DHL løfter effektiviteten med AI-agenter
Samarbejde med AI-startup markerer et vigtigt skridt i brugen af agent-baseret AI til at strømline den operationelle kommunikation, styrke kundeoplevelsen og løfte medarbejderengagementet.
DHL Supply Chain har allerede anvendt HappyRobots AI-agenter med succes på tværs af flere regioner og anvendelsesområder, herunder tidsbooking, opkaldsopfølgning med chauffører og koordinering af højt prioriterede opgaver på lagre. Foto: DHL
DHL Group, verdens førende logistikudbyder, accelererer sin koncernomfattende AI-strategi gennem et nyt partnerskab mellem kontraktlogistikdivisionen DHL Supply Chain og AI-startup’en HappyRobot. Samarbejdet markerer et vigtigt skridt i at implementere agent-baseret AI til at effektivisere operationel kommunikation og forbedre kundeoplevelsen og medarbejdernes arbejdsmiljø.
DHL Supply Chain har allerede anvendt HappyRobots AI-agenter med succes på tværs af flere regioner og anvendelsesområder, herunder tidsbooking, opkaldsopfølgning med chauffører og koordinering af højt prioriterede opgaver på lagre. Disse AI-agenter håndterer selvstændigt telefon- og e-mailinteraktioner, hvilket giver hurtigere, mere ensartet og skalerbar kommunikation.
”Som en del af vores strukturerede og strategiske tilgang til AI har DHL Supply Chain systematisk identificeret og valideret operationelle brugsscenarier for generativ og agent-baseret AI i mere end 18 måneder. Med afsæt i vores omfattende erfaring med dataanalyse, robotprocesautomatisering og selv-lærende software integrerer vi nu AI-agenter, der skal øge proceseffektiviteten for kunderne og samtidig gøre de operationelle job mere engagerende og meningsfulde ved at automatisere gentagende og tidskrævende opgaver som manuel dataindtastning, rutinemæssig planlægning og standardiseret kommunikation”, forklarer Sally Miller, CIO i DHL Supply Chain.
De nuværende implementeringer i DHL Supply Chain håndterer allerede årligt hundredtusindvis af e-mails og millioner af telefonminutter. AI-agenterne understøtter centrale arbejdsgange som tidsbooking, opkald om transportstatus og koordinering af opgaver på lagre med høj prioritet – og hjælper teams med at håndtere operationel kommunikation i stor skala og med større ensartethed.
Implementeringerne har allerede vist målbare resultater – betydeligt mindre manuelt arbejde, højere reaktionsevne og mulighed for, at medarbejdere kan fokusere på mere strategiske opgaver og håndtering af undtagelser. Ved at automatisere kommunikation med højt volumen hjælper AI-agenter som dem fra HappyRobot DHL med at levere hurtigere og mere kundeorienterede services, samtidig med at medarbejdernes arbejdsmiljø forbedres og bidrager til fastholdelse på længere sigt.
”Hos DHL Supply Chain er vores medarbejdere kernen i alt, hvad vi gør. AI-agenter frigør vores medarbejdere fra gentagne og tidskrævende opgaver og giver dem plads til at fokusere på meningsfuldt arbejde med høj værdi. I et arbejdsmarked med knaphed på kvalificeret arbejdskraft gør teknologien det muligt at fastholde – og endda forbedre – vores reaktionsevne, kundecentricitet og servicekvalitet, samtidig med at rollerne bliver mere attraktive og bæredygtige. Det er ikke kun operationel udvikling – det er også en gevinst for vores mennesker”, siger Lindsay Bridges, EVP Human Resources.
Læs også: PostNord gør klar til rekordtravl julehandel under Black Week
HappyRobots platform gør det muligt for fuldt autonome AI-agenter at kommunikere via telefon, e-mail og beskeder, mens de integreres sømløst med DHL’s interne systemer. DHL Group fortsætter samtidig med at udvide sin AI-strategi på tværs af alle divisioner. Ud over de nuværende pilotprojekter testes flere brugsscenarier allerede.
”Hos HappyRobot forestiller vi os AI-arbejdere, der koordinerer globale forsyningskæder – ikke bare flytter data, men aktivt styrer arbejdsgange. Alt for ofte bruger mennesker tiden på at vedligeholde systemer og indbakker, i stedet for at løse afvigelser eller forbedre processer. DHL indså tidligt potentialet i AI-agenter som et nyt driftslag – et lag der tilfører hastighed, gennemsigtighed og stabilitet til logistikken. Vi er stolte af at samarbejde med så fremsynede partnere for at skalere denne vision globalt”, siger Pablo Palafox, CEO i HappyRobot.
Kilde: DHL
/ PiB
