Detail- og dagligvarehandlen satser på teknologien

Teknologisk innovation står højt på agendaen hos toplederne inden for detail- og dagligvarehandlen. Det viser PwC’s årlige Global CEO Survey, hvor 344 CEO’er i spidsen for detail- og dagligvarehandlen har deltaget.

Topledere inden for detail- og dagligvarehandlen frygter ikke den teknologiske udvikling, men ser den tværtimod som en gylden mulighed for at finde nye kunder..

03.04.2014

SCM.dk

Topledere inden for detail- og dagligvarehandlen frygter ikke den teknologiske udvikling, men ser den tværtimod som en gylden mulighed for at finde nye kunder. Derfor står teknologisk innovation også højt på agendaen i bestræbelserne for at nå de globale forbrugere. Det viser PwC’s årlige Global CEO Survey.

80 procent af toplederne fra detailhandel lister ”teknologisk fremskridt” som en af de globale tendenser, der vil forvandle deres virksomheder mest over de næste fem år. Blandt toplederne fra dagligvarehandlen er det 67 procent af de adspurgte, der placerer emnet i top tre.

Læs også: Færre vil investere i ny teknologi i 2013

”Det er positivt, at toplederne inden for såvel detailhandlen som dagligvarehandlen omfavner teknologien, for det nytter ikke ret meget at kæmpe imod. Jeg tror, den positive tilgang skyldes, at mange allerede har oplevet, at de kan få flere produkter ud til deres kunder ved hjælp af ny teknologi”, udtaler parter i PwC Henrik Trangeled Kristensen, der er ekspert i detail- og dagligvarehandlen.

Selv om begge grupper ser de teknologiske fremskridt som en tendens, der kan forvandle deres virksomhed i fremtiden, er kun 34 pocent af toplederne inden for detailhandel og 38 procent af toplederne fra dagligvarehandlen bekymret. Til sammenligning gælder det 47 procent, når man ser samlet på undersøgelsen på tværs af brancher.

E-handel er med til at bane vejen
E-handel er et godt eksempel på, hvordan teknologien har forandret især detailhandlen. I år viste PwC’s ”Totale Retail Shopper” survey, at 41 procent køber produkter via tablets mod kun 28 procent i 2012, og 43 procent køber produkter over smartphones mod 30 procent i 2012. Det viser, at forbrugerne er åbne over for, at ny teknologi kan forbedre eller ændre deres købsoplevelse.

Læs også: Voksende e-handel udfordrer logistikken i detailhandelen

”Det er et faktum, at forbrugsmønstre og -adfærd har forandret sig. Derfor er det nødvendigt for detail- og dagligvareforhandlere at få fingeren på pulsen, når det kommer til denne ændrede adfærd, og hvordan man kan imødekomme forbrugerens behov,” påpeger Henrik Trangeled Kristensen. 

- JDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia