektive leveringstider, lige som man får en langt hurtigere respons fra kunder og samarbejdspartnere. Den virtuelle organisation har således stor indflydelse på hele forsyningskæden, fordi den skaber overskuelighed.”
Foreløbig har det primært været vidensintensive virksomheder, som har taget virtuelle funktoner i anvendelse.
”Ikke mindst regnskabs- og HR-funktioner bliver i stigende grad IT-baseret, fordi man i særlig grad her er i stand til at reducere og forenkle de administrative processer. De administrative byrder bliver således markant nedbragt, lige som arbejdet herved ofte bliver mindre rutinepræget.
Faren består imidlertid i, at den virtuelle organisering forvandles til et problembarn, hvis der lægges fejlagtige eller misvisende data ind i systemet. Derfor er grundighed af vital betydning”, forklarer Anna Holm.

Logistik og transport
Den virtuelle organisering har også vundet indpas i logistik- og transportvirksomheder, hvor ordreafgivelse og håndtering af opgaver i dag oftest udelukkende er internetbaseret. Den stigende brug af GPS til at positionsbestemme varer og transporter er lige som f.eks. E-business et resultat af virtuel organisering.
”Finanssektoren er måske det nærmeste man i dag er kommet til en virtuel industri,” siger hun.
Men det kræver tid at koordinere og designe en virtuel forretningsmodel. Det er heller ikke billigt, og man skal være forberedt på, at projektet kommer til at involvere en stor gruppe medarbejdere.
”Virtuel organisering er samtidig udtryk for, at markedet stiller nye krav til virksomhederne, blandt andet om at de i højere grad skal udlicitere en række mere generelle funktioner til specialister, så de i stedet kan koncentrere sig om deres kernekompetencer”, siger Anna Holm, som samtidig håber, at der med tiden vil blive udviklet nyttige værktøjer og analysemodeller, som vil gøre det lettere at forstå, hvad der påvirker den enkelte virksomheds virtualiseringsgrad samt hvad der på længere sigt bliver resultatet af indsatsen med at skabe den virtuelle virksomhedskultur.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

15.08.2025GS1 Denmark

Sponseret

Lige om lidt rammer producentansvar for emballager stort set alle danske virksomheder

14.08.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Vil du være først med det nyeste fra SCANLOX?

14.08.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

11.08.2025SSI Schäfer

Sponseret

Ny ledelse af plastdivisionen hos SSI SCHÄFER

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Som Lead Auditor spiller du en central rolle i at sikre, at organisationens ledelsessystem effektivt støtter ledelsen i at opnå deres mål. ISO 9001-standarden er globalt den mest udbredte og blev revideret i 2015. Den fungerer som et grundlæggende styringsværktøj for optimering og effektivisering af processer i forskellige typer af organisationer, herunder inden for produktion, service, sundhedssektoren m.fl. Vedligeholdelse af disse processer er afgørende for at opnå vedvarende resultater, og audits er en del af plan-do-check-act processen.

Dato

01.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 kursus målrettet offentlig forvaltning, stat, regioner og kommuner

Med NIS2-direktivet følger nye krav, der skal sikre et højt niveau af cybersikkerhed på tværs af EU-landene, og med den danske lovimplementering vil også den offentlige sektor skulle leve op til kravene.

Dato

02.09.2025

Sted

Aarhus DK

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

02.09.2025

Sted

Online