DSV Panalpina A/S har købt Global Integrated Logistics for 30,2 milliarder kroner
Med opkøbet af GIL bliver DSV verdens tredjestørste transport- og logistikvirksomhed, og ambitionen er at vækste med afsæt i den styrkede markedsposition, forlyder det fra virksomheden.
Transaktionen har en værdi på 30,2 milliarder kroner og en egenkapitalværdi på cirka 29,6 milliarder kroner. Det forventes, at DSV og GIL vil have en samlet proformaomsætning på cirka 160 milliarder kroner (baseret på tal fra de seneste 12 måneder), og en samlet medarbejderstab på 75.000 i mere end 90 lande. Som betaling for GIL modtager Agility DSV-aktier svarende til cirka 8 procent af alle DSV-aktier efter transaktionen, og dermed bliver Agility den næststørste aktionær i DSV. Ydermere vil DSV, når transaktionen er gennemført, nominere en repræsentant fra Agility til DSV’s bestyrelse, oplyser DSV Panalpina A/S i en pressemeddelelse.
Jens Bjørn Andersen, adm. direktør, DSV Panalpina, siger:
”Jeg er meget glad for at kunne byde vores nye kollegaer fra GIL velkommen i dag. Der er mange lighedspunkter mellem vores to virksomheder, både i forhold til forretningsmodeller og services og ikke mindst vores fælles fokus på lokalt ejerskab og at have kunden i centrum. DSV og GIL udgør ganske enkelt et fantastisk match. Fra i dag vil vi begynde integrationen, så vi sammen kan vokse og skabe endnu mere værdi for vores mange kunder, samarbejdspartnere og aktionærer, end vi gør hver for sig.”
LÆS OGSÅ: Sådan byggede DSV Panalpina en corona-luftbro for værnemidler
I pressemeddelelsen står der, at GIL’s forretning har en årlig nettoomsætning på 4,6 milliarder dollars, som primært er er fokuseret på luft- og søfragt, og det bliver nu tilføjet til det stærke globale DSV-netværk. Integrationen af GIL styrker herudover især DSV’s tilstedeværelse i Mellemøsten, Asien og Stillehavsområdet. Med sine 1,4 millioner kvadratmeter lagerplads tilfører GIL også ekstra kapacitet til DSV’s Solutions-division, mens GIL’s vejtransportaktiviteter i Europa og Mellemøsten udvider DSV’s Road-netværk.
”Med tilføjelsen af GIL’s netværk og kompetencer til vores eksisterende netværk forbedrer vi vores konkurrenceevne på tværs af alle tre divisioner: Air & Sea, Road og Solutions. Det skaber stærke forretningsmæssige muligheder og mere krydssalg og gør det samtidig muligt for os at tilbyde vores kunder endnu bedre services og en ’one-stop-shop’ for logistikløsninger,” siger Jens Bjørn Andersen.
Integrationen af GIL og sammenlægningen af de to organisationer er netop startet, og processen vil blive gennemført land for land. For kunder og medarbejdere i mange lande vil det betyde, at det vil være ”business as usual” i den kommende tid, indtil processen påbegyndes i det pågældende land. Ligesom ved tidligere opkøb vil DSV gennemføre integrationsprocessen med respekt for både Agility og GIL organisationerne samt for deres medarbejdere.
- PBH