DHL: sådan får du succes med omnichannel

En ny tendensrapport fra DHL Express peger på, at en multifacetteret forsyningskæde og optimeret logistik vil udgøre forskellen mellem vindere og tabere i fremtidens omnichannel-marked.

Uanset om kunderne shopper online, mobil eller fysisk som her i Milano, så skal virksomhederne være klar med solid omnichannel-strategi for at følge med, viser ny rapport fra DHL. Foto: Flickr/Mike Beales.

22.02.2016

SCM.dk

Den moderne forbruger stiller større og større krav til sin handelsoplevelse. Ikke alene til udbud og priser, men også når det gælder leveringen. Men alt for virksomheder er slet ikke klar til at håndtere sammenhængen mellem handel online, via mobil eller tablet og i en fysisk butik. Det er beskeden fra transportfirmaet DHL Express, der har udarbejdet en rapport om, hvilken rolle logistikken spiller i en omnichannel-strategi.

Læs også: Disse fire supply chain-trends ser vi i 2016

Rapporten – DHL Omni-Channel Logistics Trend Report – viser, at netop logistikbranchen spiller en afgørende rolle for virksomheder, der vil satse på omni-kanal-modellen. Men de fleste virksomheder holder fast i en kanal-tankegang, der ikke er i tråd med forbrugernes ønsker. Det sker fx ved, at onlineshoppen er en adskilt størrelse fra den fysiske butik, og at de enkelte salgskanaler ikke er generelt ikke er sammentænkt.

En ægte omnichannel-strategi omfatter mange forskellige elementer. Grafik: DHL.

”Forbrugerne forventer, at de har adgang til alle former for oplysninger hele tiden, stadigt hurtigere leveringstider og en personlig købsoplevelse. Virksomhederne kan ikke længere møde disse forventninger med den traditionelle multikanal-orienterede tankegang. Der er behov for en omni-kanalstrategi for den fremtidige succes”, siger senior VP Strategy for Marketing & Innovation hos DHL, Matthias Heutger, i en pressemeddelelse.

En ægte omnichannel-strategi handler om at tænke holistisk, uafhængigt af kanaler og med kunden i fokus, og ifølge rapporten vil de virksomheder, der mestrer dette, få en betydelig konkurrencefordel. De vil opleve en øget kundetilgang, højere kundeloyalitet, bedre indtjening og en hurtigere omsætning af lageret.

Læs også: DHL: Fremtidens supply chains bliver mere komplekse

Rapporten, der er skrevet i samarbejde med IDC Manufacturing Insights, fremhæver også, at forsyningskæden og hele det logistiske setup er vigtige katalysatorer for at få succes med omnikanal-filosofien. I takt med at virksomhederne omdanner deres strukturer, processer og it-systemer til at understøtte omnikanal-strategien, kan logistikudbyderne sørge for tilpassede måder at levere på, med gevinster inden for både effektivitet og kundetilfredshed til følge.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.06.2025SCM.dk

DSV-topchef angribes for brutal ledelsesstil

18.06.2025SCM.dk

Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Fabric Update

Unleash the boundless potential of Microsoft Fabric: Your monthly source for cutting-edge news and limitless opportunities.

Dato

25.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Implement Consulting Group
Webinar
Enhancing production planning in SAP

Unlocking the power of PP/DS for future efficiency

Dato

26.06.2025

Tid

09:30

Sted

Online