Detail- og dagligvarehandlen satser på teknologien

Teknologisk innovation står højt på agendaen hos toplederne inden for detail- og dagligvarehandlen. Det viser PwC’s årlige Global CEO Survey, hvor 344 CEO’er i spidsen for detail- og dagligvarehandlen har deltaget.

Topledere inden for detail- og dagligvarehandlen frygter ikke den teknologiske udvikling, men ser den tværtimod som en gylden mulighed for at finde nye kunder..

03.04.2014

SCM.dk

Topledere inden for detail- og dagligvarehandlen frygter ikke den teknologiske udvikling, men ser den tværtimod som en gylden mulighed for at finde nye kunder. Derfor står teknologisk innovation også højt på agendaen i bestræbelserne for at nå de globale forbrugere. Det viser PwC’s årlige Global CEO Survey.

80 procent af toplederne fra detailhandel lister ”teknologisk fremskridt” som en af de globale tendenser, der vil forvandle deres virksomheder mest over de næste fem år. Blandt toplederne fra dagligvarehandlen er det 67 procent af de adspurgte, der placerer emnet i top tre.

Læs også: Færre vil investere i ny teknologi i 2013

”Det er positivt, at toplederne inden for såvel detailhandlen som dagligvarehandlen omfavner teknologien, for det nytter ikke ret meget at kæmpe imod. Jeg tror, den positive tilgang skyldes, at mange allerede har oplevet, at de kan få flere produkter ud til deres kunder ved hjælp af ny teknologi”, udtaler parter i PwC Henrik Trangeled Kristensen, der er ekspert i detail- og dagligvarehandlen.

Selv om begge grupper ser de teknologiske fremskridt som en tendens, der kan forvandle deres virksomhed i fremtiden, er kun 34 pocent af toplederne inden for detailhandel og 38 procent af toplederne fra dagligvarehandlen bekymret. Til sammenligning gælder det 47 procent, når man ser samlet på undersøgelsen på tværs af brancher.

E-handel er med til at bane vejen
E-handel er et godt eksempel på, hvordan teknologien har forandret især detailhandlen. I år viste PwC’s ”Totale Retail Shopper” survey, at 41 procent køber produkter via tablets mod kun 28 procent i 2012, og 43 procent køber produkter over smartphones mod 30 procent i 2012. Det viser, at forbrugerne er åbne over for, at ny teknologi kan forbedre eller ændre deres købsoplevelse.

Læs også: Voksende e-handel udfordrer logistikken i detailhandelen

”Det er et faktum, at forbrugsmønstre og -adfærd har forandret sig. Derfor er det nødvendigt for detail- og dagligvareforhandlere at få fingeren på pulsen, når det kommer til denne ændrede adfærd, og hvordan man kan imødekomme forbrugerens behov,” påpeger Henrik Trangeled Kristensen. 

- JDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

27.06.2025SCM.dk

Israel-Iran konflikten forstyrrer regionale fragtkæder og global olieforsyning

23.05.2025SCM.dk

Forbedret EDI-partnerprogram løfter forsyningskædesamarbejdet

14.05.2025SCM.dk

Fuld gennemsigtighed om CO2-aftryk hos Brødrene Dahl

07.05.2025SCM.dk

Grønne brændstoffer skal styrke Europas forsyningssikkerhed – Danmark kan tage teten

06.05.2025SCM.dk

Dansk erhvervsliv i samlet opråb: Sæt det grønne øverst i offentlige udbud

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online