DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

Samarbejde med AI-startup markerer et vigtigt skridt i brugen af agent-baseret AI til at strømline den operationelle kommunikation, styrke kundeoplevelsen og løfte medarbejderengagementet.

DHL Supply Chain har allerede anvendt HappyRobots AI-agenter med succes på tværs af flere regioner og anvendelsesområder, herunder tidsbooking, opkaldsopfølgning med chauffører og koordinering af højt prioriterede opgaver på lagre. Foto: DHL

19.11.2025

SCM.dk

DHL Group, verdens førende logistikudbyder, accelererer sin koncernomfattende AI-strategi gennem et nyt partnerskab mellem kontraktlogistikdivisionen DHL Supply Chain og AI-startup’en HappyRobot. Samarbejdet markerer et vigtigt skridt i at implementere agent-baseret AI til at effektivisere operationel kommunikation og forbedre kundeoplevelsen og medarbejdernes arbejdsmiljø.

DHL Supply Chain har allerede anvendt HappyRobots AI-agenter med succes på tværs af flere regioner og anvendelsesområder, herunder tidsbooking, opkaldsopfølgning med chauffører og koordinering af højt prioriterede opgaver på lagre. Disse AI-agenter håndterer selvstændigt telefon- og e-mailinteraktioner, hvilket giver hurtigere, mere ensartet og skalerbar kommunikation.

”Som en del af vores strukturerede og strategiske tilgang til AI har DHL Supply Chain systematisk identificeret og valideret operationelle brugsscenarier for generativ og agent-baseret AI i mere end 18 måneder. Med afsæt i vores omfattende erfaring med dataanalyse, robotprocesautomatisering og selv-lærende software integrerer vi nu AI-agenter, der skal øge proces­effektiviteten for kunderne og samtidig gøre de operationelle job mere engagerende og meningsfulde ved at automatisere gentagende og tidskrævende opgaver som manuel dataindtastning, rutinemæssig planlægning og standardiseret kommunikation”, forklarer Sally Miller, CIO i DHL Supply Chain.

De nuværende implementeringer i DHL Supply Chain håndterer allerede årligt hundredtusindvis af e-mails og millioner af telefonminutter. AI-agenterne understøtter centrale arbejdsgange som tidsbooking, opkald om transportstatus og koordinering af opgaver på lagre med høj prioritet – og hjælper teams med at håndtere operationel kommunikation i stor skala og med større ensartethed.

Implementeringerne har allerede vist målbare resultater – betydeligt mindre manuelt arbejde, højere reaktionsevne og mulighed for, at medarbejdere kan fokusere på mere strategiske opgaver og håndtering af undtagelser. Ved at automatisere kommunikation med højt volumen hjælper AI-agenter som dem fra HappyRobot DHL med at levere hurtigere og mere kundeorienterede services, samtidig med at medarbejdernes arbejdsmiljø forbedres og bidrager til fastholdelse på længere sigt.

”Hos DHL Supply Chain er vores medarbejdere kernen i alt, hvad vi gør. AI-agenter frigør vores medarbejdere fra gentagne og tidskrævende opgaver og giver dem plads til at fokusere på meningsfuldt arbejde med høj værdi. I et arbejdsmarked med knaphed på kvalificeret arbejdskraft gør teknologien det muligt at fastholde – og endda forbedre – vores reaktionsevne, kundecentricitet og servicekvalitet, samtidig med at rollerne bliver mere attraktive og bæredygtige. Det er ikke kun operationel udvikling – det er også en gevinst for vores mennesker”, siger Lindsay Bridges, EVP Human Resources.

Læs også: PostNord gør klar til rekordtravl julehandel under Black Week

HappyRobots platform gør det muligt for fuldt autonome AI-agenter at kommunikere via telefon, e-mail og beskeder, mens de integreres sømløst med DHL’s interne systemer. DHL Group fortsætter samtidig med at udvide sin AI-strategi på tværs af alle divisioner. Ud over de nuværende pilotprojekter testes flere brugsscenarier allerede.

”Hos HappyRobot forestiller vi os AI-arbejdere, der koordinerer globale forsyningskæder – ikke bare flytter data, men aktivt styrer arbejdsgange. Alt for ofte bruger mennesker tiden på at vedligeholde systemer og indbakker, i stedet for at løse afvigelser eller forbedre processer. DHL indså tidligt potentialet i AI-agenter som et nyt driftslag – et lag der tilfører hastighed, gennemsigtighed og stabilitet til logistikken. Vi er stolte af at samarbejde med så fremsynede partnere for at skalere denne vision globalt”, siger Pablo Palafox, CEO i HappyRobot.

Kilde: DHL

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

19.11.2025SCM.dk

Bring opruster for at håndtere rekordmængder af julepakker

18.11.2025SCM.dk

DHL investerer millarder i Indien frem mod 2030

18.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

17.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen melder om stigende aktivitet

12.11.2025SCM.dk

Nu begynder der igen at ske noget i Suezkanalen

12.11.2025SCM.dk

PostNord gør klar til rekordtravl julehandel under Black Week

07.11.2025SCM.dk

Polen investerer 16 milliarder i ny kæmpestor containerterminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Global AGV
Messe
Kom til Automationsdag hos BILA A/S

Inspiration, networking og hands-on demoer - Kom med d. 19. november 🚀

Dato

19.11.2025

Tid

09:00

Sted

BILA A/S, Industrivej 8, 7900 Nykøbing Mors

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia