DI vil have intelligent grøn transport

Årets udgave af Transportens Dag hos Dansk Industri havde bæredygtighed i centrum, med oplæg om, hvordan eksempelvis biogas, selvkørende biler, deleordninger og en transportminister med et ambitiøst CO2-mål i baglommen kan gøre branchen grønnere.

Selvkørende elektriske lastbiler er blandt de teknologier, der flittigt blev nævnt på Transportens Dag som et værktøj til at gøre branchen grønnere..

02.10.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Under overskriften ’Intelligent grøn transport’ samlede Dansk Industri i sidste uge en lang række aktører fra den danske logistik- og transportsektor til årets udgave af Transportens Dag. Der er bred enighed om, at branchen skal blive grønnere, og ”alle er klar til at levere; det ligger i vores DNA”, som formand for DI Transport og CEO for Ancotrans, Anne Kathrine Steenbjerge, sagde indledningsvis.

Læs også: Landsdækkende verdensmålsturné med grøn transport i centrum

Til at gøre dagens deltagere klogere på, hvordan det kan ske, havde DI samlet en stribe oplægsholdere, der kunne berette om de forskellige løsninger og teknologier, der er tilgængelige (eller på vej til at blive det), og som har potentialet til at gøre en positiv forskel, ikke mindst når det kommer til CO2-udslippet.

En af dem, som løbende blev betegnet som en af de berømte ’lavthængende frugter’ på markedet, er biogas, som danske Nature Energy er blandt verdens største producenter af. Adm. direktør Ole Hvelplund var selvsagt glad for sit produkt, men også opmærksom på de ikke mindst politiske udfordringer, der er til stede.

”Vi laver cirkulær økonomi i den mest rene form, ved at udnytte bl.a. gylle fra køer til at lave CO2-neutral biogas med et kæmpe potentiale til at sænke transportens drivhusgasudslip. Vi ser dog også, at Sverige og Tyskland er langt foran, når det gælder brugen af biogas, og derfor skal vi have gjort noget ved de afgifter, som i dag gør, at konventionel sort diesel er langt billigere”, sagde han.

Mixmove vil fylde de europæiske lastbiler ordentligt op og dermed spare både CO2 og penge, sagde account manager i Danmark, Søren Møller. Foto: Anders Kampmann.

Lastbiler skal fyldes bedre
Et andet middel til at gøre transporten grønnere handler om at tynde ud i mængden af person- og lastbiler på vejene, og det er præcis hvad diverse deleordninger arbejder på. En af dem er danske Holo, der med egne ord skaber selvkørende og velkørende grøn mobilitet.

”Fremtidens mobilitet er i vores optik selvkørende, delt og bæredygtig, og vi er blandt Europas største på området. Ved at kombinere mennesker og varer, og fylde såvel person- som lastbiler bedre op med begge dele, kan vi fjerne en masse trafik fra vejene. I Oslo forventer vi eksempelvis af der vil være 20 procent færre biler i byen ved udgangen af 2020 på grund af deleordninger”, forklarede CEO Peter Sorgenfrei.

Netop Oslo – eller nærmere bestemt forstaden Fornebu – er hjemsted for Mixmove, der ligeledes har deleprincipperne som sit forretningsgrundlag. Med et digitalt udgangspunkt tilbyder selskabet konsolideret godstransport i byer for på den måde af maksimere udnyttelsen af eksisterende ressourcer.

”Der kører alt for mange tomme og halvfyldte lastbiler rundt på de europæiske veje. 20 procent af bilerne er tomme, og resten er kun 50 procent fyldte i snit. Ved at fylde bilerne bedre op, kan vi gøre en forskel for CO2-udslippet her og nu, samtidig med, at vi skaber nye forretningsmuligheder og reducerer omkostninger”, lød det fra selskabets account manager i Danmark, Søren Møller.

Vigtigt at løfte vejgodstransporten
Når det kommer til de rammer, alle disse tiltag skal fungere inden for, så spiller politikerne naturligvis en central rolle. Den socialdemokratiske regering har sammen med sine støttepartier lanceret et ambitiøst klimamål om at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent i 2030, et mål som statsminister Mette Frederiksen gentog i sin tale til Folketingets åbning tidligere i dag.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil med regeringens CO2-reduktionsmål i baghånden gøre sit for at skabe rammerne, hvori logistikbranchen kan udvikle sig i en mere miljøvenlig retning. Foto: Anders Kampmann.

Det mål skal transportsektoren også levere på, og til Transportens Dag var regeringen meget passende repræsenteret ved transportminister Benny Engelbrecht, der erklærede sig klar til at tage fat om alle hjørner af sektoren.

”Vi vil gerne have langt flere grønne biler på vejene, og derfor ser vi gerne en udfasning af diesel frem mod 2030, hvilket vi dog skal have EU-Kommissionen med på. Og det skal også se på den tunge transport i den forbindelse”, sagde han og pegede på jernbanen som et vigtigt, men også ”frygtelig dyrt” alternativ.

Derfor skal den vigtige vejgodstransport opgraderes, men ifølge ministeren er det en udfordring, at ”mange teknologier ikke er modne endnu”, som han sagde. Ikke desto mindre er det en central opgave, i det 72 procent af al gods i Europa bliver transporteret på vej.

Læs også: ICA Gruppen vil gøre sin vejtransport fossilfri inden 2030

Endelig er der også lufttransporten, hvor man med ministerens ord ”overvejer forskellige håndtag”. Det dækker bl.a. over et fokus på at reducere CO2, mere end at sikre økonomiske gevinster via afgifter, både når det gælder brændstof og passagertrafik.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

08.10.2024SCM.dk

Logistik- og ejendomsudviklingsspecialist tredobler fondskapital

08.10.2024SCM.dk

ESG i værdikæden er også biodiversitet

04.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: CBAM

02.10.2024SCM.dk

PEAK SYSTEMS får flere muskler til international vækst

01.10.2024SCM.dk

Governance, teknologi og sund fornuft

01.10.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

𝗗𝗲𝗿𝗳𝗼𝗿 𝗵𝗼𝗹𝗱𝗲𝗿 𝗱𝗲𝘁! 🚀

27.09.2024SCM.dk

Investeringer er ikke i tråd med klimaløfter i Europas topvirksomheder

27.09.2024Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Brother Nordic A/S
Messe
Processteknik 2024, Göteborg

Et mødested for fremtidens procesindustri.

Dato

08.10.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Apport Systems A/S
Konference
Commerce Excellence: Lageret og Supply Chain anno 2024

Er du nysgjerrig på hvordan kunstig intelligens (AI) kommer til å påvirke lagerstyring og supply chain? Ønsker du å utvide ditt profesjonelle nettverk i vakre omgivelser? Da har vi den perfekte hendelsen for deg!

Dato

09.10.2024

Tid

14:00

Sted

Bølgen & Moi Tjuvholmen allé 5 Oslo, 0252 Norway

Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Consafe Logistics
Webinar
Unlock AI to Boost Warehouse Efficiency

Lager & Transport Logistikmagasinet invites you to a webinar with Linda Frygell, Group Product and Partner Manager at Consafe Logistics, where she will share insights on how cutting-edge AI technology is transforming warehouse management and logistics.

Dato

23.10.2024

Tid

13:00

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - online - aften

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

24.10.2024

Tid

17:00

Sted

Online