DHL investerer millarder i Indien frem mod 2030
Omfattende satsning på logistik, digitalisering og grøn infrastruktur skal accelerere bæredygtig vækst og understøtte Indiens voksende rolle i globale forsyningskæder
DHL Group, verdens førende logistikvirksomhed, vil investere omkring 1 milliard euro på tværs af alle sine forretningsenheder i Indien inden 2030. Foto: DHL
DHL Group, verdens førende logistikvirksomhed, vil investere omkring 1 milliard euro på tværs af alle sine forretningsenheder i Indien inden 2030. Investeringen afspejler DHL’s tillid til Indiens dynamiske marked og passer ind i Strategy 2030, som skal sætte fart på bæredygtig vækst. Det flerårige investeringsprogram dækker centrale sektorer som life science og sundhed, nye energiteknologier, e-handel og digitalisering.
De største infrastruktursatsninger omfatter:
• Det første DHL Health Logistics-hub for DHL Supply Chain India i Bhiwandi
• Indiens største lavemissions-baserede, integrerede driftsfacilitet for Blue Dart i Bijwasan
• Det første automatiske sorteringscenter for DHL Express India i Delhi
• Det femte DHL IT Services Center i Indore
• Et Center of Excellence (COE) for elbiler og batterilogistik i Chennai og Mumbai
• Den største lavemissions-baserede, integrerede landbaserede hub for Blue Dart i Haryana
”Den globale handel møder modvind, men vi har fortsat stor tiltro til Indiens dynamiske marked. Landets diversificeringsstrategi og erhvervsvenlige politikker giver et solidt fundament for langsigtede investeringer. Med vores investeringsprogram på omkring 1 milliard euro udvider vi pålidelige og mere bæredygtige logistikløsninger til vores kunder i Indien”, siger Tobias Meyer, CEO for DHL Group.
Indien er også ved at udvikle sig til et globalt teknologicenter for DHL Group med over 1.300 eksperter inden for digitalisering og logistik. Det nye IT Services Center og træningsakademiet i Indore skal opkvalificere medarbejdere inden for automatisering og AI og dermed styrke DHL’s digitaliseringsstrategi.
Læs også: Nu begynder der igen at ske noget i Suezkanalen
Ifølge DHL’s Global Connectedness Tracker forventes den gennemsnitlige afstand for varehandel i Indien at nå 6.190 kilometer i 2025 (2024: 6.090 kilometer). Det afspejler Indiens stigende handel med 24 lande i Asien, Mellemøsten, Europa, Afrika og Amerika. DHL’s globale netværk i 220 lande og territorier sætter koncernen i en stærk position til at understøtte Indiens voksende rolle i internationale forsyningskæder.
DHL Group har forpligtet sig til at reducere CO₂-udledningerne til 29 millioner ton inden 2030 og nå netto-nul udledning i 2050. I Indien omfatter initiativerne elektrificering af flåden, lavemissionsfaciliteter og GoGreen Plus-programmet, der muliggør mere bæredygtig forsendelse gennem brug af vedvarende brændstoffer og elektriske køretøjer.
Kilde: DHL Group
/ PiB
