Detail- og dagligvarehandlen satser på teknologien

Teknologisk innovation står højt på agendaen hos toplederne inden for detail- og dagligvarehandlen. Det viser PwC’s årlige Global CEO Survey, hvor 344 CEO’er i spidsen for detail- og dagligvarehandlen har deltaget.

Topledere inden for detail- og dagligvarehandlen frygter ikke den teknologiske udvikling, men ser den tværtimod som en gylden mulighed for at finde nye kunder..

03.04.2014

SCM.dk

Topledere inden for detail- og dagligvarehandlen frygter ikke den teknologiske udvikling, men ser den tværtimod som en gylden mulighed for at finde nye kunder. Derfor står teknologisk innovation også højt på agendaen i bestræbelserne for at nå de globale forbrugere. Det viser PwC’s årlige Global CEO Survey.

80 procent af toplederne fra detailhandel lister ”teknologisk fremskridt” som en af de globale tendenser, der vil forvandle deres virksomheder mest over de næste fem år. Blandt toplederne fra dagligvarehandlen er det 67 procent af de adspurgte, der placerer emnet i top tre.

Læs også: Færre vil investere i ny teknologi i 2013

”Det er positivt, at toplederne inden for såvel detailhandlen som dagligvarehandlen omfavner teknologien, for det nytter ikke ret meget at kæmpe imod. Jeg tror, den positive tilgang skyldes, at mange allerede har oplevet, at de kan få flere produkter ud til deres kunder ved hjælp af ny teknologi”, udtaler parter i PwC Henrik Trangeled Kristensen, der er ekspert i detail- og dagligvarehandlen.

Selv om begge grupper ser de teknologiske fremskridt som en tendens, der kan forvandle deres virksomhed i fremtiden, er kun 34 pocent af toplederne inden for detailhandel og 38 procent af toplederne fra dagligvarehandlen bekymret. Til sammenligning gælder det 47 procent, når man ser samlet på undersøgelsen på tværs af brancher.

E-handel er med til at bane vejen
E-handel er et godt eksempel på, hvordan teknologien har forandret især detailhandlen. I år viste PwC’s ”Totale Retail Shopper” survey, at 41 procent køber produkter via tablets mod kun 28 procent i 2012, og 43 procent køber produkter over smartphones mod 30 procent i 2012. Det viser, at forbrugerne er åbne over for, at ny teknologi kan forbedre eller ændre deres købsoplevelse.

Læs også: Voksende e-handel udfordrer logistikken i detailhandelen

”Det er et faktum, at forbrugsmønstre og -adfærd har forandret sig. Derfor er det nødvendigt for detail- og dagligvareforhandlere at få fingeren på pulsen, når det kommer til denne ændrede adfærd, og hvordan man kan imødekomme forbrugerens behov,” påpeger Henrik Trangeled Kristensen. 

- JDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding