Distribution under højt tryk
Via et centrallager og 40 depoter sender Strandmøllen A/S årligt 500.000 flasker gas ud til virksomheder og hospitaler. Produktion, emballering, testning og transport af de brandfarlige og trykfølsomme produkter forudsætter tilstedeværelsen af en lang række faste rutiner - samt at alle led i den komplicerede kæde ved, hvad de andre foretager sig - og hvornår de gør det.
I 1917 grundlagde en fremsynet erhvervsmand, Christian Nielsen, en virksomhed i Klampenborg, som tilbød et dengang nyt og - set med datidens øjne - yderst innovativt produkt. Han ville fremstille flaskegas til den stærkt ekspanderende industri.
I mere end 50 år ledede Christian Nielsen firmaet, som var placeret på et idyllisk sted langs med Strandvejen, hvor der siden omkring år 1500 havde ligget en papirmølle.
I dag er Strandmøllen A/S den eneste dansk ejede virksomhed, som fortsat beskæftiger sig med fremstilling af luftgasser.
Jern- og maskinindustrien udgør med ca. 50 procent af omsætningen stadig det traditionelle kundeunderlag. Derudover fremstiller virksomheden oxygen og lattergas til sygehussektoren, gas til levnedsmiddelindustrien i form af f.eks. beskyttende atmosfære samt gas til den farmaceutiske industri. Endelig leverer Strandmøllen forskellige gasser til procesindustrien og miljøsektoren.
I alt sender virksomheden, som i 2006 åbnede en ny avanceret fyldestation i Ejby, årligt mere end 20 millioner liter gas ud til danske og udenlandske kunder, fordelt på omkring 500.000 flasker.
Gas er som bekendt ikke et ufarligt materiale, og distributionsprocessen er derfor kompliceret og omgærdet af en række sikkerhedsforanstaltninger.
De største kunder modtager flaskebatterierne på faste tidspunkter i løbet af ugen, hvorimod de mindre kunder får gassen leveret via 40 danske depoter. Omkring halvdelen af gassen eksporteres, fortrinsvis til Sverige.
Al luft omkring os består af 79 procent nitrogen, 20 procent oxygen og én procent argon. Gassen bliver derfor skilt ad via nedkøling, så den skifter fase og derpå bliver flydende.
Enkelte gasser, som f.eks. Helium, indeholder atmosfæren dog kun så små mængder af, at kun ekstremt store procesanlæg kan udskille dem. Imidlertid findes Helium også i naturgas - primært i Nordafrika, hvor den udvindes af en række energiselskaber.
Klarer selv den meste transport
Fra Algeriet bliver gasarten blandt andet via skib transporteret til Belgien, hvor den afhentes og fyldes på flasker, og derpå kørt til centrallageret i Ejby. Virksomheden samarbejder med en ekstern transportør i Kolding samt et rederi. Strandmøllen står imidlertid selv for hovedparten af transporten, og mange af de gasser, som købes i udlandet, bliver blandet i virksomhedens eget laboratorium.
Vi er i stand til at konkurrere på tre områder, forklarer markedsdirektør Lars Laursen.
Vi kan i høj grad konkurrere på logistik, hvilket først og fremmest vil sige, at vi selv kan vælge, hvilke typer flasker vi påfylder gassen, samt hvordan og hvor hurtigt vi transporterer den. Transporten op gennem Europa kan i reglen gennemføres på én til to dage. Det andet konkurrenceparameter består i, hvordan vi vælger at blande gassen, samt hvor rent vi gør det. Endelig kan vi naturligvis som alle andre udbydere konkurrere på rådgivning omkring anvendelse af gassen.
Faste rutiner betyder alt
Imidlertid må leverandørerne ofte hænge i en klokkestreng for at overholde deres aftaler.
I forbindelse med en transport fra Belgien er der ganske mange folk involveret, siger produktions- og logistikchef Anders Granlund.
Derfor er det helt afgørende, at vi forecaster ordren og stiller meget præcise krav til, hvornår vi skal modtage gassen. Faste rutiner betyder næsten alt i vores branche.
Såvel produktions- og logistikchefen og markedsdirektøren tillægger i øvrigt også personlige relationer stor betydning.
Det er ikke uvæsentligt, at vi ved, hvem vi skal have fat i i de andre led i forsyningskæden. Endelig må vi jo også stille store krav til os selv om, at vi opfylder vores del af aftalen med transportøren. Vores samarbejdspartnere er f.eks. helt afhængige af at vide, hvem hos os, de skal have fat i, ikke mindst hvis der opstår problemer, siger Anders Granlund.
Et lukket kredsløb
97-99 procent af gassen når frem inden for den fastsatte tid. Forsinkelser opstår oftest i de tilfælde, hvor man mangler at fylde tomme flasker op. Leveringstiden på en tom flaske er i dag typisk seks-otte måneder, og Strandmøllens gasflasker købes primært fra to producenter i Centraleuropa.
Når man har flasker, som hele tiden cirkulerer i et lukket kredsløb mellem os og kunderne, og leveringsiden samtidig er adskillige måneder, bliver forecasting et nøgleord, erkender Lars Laursen.
Også leverancer til meget store projekter risikerer i uheldigste fald at medføre forsinkelser. Anders Granlund nævner således, at det var tæt på at gå galt, da Novo Nordisk på et tidspunkt skulle bygge en ny fabrik i Kalundborg. Én af Strandmøllens kunder havde fået til opgave at montere og svejse rørinstallationerne.
Fabrikken er så stor, at der skulle bruges meget store mængder gas i forbindelse med svejsningen. Vores kunde havde været i konkurrence med flere andre entreprenører og fik først ordren få dage før, gassen skulle bruges. I sådanne tilfælde må der improviseres. Hvis vi f.eks. har nogle flasker, som er beregnet til en anden gasart, kan vi i en nødsituation sætte nye etiketter på samt få dem malet om og godkendt. Hvis der er tale om store mængder, tager denne proces typisk 14 dage. Indtil gassen er helt klar, kan vi samtidig komme andre problemer i forkøbet ved at øge rotationen og leveringsfrekvensen og dermed reducere behovet for lagerkapacitet. Ca. 20 procent af vores varer står til stadighed på lager eller er under fyldning, hvilket er nødvendigt for at få logistikken til at hænge sammen.
300-500 flasker sendes hver 14. dag til renovation, fordi samtlige flasker mindst hvert 10. år skal trykprøves, måles og have skiftet ventiler.
Når flaskerne så kommer tilbage fra renovering, har vi samtidig mulighed for at vurdere, hvilke typer gas vi mangler", siger Anders Granlund.
Millioner brugt på validering
I værste fald kan det naturligvis også blive fatalt, hvis gassen ikke indeholder det, den skal indeholde. Der findes forskellige kvaliteter af gas, og jo højere kvalitet, desto flere kontroller bliver der gennemført på virksomhedens analyselaboratorium. Her undersøges det både, hvor ren gassen er, samt om blandingsforholdet er korrekt. Heldigvis er udsvingene meget få.
Gasser, som leveres til sygehuse, har i dag status af lægemidler. Derfor skal produktion og fyldning af oxygen nu valideres, og virksomheden har inden for de seneste år investeret et tocifret millionbeløb på teknologi, hvormed denne validering kan foretages.
Lagerstyring bliver forfinet
Gennem de senere år har vi også fået en langt tættere dialog med kunderne omkring produktudvikling, hvilket også har været nødvendigt, både på grund af det stigende tempo og fordi vi i dag forhandler regionalt. Endelig har vi eksterne leverandører, som samler vores flaskebatterier, og for at få forsyningskæden til at hænge fornuftigt sammen er vi nødt til at foretage en grundig kapacitetsplanlægning for dem.
Strandmøllens supply chain har først og fremmest ændret sig ved, at man gennem de senere år har kørt stadig større enheder ud til kunderne.
For ti år siden kunne vi fra vores hovedlager sagtens køre ud med én eller to flasker til en kunde. Det gør vi ikke mere. Minimum er i dag 12 flasker, siger Lars Laursen, som forudser, at man i fremtiden i endnu højere grad selv vil køre gassen ud frem for at anvende eksterne transportører. Det gælder også i Sverige, hvor eksportpotentialet ikke er udtømt.
Jeg er også overbevist om, at vores lager- og produktionsstyring vil blive endnu mere forfinet, fordi kundernes krav om forskellige blandinger og flasketyper vil stige yderligere. Imidlertid er der ikke basis for, at vi selv udfører meget drastiske eksperimenter, erkender han.
Det er farlige sager, vi har med at gøre. Noget af det er brandbart og under højt tryk. Innovationen skal derfor opstå via tæt samarbejde med kunder og underleverandører, således at vi trækker på deres viden, og de trækker på vores erfaring.