Detail- og dagligvarehandlen satser på teknologien

Teknologisk innovation står højt på agendaen hos toplederne inden for detail- og dagligvarehandlen. Det viser PwC’s årlige Global CEO Survey, hvor 344 CEO’er i spidsen for detail- og dagligvarehandlen har deltaget.

Topledere inden for detail- og dagligvarehandlen frygter ikke den teknologiske udvikling, men ser den tværtimod som en gylden mulighed for at finde nye kunder..

03.04.2014

SCM.dk

Topledere inden for detail- og dagligvarehandlen frygter ikke den teknologiske udvikling, men ser den tværtimod som en gylden mulighed for at finde nye kunder. Derfor står teknologisk innovation også højt på agendaen i bestræbelserne for at nå de globale forbrugere. Det viser PwC’s årlige Global CEO Survey.

80 procent af toplederne fra detailhandel lister ”teknologisk fremskridt” som en af de globale tendenser, der vil forvandle deres virksomheder mest over de næste fem år. Blandt toplederne fra dagligvarehandlen er det 67 procent af de adspurgte, der placerer emnet i top tre.

Læs også: Færre vil investere i ny teknologi i 2013

”Det er positivt, at toplederne inden for såvel detailhandlen som dagligvarehandlen omfavner teknologien, for det nytter ikke ret meget at kæmpe imod. Jeg tror, den positive tilgang skyldes, at mange allerede har oplevet, at de kan få flere produkter ud til deres kunder ved hjælp af ny teknologi”, udtaler parter i PwC Henrik Trangeled Kristensen, der er ekspert i detail- og dagligvarehandlen.

Selv om begge grupper ser de teknologiske fremskridt som en tendens, der kan forvandle deres virksomhed i fremtiden, er kun 34 pocent af toplederne inden for detailhandel og 38 procent af toplederne fra dagligvarehandlen bekymret. Til sammenligning gælder det 47 procent, når man ser samlet på undersøgelsen på tværs af brancher.

E-handel er med til at bane vejen
E-handel er et godt eksempel på, hvordan teknologien har forandret især detailhandlen. I år viste PwC’s ”Totale Retail Shopper” survey, at 41 procent køber produkter via tablets mod kun 28 procent i 2012, og 43 procent køber produkter over smartphones mod 30 procent i 2012. Det viser, at forbrugerne er åbne over for, at ny teknologi kan forbedre eller ændre deres købsoplevelse.

Læs også: Voksende e-handel udfordrer logistikken i detailhandelen

”Det er et faktum, at forbrugsmønstre og -adfærd har forandret sig. Derfor er det nødvendigt for detail- og dagligvareforhandlere at få fingeren på pulsen, når det kommer til denne ændrede adfærd, og hvordan man kan imødekomme forbrugerens behov,” påpeger Henrik Trangeled Kristensen. 

- JDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

03.03.2025Descartes

Sponseret

CBAM og frihandelsaftaler – dette er vigtigt at vide

27.02.2025SCM.dk

Året grønne indkøber i 2024 har miljømærkede indkøb som en høj prioritet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle